جدیدترین ماموریت‌های نجومی غول‌های فضایی جهان برای کشف اسرار خورشید

حیات در منظومه شمسی وابسته به خورشید و درخشش آن است به همین دلیل دانشمندان کاوشگرهای جدیدی برای شناسایی اسرار پنهان این ستاره به فضا پرتاب خواهند کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، کاوشگر خورشیدی پارکر در مسیر خود به ستاره خورشید نزدیک می‌شود و تاکنون دوبار مدار گردشی به دورخورشید را پیموده است؛ در جدیدترین پروژه، آژانس فضایی ناسا و آژانس فضایی اروپا، ESA در نظر دارند کاوشگر‌هایی جدید با هدف‌های علمی تحقیقاتی جدید به سوی خورشید درسال‌های نه چندان دور ارسال کنند.

کاوشگر‌های جدید ناسا PUNCH و Tracers نام دارد که برای مطالعه درباره خورشید و ارتباط آن با زمین روانه فضا خواهند شد. درحالی که آژانس فضایی اتحادیه اروپا درحال ساخت نوعی کاوشگر جست و جوگر برای شناسایی خورشید است.

کاوشگر PUNCH ناسا برای مطالعه درباره فضای بیرونی خورشید ساخته شده است و می‌تواند جریان باد خورشید را اندازه گیری کند. این فضاپیما می‌تواند سونامی‌های خورشید را شناسایی کند که عاملی برای آسیب رساندن به ارتباط‌های ماهواره‌ای GPS، حرکت هواپیما و آسیب رساندن به شبکه‌های برق و مخابرات کره زمین و تاسیسات مربوط به آن‌ها می‌شود.

بادخورشیدی یک پلاسما است که در امتداد خطوط میدان مغناطیسی خورشید پرواز می‌کنند. میدان مغناطیسی زمین به طور کلی سبب محافظت از حیات زمین در برابر این جریان‌ها می‌شود.

شناسایی شفق قطبی توسط ماهواره‌های کاوشگر خورشیدی PUNCH

کاوشگر خورشیدی PUNCH دارای چهار ماهواره با ابعاد کوچک در ابعاد چمدان به نام microsats است که در مدار کره زمین پرواز خواهند کرد. این ماهواره‌ها می‌توانند اثرگذاری خورشید بر زمین، بروز پدیده هایی، چون شفق قطبی و اثرگذاری باد‌های خورشیدی بر زمین را شناسایی کنند.

کاوشگر PUNCH یک ابزار کمکی برای کاوشگر خورشیدی پارکر است که درسال ۲۰۱۸ برای مطالعه خورشید از نزدیک‌ترین فاصله ممکن به فضا پرتاب شد.
پارکر دومین چرخش وضعی خود به دور ستاره خورشید را در ۴ آپریل سال میلادی جاری کامل کرد و هنوز در ادامه مسیر برای نزدیک شدن بیشتر به خورشید است.

بنا به گفته کارشناسان کاوشگر PUNCH در سال ۲۰۲۲ به فضا پرتاب خواهد شد و به مدت ۴ سال با کاوشگر پارکر همپوشانی کاری خواهد داشت.

ماهواره دوم ناسا Tracers با هدف های متفاوتی به نسبت  PUNCH  به فضا پرتاب خواهد شد. این ماهواره به بررسی ارتباط بین زمین و خورشید از ناحیه ای نزدیک به زمین می پردازد. درحالی که PUNCH به مطالعه ناحیه نزدیک به خورشید و بررسی بادهای خورشیدی می پردازد، ماهواره Tracers به مطالعه میدان مغناطیسی خورشید و اثرگذاری آن برزمین می پردازد.

به گفته دانشمندان ساخت  کاوشگر و ماهواره برای دو ماموریت PUNCH و TRACERS قیمتی بیش از ۱۶۵ و ۱۱۵ میلیون نیاز خواهد داشت و هردو دریک ماموریت پرتابی درسال۲۰۲۲ به فضا پرتاب خواهند شد.

همچنین درسال۲۰۲۲  ماهواره های کوچکی (با وزن کمتر از ۱۸۰ کیلوگرم) درپروژه کشف سیاره SIMPLEX به فضا پرتاب می شوند. این ماهواره ها برای شناسایی سیارک های دوتایی و دیگر سیارک ها، شناسایی آب درسطح کره ماه و ماموریت سیاره مریخ مورد استفاده قرار خواهند گرفت. نام این ماهواره ها Junus، Escape  و Plasma است.

آژانس فضایی اتحادیه اروپا نیز طرحی برای ساخت سه  ماهواره جست و جوگر به نام پروژه The Comet Interceptor  درنظر دارد. این سه ماهواره درسال ۲۰۲۸ به فضا پرتاب خواهند شد و قرار است به فاصله یک و نیم میلیون کیلومتری از زمین در نقطه مقابل خورشید قرار بگیرند.

ازجمله سیارک هایی که درپروژه The Comet Interceptor به مطالعه آنها پرداخته خواهد شد می توان سیارک Oumuamua
، سیارک Oort Cloud و سیارک پر رمز و راز 67P/Churyumov-Gerasimenko را نام برد.

منبع:skyandtelescope