معاون کل وزارت بهداشت:

آمریکا سیاست تحریم دردناک را پیش گرفته است/ سازمان‌های بین المللی تصمیمات قاطعانه اخذ کنند

حریرچی گفت: آمریکا با اعمال تحریم انتقال منابع برای تامین دارو و تجهیزات پزشکی را با اختلال روبرو کرده است.

آمریکا سیاست تحریم دردناک را پیش گرفته است/ سازمان‌های بین المللی تصمیمات قاطعانه اخذ کنندبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت در حاشیه مراسم افتتاحیه نشست منطقه‌ای سلامت و تغذیه کشور‌های منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا صندوق کودکان سازمان ملل متحد که در هتل اوین برگزار شد، اظهار کرد: اقدامات آمریکا علیه ایران تا کنون به شکست منجر شده، اما درخواست ما از سازمان ملل، یونیسف و سازمان جهانی بهداشت این است که به رویه ظالمانه آمریکا اعتراض و برای کمک به سلامت ایرانیان، مواضع قاطعانه اتخاذ کنند.

حریرچی تاکید کرد: آمریکا با خروج از برجام و اعمال تحریم‌های ظالمانه و ناجوانمردانه و با سیاست تحریم دردناک، به طور مستقیم سلامت مردم ایران را هدف گرفته و انتقال منابع برای تامین دارو و تجهیزات پزشکی، دچار اختلال و با دشواری روبرو شده است.

همکاری وزارت بهداشت و یونیسف

وی با اشاره به همکاری نزدیک وزارت بهداشت و یونیسف گفت: یکی از مهم‌ترین همکاری‌های این نهاد بین المللی با ایران در سیل اخیر بود که در تامین زنجیره سرما برای انتقال واکسن کمک زیادی کرد.

حریرچی گفت: نشست منطقه‌ای سلامت و تغذیه کشور‌های منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا و صندوق کودکان سازمان ملل متحد، فرصت مناسبی است تا تجربیات و تحولات نظام سلامت جمهوری اسلامی ایران را با شما در میان بگذاریم و امیدوارم دستاورد‌های مطلوبی به همراه داشته باشد.

وی ادامه داد: کشور ایران در سال ۶۳ ساختار شبکه بهداشتی و ارائه خدمات بهداشت اولیه را در کشور پایه گذاری کرده و در تمام این چهار دهه همگام با تغییرات جمعیتی، اقتصادی و اجتماعی کشور، این سیستم نیز تحولات، تغییرات و نوآوری‌هایی را تجربه کرده که حاصل آن دسترسی و پوشش وسیع خدمات بهداشتی درمانی و ارتقا شاخص‌های بهداشتی بوده است.

معاون کل وزارت بهداشت بیان کرد: نظام سلامت جمهوری اسلامی ایران تلاش می‌کند برای همه جمعیت کشور و به ویژه کودکان، خدمات بهداشتی روزآمد شود و این خدمات به هنگام و با کیفیت و کمیت قابل قبول در گستره کشور در مسیر اهداف توسعه پایدار فراهم شود.

حریرچی اظهار کرد: یونیسف اولین سازمان وابسته به سازمان ملل بود که در اوایل دهه ۵۰ میلادى در ایران ایجاد شد و واکسیناسیون کودکان علیه سل و تجهیز اولین کارخانه شیر پاستوریزه در ایران به دست یونیسف انجام شد.

وی ارائه خدمات واکسیناسیون برای همه گروه‌های هدف، صرف نظر از قومیت و ملیت و به شکل رایگان و طبق استاندارد‌های بین المللی را اولویت‌های وزارت بهداشت دانست و گفت: تکامل مطلوب، بدون سوء تغذیه و با سلامت روانی، اجتماعی مطلوب یک اولویت مهم در وزارت بهداشت است، همچنین برنامه‌هایی نظیر مراقبت‌های دوره‌ای و غربالگری‌های کودک سالم، ترویج تغذیه با شیر مادر، پایش رشد، غربالگری و ارتقا تکامل کودکان، استقرار نظام مراقبت مرگ نوزادان و کودکان، برنامه‌های پیشگیری از آسیب‌های کودکان و توسعه خدمات احیا پایه و پیشرفته نوزادان و کودکان از دیگر اقدامات وزارت بهداشت است.

حریرچی گفت: اجرای برنامه‌های حمایتی تغذیه‌ای برای بهبود وضع تغذیه مادران و کودکان زیر پنج سال منجر به بهبود شاخص‌های تغذیه کودکان و مادران باردار، آموزش‌های تغذیه مستمر در زمینه کاهش مصرف قند، نمک و چربی و تغذیه سالم در مراکز خدمات جامع سلامت و مهد‌های کودک به کمک حدود ۱۲۰۰ کارشناس تغذیه شاغل در مراکز خدمات جامع سلامت شهری در حال اجراست.

وی اظهار کرد: ما برای HIV نیز تغییر سیاست درمان به «پیشگیری و درمان برای همه» را اتخاذ کرده ایم و برای دستیابی به اهداف بین المللی ۹۰-۹۰-۹۰ دسترسی به تست‌های تشخیصی را گسترش داده و مراکز جامع سلامت و آزمایشگاه‌ها برای تست اچ‌ای وی را تجهیز کرده ایم و نوزادان مبتلا به ایدز را در ۴۸ ساعت اول تولد شناسایی می‌کنیم و جهت ارائه خدمات در مناطق محروم موبایل کلینیک‌های درمان ایدز را در کشور راه اندازی کرده ایم.

معاون کل وزارت بهداشت تصریح کرد: از تلاش‌های یونیسف برای پاسخگویی به نیاز ۲۵ استان کشور که در سیل اخیر دچار خسارت‌های فراوان شدند، قدردانی می‌کنیم و در جریان سیل اخیر، نظام شبکه‌های بهداشتی درمانی کشورمان نشان داد که حتی در زمان بحران نیز می‌تواند در دسترسی گروه‌های هدف به مراقبت‌های فوری و اولیه کارا باشد.

تحریم هاى یکجانبه امریکا را محکوم کنید

وی تاکید کرد: متاسفانه علیرغم شعارهاى دروغین امریکا، تحریم هاى یکجانبه و ظالمانه امریکا علیه جمهورى اسلامى ایران، سلامت و نیازهاى دارویى، پزشکى و غذایى مردم را مستقیم هدف قرار داده و وقت آن است که سازمان هاى بین المللى مانند یونیسف، بهداشت جهانى و سایر آژانس هاى ملل متحد، قاطعانه وضع و تداوم تحریم هاى یکجانبه امریکا را محکوم کنند و به صورت عملی و بیش از پیش به یارى مردم و کودکان ایران زمین بشتابند.

حریرچی اظهار کرد: حضور نمایندگان ۲۰ کشور منطقه خاورمیانه و ۲۰ شمال آفریقا در این اجلاس فرصتی است تا کارشناسان در جریان بازدید‌ها و جلسات کاری در روز‌های پیش رو برای ارتقا خدمات اولیه بهداشتی به درک مشترکی برسند و برای رسیدن به اهداف پوشش همگانی سلامت با هم، همکاری‌های مشترک خلاقانه‌ای را آغاز کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۴ ۰۳ تير ۱۳۹۸
مرگ بر امریکا
آخرین اخبار