در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

واکنش معاون میراث فرهنگی به ماجرای شوی تبلیغاتی اماراتی‌ها/ ثبت جهانی اربعین در انتظار معرفی نماینده عراق

طالبیان معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری جزئیات جدیدی را از ثبت برخی میراث ملموس و ناملموس کشورمان در یونسکو را اعلام کرد.


محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص روند پیگیری پرونده ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی گفت: اجلاس یونسکو از ۹ تیرماه در باکو آغاز می‌شود. در دو روز اول راجع به مسائل یونسکو بحث خواهد شد؛ سپس به وضعیت حفاظت میراث‌های ثبت شده جهانی پرداخته می‌شود و پس از آن نوبت به بررسی پرونده‌هاست که یکی از آنها پرونده ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی خواهد بود. 

وی همچنین در خصوص ثبت جهانی اربعین اظهار کرد: خوشبختانه توافقنامه‌ای بین ما و عراق امضا شده که یکی از مفاد آن ثبت مشترک جهانی اربعین است. قرار شد آن‌ها نماینده‌شان را معرفی کنند تا کار تدوین پرونده ثبت مشترک جهانی اربعین آغاز شود.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درباره مرمت طاق کسری (ایوان مداین) در عراق هم بیان کرد: ما تیم کارشناسی را به طرف عراقی معرفی کردیم و منتظر اعلام زمان مناسب برای اعزام آنها به عراق هستیم. 

طالبیان در ادامه در خصوص پرونده ثبت جهانی بادگیر اظهار کرد: ما پیش از این پرونده ملموس بادگیر را در قالب پرونده یزد تحت عنوان «شهر بادگیر‌ها» ثبت کردیم و ثبت جهانی دانش سنتی بادگیر‌ها به عنوان پرونده میراث ناملموس هم در دستور کار ماست. من بررسی کردم و دیدم که ثبت بادگیرها جزو پرونده‌های درخواستی امارات در سایت یونسکو نبوده است.

گفتنی است امارات اخیراً با حضور کریستیانو رونالدو تیزری ساخته و در این تیزر بادگیر جزئی از فرهنگ و معماری آن کشور معرفی شده است. امارات در بهمن ماه سال ۱۳۹۱ نیز «بادگیرها» را در قالب تندیس مسابقات معماری امارات به عنوان اثر معماری عربی جا زده بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.