عضو شورای شهر تهران مطرح کرد؛

زیست شبانه موجب نشاط جامعه می‌شود/ بزرگترین منکر در جامعه ما ناامیدی و بی نشاطی است

سالاری در واکنش به انتقادات از طرح زیست شبانه گفت: وقتی جامعه را از امر مباح منع می‌کنیم، در واقع آن را به سمت حرام سوق می‌دهیم.

کاظمی / زیست شبانه موجب نشاط جامعه می‌شود / بزرگترین منکر در جامعه ما ناامیدی و بی نشاطی استبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد سالاری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در یکصد و پنجاه و یکمین جلسه شورای شهر تهران که امروز (سه‌شنبه چهارم تیرماه) برگزار شد، با اشاره به برخی انتقادات از اجرای طرح زیست شبانه اظهار کرد: این موضوع برای اعضای شورای شهر تهران کاملا آشناست و ما احکامی را در این خصوص در برنامه ۵ ساله سوم قرار داده‌ایم که من برای روشن شدن ذهن مردم و برخی از منتقدان این طرح نکاتی را عرض می‌کنم.

وی با تأکید بر اینکه زیست شبانه یک واقعیت انکار ناپذیر در شهر‌های امروزی جهان است، افزود: در سرتاسر جهان اعم از کشور‌های توسعه یافته و غیره هر جا که زندگی شهری به شکل کلان وجود دارد، زیست شبانه هم وجود دارد.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه ظهور این پدیده در دنیای معاصر به خاطر تغییرات بنیادینی است که در مناسبات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی شکل گرفته‌اند، ادامه داد: گسترش این مناسبت همانند بسیاری دیگر از پدیده‌ها مانند اینترنت و شبکه‌های اجتماعی ناگزیر شده و همه کشور‌های جهان را در نوردیده است.

سالاری تصریح کرد: تغییر در نظم زمانی کار و فراغت در جوامع شهری معاصر موجب شده شب‌های شهر بر خلاف گذشته که تا حدودی آرام و خالی از برخی گروه‌های اجتماعی بود، به فضایی برای گذران اوقات فراغت اقشار زیادی از مردم تبدیل شود.

وی با تأکید بر اینکه حضور مردم در فضا‌های شهری سبب شکل‌گیری اقتصاد و فرهنگ شبانه در شهر‌های جهان شده است، افزود: زیست شبانه شهر‌ها بستری از فرصت‌ها را فراهم می‌کند که تجربیات تاریخی جهان نشان می‌دهد تا زمانی که زیست شبانه به صورت خودجوش و برنامه ریزی نشده گسترش یابد، تهدید‌هایی را به وجود می‌آورد، اما وقتی مدیران شهری تصمیم گرفتند زیست شبانه را به رسمیت بشناسند و برای سازماندهی و مدیریت آن برنامه ریزی کنند، تهدیدات کاهش یافت و فرصت شکوفایی فراهم شد.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه زیست شبانه یکی از عوامل برندینگ شهر‌هاست، تصریح کرد: از این جهت کسی مدعی نیست که زیست شبانه به طور مطلق پدیده‌ای مفید است، بلکه بستری شکل گرفته بر اثر اقتضائات شهر است که میزان مثبت و منفی بودن آن را مدل برنامه‌ریزی و مدیریت آن مشخص می‌کند.

سالاری با بیان اینکه امروزه که رونق زیست شبانه بر اثر نظارت شبانه به وجود آمده، از مؤلفه‌های زیست پذیری شهر‌هاست، بیان کرد: بر همین اساس شورای شهر تهران با گنجاندن این مأموریت در برنامه ۵ ساله و تصویب طرحی شهرداری را ملزم کرد که نسبت به برنامه‌ریزی و انجام اقدامات لازم برای بسترسازی تحقق زیست شبانه در چشم‌انداز تهران ۱۴۰۲ اقدام کند.

عضو شورای شهر تهران این اقدام را حاصل مطالعات کارشناسی شورای شهر برشمرد و گفت: علاوه بر شورا مراکز پژوهشی، امنیتی و انتظامی هم در خصوص زیست شبانه مطالعاتی را انجام داده‌اند و جلسات زیادی هم با حضور نهاد‌های ذی‌ربط از جمله نیروی انتظامی، میراث فرهنگی و گردشگری و سایر ذی‌نفعان انجام شده است که همه ناظران در این جلسات بر سر لزوم ساماندهی زیست شبانه توافق داشتند.

