در یک برنامه تلویزیونی مطرح شد؛

تشریح اقدامات پلیس ناجا در امر مبارزه با موادمخدر/ ۱۰ درصد کشفیات موادمخدر توسط سگ‌های موادیاب صورت می‌گیرد

سردار زاهدیان اقدامات پلیس مبارزه با موادمخدر را در حوزه قاچاق و توزیع موادافیونی در کشور تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه حوادث و انتظامی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، سردار محمد مسعود زاهدیان رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر ناجا صبح امروز «چهارشنبه» در یک برنامه تلویزیونی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در منطقه‌ای قرار دارد که در همسایگی بزرگترین تولید کننده موادمخدر جهان است، اظهار کرد: در سال ۲۰۰۱ نیرو‌های غربی به سرکردگی آمریکا اقدام به تولید ۱۸۵ تن انواع موادمخدر در افغاستان کرده بودند که اکنون این مقدار به بیش از ۱۰ هزار تن رسیده است.

وی با بیان اینکه نشست‌هایی را با مسئولان کشور افغانستان برگزار کردیم، افزود: شواهد حاکی از آن است که تلاش‌هایی در خصوص مبارزه با موادمخدر در این کشور انجام شده است.

سردار زاهدیان درباره توانمندی پلیس مبارزه با موادمخدر کشور در میزان کشفیات، تصریح کرد: در سال گذشته پلیس مبارزه با موادمخدر کشور به همراه سایر دستگاه‌های متولی از قبیل سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران، وزرات اطلاعات و گمرک توانست ۸۰۰ تن انواع موادمخدر را از قاچاقچیان کشور کشف کند که کشف ۶۸۵ تن از این مواد مکشوفه به تنهایی توسط پلیس مبارزه با موادمخدر صورت گرفت.

وی با اشاره به نوع مواد مکشوفه در سال گذشته، افزود: تریاک، هروئین، مورفین، شیشه، گل، حشیش و انواع قرص‌های روان گردان از کشفیات سال گذشته پلیس در امر مبارزه با موادمخدر بوده است.

رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر ناجا درباره درآمد حاصل از فروش موادمخدر در کشور افغانستان و گردش مالی آن در بانک‌های کشور‌های اروپایی، گفت: براساس برآورد وزارت مبارزه با موادمخدر کشور افغانستان، ۶۰ میلیارد دلار ارزش مالی موادمخدر در کل افغانستان است که از این رقم تنها ۶ میلیارد دلار سهم کشاورز است و مابقی آن در بانک‌های مناطق مصرف به مقصد کشور‌های اروپایی منتقل و گردش مالی انجام می‌شود.

وی با اشاره به عدم مشارکت کشور‌های اروپایی در امر مبارزه با موادمخدر در جهان، افزود: طی سال‌های گذشته در جریان مبارزاتی که در این حوزه داشتیم، مشارکت چشمگیر و خاصی را از سوی متولیان اروپایی در امر مبارزه با موادمخدر مشاهده نشده و هیچ عکس العمل مثبتی در این بخش وجود ندارد.


بیشتر بخوانید: پلیس ایران پیگیر پرونده‌های حوزه موادمخدر در دادستانی افغانستان


سردار زاهدیان با بیان اینکه کشور‌های اروپایی در بحث واگذاری امکانات برای مبارزه با موادمخدر به ایران، موضوع تحریم‌ها را مطرح و ما را در این امر محدود می‌کنند، گفت: امروز جمهوری اسلامی ایران به بزرگترین کشور در بحث کشف و مبارزه با موادمخدر در جهان تبدیل شده است، به طوری که اگر ۸۰۰ تن موادمخدری که در سال گذشته در کشور کشف کردیم را بر پایه تریاک تبدیل کنیم، بالغ بر ۱۱۰۰ تن موادمخدر معادل تولید کشور افغانستان را کشف کردیم.

