چرا سگ‌ها بیشتر کودکان را گاز می‌گیرند؟

کودکان در خطر گازگرفته شدن بیشتری هستند، زیرا آن‌ها در شناخت احساسات سگ‌ها ضعیف هستند و نمی‌توانند رفتار‌های هشدار دهنده‌ی سگ‌ها را تفسیر کنند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  مزایای بزرگ شدن کودکان در مجاورت حیوانات خانگی کاملاً تایید شده است. امروزه از سگ‌ها در کلاس‌های درس نیز استفاده می‌شود. با این حال نباید فراموش کرد که سگ‌ها می‌توانند خطر نیز داشته باشند. کودکان زیر ۱۰ سال بیشترین در معرض خطر گازگرفته شدن توسط سگ‌ها هستند.

چرا سگ‌ها بیشتر کودکان را گاز می‌گیرند؟


بیشتربخوانید: آیا واقعا سگ‎ها ترس انسان را احساس می‎کنند؟


تخمین اینکه نرخ گاز گرفته شدن کودکان چقدر است، مشکل است و همچنین دانستن اینکه همه‌ی گاز‌ها منجر به وضعیت اضطراری نمی‌شود، ضروری است؛ ولی برخی اوقات گاز گرفتن سگ می‌تواند منجر به جراحات جدی و تاثیرات روانی مانند علائم اختلالات استرسی پس از ترس شود.

کودکان در خطر گازگرفته شدن بیشتری هستند، زیرا آن‌ها در شناخت احساسات سگ‌ها ضعیف هستند و نمی‌توانند رفتار‌های هشدار دهنده‌ی سگ‌ها را تفسیر کنند. بسیاری از کودکان درباره‌ی نحوه‌ی رفتار ایمن با سگ‌ها و خطر گازگرفته شدن توسط آن‌ها اطلاعات کمی دارند. وقتی که محققین نحوه‌ی پیشگیری از گازگرفته شدن توسط سگ‌ها را مطالعه می‌کردند، دریافتند که می‌توان به کودکان درباره‌ی شناخت احساسات سگ‌ها آموزش داد و قوانین ایمنی درباره‌ی سگ‌ها را گوشزد کرد؛ مثلاً اینکه بدانند نباید به سگ‌ها در زمان غذا خوردن و یا در زنجیر بودن نزدیک شد. البته یاد گرفتن این موارد باعث نمی‌شود که کودکان بیشترین گروه گازگرفته شده توسط سگ‌ها نباشند.

تحقیقا جدیدی که در مجله‌ی Anthrozoös به چاپ رسیده است، توانسته راهی برای جلوگیری از گازگرفته شدن توسط سگ‌ها ارائه کند. به بیش از ۱۰۰ کودک در سنین بین چهار و شش ساله، تصاویر و کلیپ‌هایی از سگ‌های خوشحال، وحشت‌زده و عصبانی نشان داده شد. از کودکان خواسته شد تا احساسات سگ‌ها را شناسایی کنند. هر چند که اکثر کودکان اشاره می‌کردند که به سگ‌های عصبانی نزدیک نمی‌شوند، ولی اکثر آن‌ها می‌گفتند که به سگ‌های وحشت‌زده نزدیک می‌شوند و آن‌ها را در آغوش می‌گیرند. همین واقعیت دلیل اصلی گازگرفته شدن کودکان توسط سگ‌ها است.

وقتی سگ‌ها سر خود را پایین می‌گیرند، دم خود را پایین می‌آورند و یا آن‌را بین پا‌های خود می‌برند، می‌توان گفت وحشت‌زده هستند. اگر سگی دهان خود را باز کرد و دندان نشان داد در اقع آماده‌ی حمله است و نباید با نزدیک شدن به آن تهدیدی برای آن ایجاد کرد. آموزش والدین در مورد خطرات نزدیک شدن به سگ‌های وحشت‌زده و اهمیت آموزش فرزندان‌شان در مورد این سگ‌ها می‌تواند از گازگرفته شدن توسط سگ‌ها جلوگیری کند. البته والدین مایل هستند در مورد مهربان بودن با حیوانات آموزش‌هایی را به فرزندان خود بدهند، ولی این تحقیق نشان می‌دهد که اهمیت آموزش شناسایی احساسات سگ‌ها از مهربان بودن با آن‌ها بیشتر است.

منبع: مجله ایلیاد

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار