طلا‌هایی که خاکستر می‌شوند و زحماتی که بر باد می روند

آتش، این بلای خانمان سوز که وقتی به جان دسترنج دست‌های پینه بسته می افتد، آن‌ها را خاکستر می‌کند.

طلا‌هایی که خاکستر می‌شوندبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، این روز‌ها آتش به جان خوشه‌های طلا افتاده و آنها را خاکستر می‌کند و خبر‌های منتشره حکایت از آن دارد که دست‌های پینه بسته کشاورزان حاصل یکسال دسترنجشان را لمس نمی‌کنند و امید خوشه چینان ناامید می‌شود.

سرهنگ خلجی معاون اجتماعی فرمانده انتظامی استان مرکزی از آتش سوزی   مزارع گندم در اراک وکمیجان  خبر داد و گفت: ۱۴ هکتار از مزارع گندم در   روستا‌های شهرستان اراک و کمیجان طعمه حریق شد و در آتش سوخت.

سرهنگ خلجی افزود: با تلاش همگانی اهالی محل، نیرو‌های انتظامی، امدادی و اداره منابع طبیعی شهرستان کمیجان پس از گذشت ساعاتی، حریق مهار شد وعلت سانحه در دست بررسی است.

دو روز گذشته نیز ۸ هزار مترمربع از خوشه‌های مزارع گندم خمین خاکستر شد و اگر چه پس از گذشت ساعاتی سرانجام با تلاش همگانی، نیرو‌های انتظامی، امدادی و اداره منابع طبیعی حریق مهار شد، اما زحمت خوشه چینان زحمت کش بر باد رفت.

سرهنگ عزیزی فرمانده انتظامی شهرستان خمین با بیان اینکه در بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد این مزارع گندم که متعلق به یکی از اهالی روستاست، به دلایل نامعلوم، طعمه حریق شده و در حال سوختن است، گفت: علت وقوع این حادثه از سوی کارشناسان مربوطه در حال پیگیری است.

اخبار آتش سوزی مزارع و مراتع  از نقاط مختلف استان مرکزی گزارش شده است

اخبار آتش سوزی مزارع و مراتع به یک نقطه از استان مرکزی مربوط نمی‌شود و نقاط مختلف استان درگیر این گونه آتش سوزی شده اند.

حدود یک ماه پیش هم بیگی مسئول آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری دلیجان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، از مهار ۹ فقره آتش سوزی باغات و مزارع در مدت ۲۴ ساعت و آتش سوزی در۱۲۰ هکتار از مزارع و مراتع این شهرستان خبرداد.

 علت این همه آتش سوزی مزارع ومراتع چیست و چگونه می‌توان از آن جلوگیری کرد؟

بیگی با اشاره به رویش مطلوب گیاهان به دنبال بارندگی‌ها امسال درمزارع ومراتع وخشک شدن آن در روز‌های اخیر احتمال وقوع آتش سوزی را بالا دانست و از مردم خواست با رعایت اصول ایمنی از روشن کردن آتش و ر‌ها کردن آن درباغات، مزارع و مراتع خودداری کنند.

کمتر از یک ماه گذشته هم حمید غیاثی، مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری مرکزی  هم در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک،گفت: با شروع فصل گرما و با توجه به عوامل مختلف، بیش از ۳۰۰ هکتار از اراضی مرتعی استان مرکزی دچار آتش سوزی شده که شهرستان‌های ساوه و اراک بیشترین کانون آتش سوزی بوده اند.

باگرم شدن هوا  شرایط برای بروز آتش سوزی‌های گسترده فراهم می شود

غیاثی افزود: با توجه به بارندگی‌های امسال و رشد و نمو بسیار خوب گیاهان مرتعی و متعاقب آن گرم شدن هوا و خشکیدن گیاهان، شرایط برای بروز آتش سوزی‌های گسترده بوجود آمده است و بی احتیاطی برخی از افراد در روشن کردن و رها سازی آتش و همچنین ریختن زباله از جمله شیشه در طبیعت، موجب ایجاد آتش سوزی در مراتع و تهدید مزارع کشاورزی می‌شود.

در هر آتش سوزی چه عمد و چه غیرعمد پای انسان درمیان است و یکی از عواملی که موجب می‌شود آتش به خرمن خوشه چین زحمت کش بیافتد و زحمت یکساله اش را برباد دهد عامل انسانی است و برای اینکه این اتفاق کمتر بیافتد قانون آتش زدن مراتع را جرم می‌داند و جریمه سنگین برای این کار در نظر گرفته است.

آتش زدن مراتع جرم است و جریمه سنگین دارد

محمدی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، با اشاره به اینکه آتش زدن مراتع جرم است و جریمه سنگین دارد، گفت: مردم و مسئولان مراقب باشند تا آتش‌سوزی در مراتع که سرمایه ملی است رخ ندهد.

محمدی افزود: به دلیل گرما مراتع و مزارع شهرستان‌های ساوه، زرندیه، خمین و شازند و خنداب دچار حریق شدند که در برخی موارد عامل انسانی دخیل بوده است.

آتش زدن مزارع و مراتع جرم است و جریمه سنگین دارد، اما این جرم چگونه باید پیگیری شود؟ چه اداره یا ارگانی مسئول این موضوع است؟ آیا مثل همه دعاوی تنها باید شاکی خصوصی داشته باشد؟ واگر این آتش سوزی‌ها هدفمند و برنامه ریزی شده باشد چه اداره‌ای باید پیگیری کند؟ آیا تا کنون فرد عاملی دستگیر و محاکمه شده است؟ و اگر محاکمه شده چرا خبر آن رسانه‌ای نشده است؟

این سوال‌ها و این دست سوال‌ها با خواندن خبرآتش سوزی مزارع و مراتع در ذهن جاری می‌شود به هرحال تا کنون خبری مبنی بر محاکمه فرد یا افرادی که مزارع و مراتع را به آتش می‌کشند اعلام نشده است.

رونق تولید و اقتصاد مقاومتی تنها به صنعت مربوط نمی‌شود و کشاورزی که تولید غذای مردم را برعهده دارد یکی از محوری‌ترین ارکان اقتصاد مقاومتی است، پس باید به آن توجه کرد و پیگیر مشکلات کشاورزان از جمله آتش سوزی مزارعشان بود.

انتهای پیام / ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.