نشست گروه جی ۲۰ :

پروژه جریان آزاد اطلاعات دستاوردی مفید یا بهانه‌‌ای برای جنگ سایبری؟

سیاست مداران حاضر در نشست گروه ۲۰ با امضای قراردادی حمایت خود را از راه‌اندازی جریان آزاد اینترنت بین مرز‌ی اعلام کردند.

پروژه جریان آزاد اطلاعات دستاوردی مفید یا بهانه‌‌ای برای جنگ سایبری؟به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، سران گروه ۲۰ در آخرین نشست خود در اوساکا ژاپن حمایت همه جانبه خود از تاسیس و راه‎ اندازی شبکه‌ای برای برقراری جریان آزاد اطلاعات بین کشور‌های مختلف، اعلام کردند. قرار داد پشتیبانی از این برنامه در مجموع از سوی سران ۲۴ کشور جهان امضا شد.


بیشتر بخوانید: اختصاص بودجه ۱ میلیارد دلاری برای نابودی شبکه ارتباطی هوآوی در آمریکا


آبه شینزو نخست وزیر ژاپن در آخرین نشست مشترک اعضا گروه ۲۰ با ارائه پیشنهادی برای برقراری ارتباط آزاد اطلاعاتی بین مرز‌های کشور‌های مختلف جهان خواستار حمایت تمامی اعضا از آن و آماده سازی بستر مناسب برای اجرایی شدن آن شد. این قرارد که با قاطعیت مورد قبول تمامی اعضا قرار گرفت علاوه بر احترام به حریم خصوصی کاربران، حق تکثیر و کپی‌رایت و امنیت مجازی می‌‎تواند کمکی بسیار بزرگ برای کسب و کاری‌های مجازی باشد و افراد زیادی صاحب شغل کند.

حمایت قاطع اعضای گروه ۲۰ از جریان آزاد اطلاعات بین کشور‌های مختلف جهان

اگرچه این قرار داد مورد حمایت همه اعضای گروه ۲۰ قرار گرفت، ولی نگرانی‌ها و اختلاف نظر‌های بسیاری در مورد آن وجود دارد. چین، روسیه و ایالات متحده آمریکا از مهم‌ترین امضا کنندگان قرارداد جریان آزاد اطلاعات بودند. دو کشور چین و روسیه اعتقاد دارند در درحالی که داده‌های مختلف بین مرز‌های موجود در جهان به صورت آزاد انتقال داده می‌شود، ولی باید مبدا ذخیره سازی و رصد امنیتی آن‌ها در کشور ارسال کننده باشد تا از هرگونه نفوذ اطلاعاتی جلوگیری گردد.

پروژه جریان آزاد اطلاعات دستاوردی مفید یا بهانه‌‌ای برای جنگ سایبری؟

این دیدگان از سوی سران کشور‌های روسیه و چین در حالی مطرح می‌شود که آمریکایی‌ها به روش‌های متفاوتی برای حفظ امنیتی داده‌های ارسالی و دریافتی اعتقاد دارند. مطمئنا این گونه رفتار‌ها از سوی کشور‌های مختلف سبب بروز تاخیر و اختلال در پروژه جریان آزاد اطلاعات خواهد شد و چه بسا موجب به وجود آمدن جنگ سایبری بین کشور‌های مختلف شود.

پروژه جریان آزاد اطلاعات دستاوردی مفید یا بهانه‌‌ای برای جنگ سایبری؟

گفتنی است اختلاف نظر بر سر چگونگی اجرای این پروژه تنها بین سه کشور عنوان شده وجود ندارد و کشور‌های دیگری مانند هند، اندونزی و آفریقای جنوبی نیز بر سر نحوه حفظ و ذخیره اطلاعات دریافتی و ارسالی با یکدیگر اختلاف نظر دارند. به هر روی اگر تمامی مشکلات و موانع موجو بر سر راه اجرای پروژه جریان آزاد اطلاعات برطرف شود، آینده‌ای روشن برای جهان دیجیتال در انتظار خواهد بود.

انتهای پیام/

خداحافظی با مرزهای بین‌‌المللی در پروژه اینترنتی جریان آزاد اطلاعات

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.