سالاری در ادامه با اشاره به اینکه عده‌ای تنها خود را دلسوز دین و انقلاب می‌دانند، تصریح کرد: این افراد در سخنانی سطحی و غیر علمی و بدون توجه به مفاد طرحی که در شورای شهر تصویب شده این طرح را مخالف تعالیم اسلام و موجب بر افتادن بنیاد خانواده معرفی کرده‌اند.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه یک نماینده مجلس افراد پیگیری کننده زیست شبانه را بیمار خطاب کرده و آن‌ها را عوامل نفوذ دشمن خوانده و اعلام کرده که زیست شبانه چیزی جز ایجاد بستر فعل حرام نیست، گفت: برخی اظهار نظرات در مورد زیست شبانه در ایران توهین به فرهنگ و تمدن مردم است و این نوع ذهنیت نسبت به ملت ایران که اگر کوچکترین بستری فراهم شود، از آن به بدترین شکل بهره‌برداری می‌کنند، توهین به فرهنگ و باور‌های دینی مردم است.

وی افزود: اگر منتقدان فکر می‌کنند که جامعه ما چنین جامعه‌ای است، پس باید فکر اساسی‌تری برای جامعه کنند که وضع چنین جامعه‌ای که آن‌ها روایت می‌کنند با وجود طرح زیست شبانه نه بهتر می‌شود و نه بدتر.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه بزرگترین منکر در جامعه ما ناامیدی و بی نشاطی است، ادامه داد: دور شدن مردم از هم و غرق شدن آن‌ها در روزمرگی از بزرگترین منکراتی است که شایسته جامعه اسلامی نیست و زیست شبانه از دو جهت با این منکر مقابله می‌کند.

سالاری افزود: اول اینکه با رونق بخشی اقتصاد شهر و ایجاد فرصت‌های شغلی بخشی از این افسردگی را از بین می‌برد و دوم اینکه با فراهم کردن فرصت تفریحات و سرگرمی‌های حلال مشکل جامعه می‌شود.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه تجربیات متعدد جهانی و ادبیات کارشناسی نشان داده که وجود حیات شبانه به رسمیت شناخته شده است، تصریح کرد: این امر اقتصاد شهر را رونق می‌دهد و موجب بالا رفتن بهره‌وری زیرساخت‌های شهری می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: زیست شبانه موجب شادابی و امنیت کالبد و منظر شهری می‌شود و با گسترده کردن ساعات انواع خدمات رضایت شهروندان را افزایش داده و موجب جذب گردشگر می‌شود و در عین حال هم قرار نیست آرامش مناطق مسکونی را بر هم زند.

عضو شورای شهر تهران در ادامه با بیان اینکه مخالفان زیست شبانه همچون کسانی فکر می‌کنند که در اوایل انقلاب با سینما و تلویزیون مخالف بودند و می‌گفتند این‌ها موجب به فساد کشیدن جوانان می‌شوند، تصریح کرد: این در حالی بود که امام راحل که از همه دین‌شناس‌تر و دلسوز‌تر بودند، فرمودند ما با سینما مخالف نیستیم، بلکه با فحشا و منکرات مخالفیم و همین موضع‌گیری راهبردی امام (ره) بود که سبب شکل‌گیری سینمای انقلابی در سال‌های بعد از انقلاب شد.

سالاری در ادامه با بیان اینکه شب‌نشینی‌های خانوادگی و آیین‌های اسلامی مانند شب‌های قدر و شب‌های محرم بیانگر سابقه زیست شبانه است، گفت: در حال حاضر هم مردم در ماه رمضان شب‌ها از خانه بیرون می‌آیند و در کمال آرامش و صفا در کنار یکدیگر به معاشرت و تعامل مذهبی می‌پردازند.

عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: اگر مؤلفه‌های زیست شبانه را بر اساس تجربیات جهانی بررسی کنیم، می‌بینیم که برقراری امنیت و نظارت توسط نهاد‌های اسلامی از مؤلفه‌های اصلی حیات شبانه است که حتما در هر طرحی به آن توجه می‌شود.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه زمان برخورد‌های قهری و حذفی در مدیریت جامعه به سر آمده است، افزود: امروز تمام تصمیم‌گیری‌ها باید مبتنی بر همراهی ذی‌نفعان باشد و در نهایت طرح زیست شبانه به دنبال آوردن اوقات فراغت از حوزه زیرزمینی به عرصه عمومی است، تا به صورت طبیعی آسیب‌ها کم شود.

عضو شورای شهر تهران خاطر نشان کرد: حیات شبانه موضوعی نیست که مدیریت شهری آن را ایجاد کند، بلکه جامعه پیش از این خودش حیات شبانه را ایجاد کرده است و بعد از این هم ایجاد خواهد کرد.

سالاری با بیان اینکه وقتی جامعه را در استفاده از امری مباح منع می‌کنیم، در اصل آن را به سمت حرام سوق می‌دهیم، گفت: جامعه شهری با توجه به تغییراتی که در بافت فرهنگی و اقتصادی داشته، در طول روز به شدت درگیر مسئله معیشت است و اندکی فرصتی که برای بازسازی خود از نظر فکری و روحی دارد، ساعات شب است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار