مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت:ارزش اکولوژیک حوزه آبریز کشف رود در این استان ضرورت ساماندهی و حفاظت از این عرصه طبیعی را دو چندان کرده است.

ارزش اکولوژیک حوزه آبریز کشف رود ضرورت حفاظت از آن را دو چندان می‌کندبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، تورج همتی مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی حوزه آبریز کشف رود را بخشی از حوزه قره قوم بزرگ ذکر کرد و گفت: ۹ منطقه حفاظت شده با گستره ۴۱۰ هزار هکتار به طور مستقیم و غیرمستقیم با این کریدور زیست محیطی ارتباط دارند.

وی ادامه داد: همچنین کنش مستقیم ۲۱۳ هزار هکتار از این وسعت با کشف رود، اهمیت این زیستگاه طبیعی و ضرورت حفاظت جدی از آن را نشان می‌دهد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان با تاکید بر رویکرد نوین سازمان محیط زیست در خصوص مدیریت کشف رود گفت: امیدواریم با استفاده از قابلیت‌های جوامع محلی، ظرفیت‌های موجود و نیز همراهی و تعامل سازمان‌های مرتبط و حوزه قضایی در قالب مدل مشارکتی همه جانبه، هم افزایی موجود برای تدوین طرح مدیریت زیست بومی کشف رود موثر واقع شود.

وی از پیشرفت پروژه تدوین طرح جامع مدیریت کشف رود و ورود آن به مرحله برنامه ریزی خبر داد و افزود: فرایند‌های مشارکتی که اهداف حساس سازی و افزایش سطح آگاهی عمومی را به دنبال داشته باشند عموماً زمان بیشتری را به خود اختصاص می‌دهند.

همتی ادامه داد: در این خصوص می‌توان با رفع موانع موجود، اثربخشی برنامه‌های تدوین شده را در سلسله کارگاه‌های تصمیم گیری برای مدیریت این زیست بوم با نگاهی به قابلیت‌های خدماتی اکوسیستم و با تمرکز بر حفظ کارکرد هایش افزایش داد.

وی افزود: کشف رود از دیرباز تمدن ساز بوده و به طور طبیعی انتظار بر این است که رودخانه بتواند در مباحث اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی نقش آفرینی کند که لازمه آن اصلاح نگاه تهدید محور و تمدن سوز به رودخانه حفاظت شده کشف رود است.

همتی وجود حیات بیولوژیک فعال در بستر این منطقه را فرصتی برای ارائه خدمات ارزشمند زیست بومی توصیف کرد و گفت: چالش زیست محیطی در بخش میانی کشف رود این است که ۵۰ کیلومتر از مسیر رودخانه با تمرکز بر فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی در بخش‌های مختلف شهری، خدماتی و صنعت درگیر است.

وی ادامه داد: این وضعیت موجب آسیب‌ها و ایجاد آلودگی‌های فراوانی در این حوزه شده که باید هر چه زودتر مدیریت جدی و قطعی شود.

شعبه‌ای از رودخانه کشف رود از کوه‌های هزار مسجد و شعبه دیگر آن از کوه‌های بینالود سرچشمه گرفته و از شمال شهر مشهد می‌گذرد.

این رودخانه ۲۹۰ کیلومتری از غرب به شرق جریان دارد و در ادامه مسیر در محل پل خاتون به رودخانه هریرود می‌پیوندد و از آنجا به بعد رود تجن نام گرفته و به سوی ترکمنستان ادامه می‌یابد و در ریگزار‌های کشور همسایه فرو می‌رود.
 
منبع: ایرنا
 
انتهای پیام// ه.ز
 

ارزش اکولوژیک حوزه آبریز کشف رود ضرورت حفاظت از آن را دو چندان می‌کند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار