در مراسم رونمایی از نقشه راه عملیاتی بهبود محیط کسب و کار مطرح شد؛

جزئیات سامانه سام از زبان معاون وزیر اقتصاد/هزار و ۵۸۲ مجوز در سطح کشور ثبت شد

معاون وزیر اقتصاد، از راه اندازی سامانه سام و چهار زیر سامانه آن برای درخواست مجوز و بهبود فضای کسب و کار‌ خبر داد.

اعلام ۵ محور عملیاتی وزارت اقتصاد برای بهبود محیط کسب و کار/ سامانه سام با چهار زیرمجموعه راه اندازی شدبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد علی دهقان دهنوی، معاون امور اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی در مراسم رونمایی از نقشه راه عملیاتی بهبود محیط کسب و کار ابراز کرد: یکی از راه‌های ارتقای اقتصاد و رونق تولید در کشور، بهبود فضای کسب و کار است. طبق استاندارد‌های جهانی به ازای هر یک درصد بهبود در شرایط کسب و کار کشور ما شاهد رشد ۰.۰۶ درصدی در شرایط اقتصادی هستیم.

وی بیان کرد: نقشه راه عملیات بهبود فضای کسب و کار در ۵ محور دسته بندی شده است و ما در ۱۰ کتابچه بیان کردیم که در هر کدام از شاخص‌ها به چه شکلی باید عمل کنیم. وزارت امور اقتصاد و دارایی این مجوز را دارد که بخش‌های مخل نظام تولید را لغو و کنار بگذارد.

دهقان دهنوی بیان‌کرد: کسب و کار تنها با گرفتن مجوز به سرانجام نمی‌رسد بلکه باید توسط پنجره‌ای واحد از نقطه شروع تا بهره برداری دنبال شود.

وی گفت: برای ۳۰ کسب و کار پُردرخواست پنجره واحد کسب و کار راه اندازی شده است.

این مقام مسئول بیان کرد: تمام تلاش وزارت اقتصاد و وزارتخانه‌های مربوط راه اندازی یک سامانه یکپارچه برای صدور مجوز‌های کسب و کار بود، زیرا هنوز هم برخی در خارج از نظام اداری مجوز راه اندازی کسب و کار را صادر می‌کنند و این خلاف قوانین است.

دهقان دهنوی گفت: در فرایند راه اندازی کسب و کار باید شناسه ملی مجوز‌ها تعریف شود تا  از دخل و تصرف و تقلب جلوگیری کند.

معاون امور اقتصادی وزیر اقتصاد گفت: برای اینکه به محور‌های پنجگانه تسلط داشته باشیم. ۵ سامانه راه اندازی شده است. سامانه سام برای درخواست مجوز کسب و کار‌ها به عنوان سامانه اصلی تعبیه شده است و چهار زیر سامانه از جمله سامانه دادور و یاور نیز تهیه شده است.

لایحه مالیات بر عایدی به زودی  تقدیم دولت می شود

دهقان دهنوی در ادامه این مراسم در جمع خبرنگاران ابراز کرد: لایحه مالیات بر عایدی مرحله کارشناسی خود را سپری کرده و تقدیم وزیر اقتصاد خواهد شد تا در صورت تعمیم نظر تا پایان این هفته تقدیم دولت شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا علت کاهش رتبه محیط کسب و کار نبود برخی مشاغل از جمله تجارت اسلحه است گفت: تجارت اسلحه و مواد مخدر در تمام دنیا غیرقانونی بوده و هیچ تاثیری در کاهش یا افزایش رتبه بهبود فضای کسب و کار ایران ندارد، مشکل ما داخلی است.

معاون وزیر اقتصاد با اشاره به همکاری وزارت جهاد کشاورزی برای سهولت در صدور مجوز‌های کسب و کار گفت: قبل از همکاری با اصناف بیش از ۳۰۰ درخواست مجوز را به ثبت رساندیم و معتقدیم باید تمام کسب و کار‌های کشور تنها از همین سامانه مجوز دریافت کنند.

دهقان دهنوی با اشاره به تلاش برای بهبود فرآیند کسب و کار بیان کرد: گام اول و دوم این سامانه به کاهش اخذ استعلامات توسط افراد منجر می شود.

این مقام مسئول گفت: مناطق آزاد هم باید مجوز‌های خود را در این سامانه بارگزاری کنند.

معاون امور اقتصادی وزارت اقتصاد دلیل عدم حضور وزرای کشور، صمت و ارتباطات را تداخل برنامه‌های این وزرا با مراسم رونمایی از نقشه راه بهبود فضای کسب و کار دانست.

وی افزود: با ورود اصناف در سامانه سام بیش از ۵۵ درصد استعلامات کشور زیر پوشش این سامانه قرار گرفت. برای صدور مجوز‌ها حداقل  یک استعلام از جمله عدم سو پیشینه لازم خواهد بود.

دهقان دهنوی گفت: ۱۱ درصد استعلام‌ها مربوط به سازمان امور مالیاتی است که ۸ درصد آن الکترونیکی شده است.

وی بیان‌کرد: بسته رونق تولید در ۱۰ راهبرد تقدیم دولت شده که برخی اجرایی و برخی جز سیاست‌های سازمان ها شده است.

معاون وزیر امور اقتصاد و دارایی ضمن تاکید بر گسترش چتر حمایتی وزارت اقتصاد بر سر تولیدکنندگان گفت: تاکنون ۲ هزار مجوز در سطح کشور شناسایی شده که با ادغام تعدادی از آن‌ها با یکدیگر هزار و  ۵۸۲ مجوز رسمی در سطح کشور ثبت شده است.

انتهای پیام/

وزارت امور اقتصاد و دارایی این مجوز را دارد که بخش‌های مخل نظام تولید را لغو و کنار بگذارد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه طراری
۱۸:۵۶ ۱۶ تير ۱۳۹۸
با سلام اگر در رونق تولید مدیریتی فقط بر بخش بسته بندی شکیل آنالیز و استانداردهای بین المللی یک سامانه جداگانه شود و بسته بندی مواد غذایی فقط یک بخش مرکزی شود و تولید با نظارت جدا از بخش بسته بندی باشد خریدها آنلاین فقط از کار تابل این سامانه بسته بندی انجام شود دیگر دغه دغه در اقتصاد نخواهد بود
آخرین اخبار