وی اضافه کرد: این در حالی است که در سال گذشته در کشور افغانستان به عنوان مهد تولید تریاک در مجموع ۲۰۰ تن انواع موادمخدر، پیش ساز موادمخدر و مشروبات الکلی کشف شده است.

رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر ناجا در پاسخ به این سوال که تکلیف ۵۴ میلیارد دلار حاصل از خرید و فروش موادمخدر در افغانستان چه می‌شود؟ اظهار کرد: بخشی از این مبلغ در اختیار مافیای موادمخدری که در سرویس‌های اطلاعاتی این کشور‌ها سهیم هستند، قرار دارد و بخشی دیگر نیز در اختیار گروه‌های افراطی در افغانستان و داعش است.

وی افزود: در کنار بحث شرارت و دستگیری مجرمان، شاهد موضوع موادمخدر نیز هستیم، به طوری که در هر عملیاتی که با اشرار درگیری به وجود آمد؛ موفق به کشف موادمخدر نیز شدیم؛ درنتیجه می‌توان گفت که رقم حاصل از خرید و فروش موادمخدر برای تجهیز این افراد و گروه‌های خرابکار صرف شده است.

سردار زاهدیان بیان کرد: بر اساس تحقیقات انجام شده توسط دانشگاه شهید بهشتی، سالانه در کشور ۱۵۶ هزار میلیارد تومان ضایعات مصرف موادمخدر را می‌دهیم، اگر این رقم به دست آمده در سیستم تولید کشور قرار گیرد، جهش چشمگیری در اقتصاد را شاهد خواهیم بود، چرا که تمام این ضربات به فرهنگ، اقتصاد و اصول اجتماعی وارد خواهد شد.


بیشتر بخوانید: خط و نشان پلیس برای موادفروشان اینترنتی با راه‌اندازی مرکز اطلاعات فضای مجازی


وی با اشاره به اینکه علاوه بر اقدامات عملیاتی پلیس، بحث پیشگیری از اعتیاد را نیز در دستور کار خود قرار داده‌ایم، تصریح کرد: امروزه در کشور بحث پیشگیری از اعتیاد در بین جوانان را مدنظر خود قرار داده‌ایم و مددکاری و مشاوره در این خصوص را در مراکز خود راه اندازی کرده‌ایم.

رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر ناجا با بیان اینکه در مراکز مشاوره‌ای خود انجام ۴ اقدام را مدنظر قرار داده‌ایم، گفت: انجام آموزش همگانی، ارتقای دانش عمومی در اعتیاد، آگاهی بهتر از مناطق پرخطر و آسیب‌خیز و در نهایت پاسخگویی به مطالبات مردمی از جمله اقدامات مراکز مشاوره‌ای و خدماتی پلیس مبارزه با موادمخدر در امر پیشگیری از اعتیاد است.

وی با بیان اینکه در حوزه پیشگیری از اعتیاد خانواده مهمترین نقش را ایفا می‌کند، گفت: خانواده می‌تواند علائم مصرف و سوءمصرف موادمخدر توسط یک فرد را شناسایی و کنترل کند. علائمی مانند بی اشتهایی، پرخوری، پرخاشگری، انزوا و سایر تحرکات در فرد می‌تواند یک هشدار در بحث مبتلا به اعتیاد باشد، چرا که هر ماده مخدر یک نوع اثر را بر مصرف کننده می‌گذارد.

سردار زاهدیان با بیان اینکه امروزه پلیس مبارزه با موادمخدر سعی در انجام اقدامات دانش محور و استفاده از تجهیزات به روز را در عملیات‌های خود دارد، خاطرنشان کرد: امروزه پلیس از حیوانات نیز در امر کشف موادمخدر استفاده می‌کند و ۱۰ درصد از کشفیات پلیس به کمک سگ‌های مواد یاب میسر شده است، به نحوی که با آموزش دادن به این حیوانات، آن‌ها توانستند در برخی از موارد حتی ۴۰ تن موادمخدر را کشف کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار