نشنال اینترست:

روسیه در سیستم جی‌پی‌اس هواپیماهای آمریکا در منطقه اختلال ایجاد کرده است

پایگاه نشنال اینترست در مطلبی به اقدام روسیه در ایجاد اختلال در سامانه موقعیت‌یاب هواپیماهای در حال پرواز و پیامد‌های آن بر حضور نیرو‌های آمریکایی در منطقه پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی نشریه نشنال اینترست آمریکا در مطلبی با این ادعا که روسیه در سیستم‌های «جی‌پی‌اس» هواپیماهای در حال پرواز در منطقه خاورمیانه اختلال ایجاد کرده است، نوشت جنگ الکترونیکی مسکو می‌تواند بر حضور نیرو‌های آمریکایی در منطقه و هرگونه اقدام احتمالی آنها علیه ایران تاثیرگذار باشد.

پایگاه خبری تایمز آو اسرائیل نیز اواخر ماه گذشته میلادی گزارش داد «از بهار گذشته، که از بهار گذشته خلبان‌ها حین پرواز در منطقه بویژه در اطراف سوریه بارها متوجه شده‌اند که سامانه جی‌پی‌اس هواپیمای آنها موقعیت مکانی را اشتباه نشان می‌دهد یا در مواردی به‌کلی از کار افتاده است.»

ادعای نشریه آمریکایی درباره تلاش روسیه برای مسدود کردن سامانه‌های جی‌پی‌اس و اخلال در فعالیت نیرو‌های آمریکایی در خاورمیانه

همچنین داده‌های جمع‌آوری شده یک پایگاه تحقیقاتی مستقر در آمریکا نشان داد طی هفته‌های اخیر، سیگنال‌هایی که باعث قطع سیستم ناوبری ماهواره‌ای هواپیما‌های در حال پرواز بر فراز اسرائیل شده‌اند از داخل پایگاه هوایی روسیه در سوریه نشات گرفته‌اند.

در همین حال، «تاد هامفریس» استاد دانشگاه تگزاس در مصاحبه با تایمز آو اسرائیل گفته است اختلال در سامانه موقعیت‌یاب جهانی (جی‌پی‌اس) به نظر نمی‌رسد از اسرائیل هدایت شود بلکه به نظر می‌رسد آن‌ها متحمل آسیب‌های جانبی از اقدامات مسکو برای محافظت از نیرو‌های خود در برابر حملات هواپیما‌های بدون سرنشین و دفاع از موقعیت خود در محدوده جنگ الکترونیکی شده‌اند.

منابع نظامی اسرائیلی مدعی هستند که اختلال سه هفته‌ای جی‌پی‌اس پرواز‌های غیرنظامی ناشی از اقدام روسیه در هک این سامانه از داخل سوریه است. مسکو با این اقدام سعی دارد در پرواز هواپیما‌های غربی از جمله جنگنده‌های رادارگریز اف-۲۲ اس و اف-۳۵ و همچنین عملیات پهپاد‌های تروریست‌ها اختلال ایجاد کند.

ادعای نشریه آمریکایی درباره تلاش روسیه برای مسدود کردن سامانه‌های جی‌پی‌اس و اخلال در فعالیت نیرو‌های آمریکایی در خاورمیانه

در بخش دیگری از گزارش نشنال اینترست آمده است: نیروی هوایی آمریکا در آوریل ۲۰۱۹ جنگنده‌های رادارگریز اف-۲۲ و اف-۳۵ خود را به ترتیب به قطر و امارات متحده عربی اعزام کرد. این اقدام پس از تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برای خروج یکجانبه از توافق هسته‌ای ایران و در راستای افزایش نیرو‌های نظامی خود در منطقه اتخاذ شد.

ادعای نشریه آمریکایی درباره تلاش روسیه برای مسدود کردن سامانه‌های جی‌پی‌اس و اخلال در فعالیت نیرو‌های آمریکایی در خاورمیانه

فدراسیون بین‌المللی انجمن خلبانان خطوط هوایی و اداره فرودگاه‌های رژیم صهیونیستی در اواخر ماه ژوئن ۲۰۱۹ اعلام کردند بسیاری از پرواز‌ها، سیگنال‌های ماهواره‌ای جی‌پی‌اس را هنگام پرواز به داخل یا خارج محدوده هوایی فرودگاه بین المللی «بن گوریون» در سرزمین‌های اشغالی از دست داده‌اند. این اقدام جان مسافران را به خطر نینداخته است چراکه هواپیما روی سیستم‌های پشتیبانی تغییر حالت می‌دهد.

پایگاه خبری بریکینگ دیفنس گزارش داد «سیستم‌های جی‌پی‌اس مستقر روی زمین تحت تاثیر قرار نمی‌گیرند و همین باعث می‌شود مسدود شدن سامانه جی‌پی‌اس هوایی مشکوک به نظر برسد. نشانه دیگر آنکه این یک اختلال ساده نیست بلکه نوعی سلاح الکترونیکی است و روس‌ها در حد گسترده‌ای بر روی چنین سیستم‌هایی سرمایه‌گذاری کرده‌اند؛ سامانه‌هایی که سیگنال‌های دروغین جی‌پی‌اس را تا ۵۰۰ برابر قوی‌تر از نمونه‌های واقعی ارسال می‌کند و ناوگان هوایی را تا کیلومتر‌ها گمراه می‌کند».

این پایگاه خبری همچنین مدعی شد روسیه سامانه جی‌پی‌اس را در اروپا نیز مختل کرده است و برای نخستین بار در ماه اکتبر سال ۲۰۱۸ ناتو موفق به شناسایی آن طی مانور‌های خود در نروژ شد. در ادامه گزارش ادعایی بریکینگ دیفنس آمده است: «آژانس امنیت ملی نروژ اعلام کرد منبعی را ردیابی کرده است که نشان می‌دهد انسداد سیگنال‌های جی‌پی‌اس از پایگاه نظامی روسیه در منطقه حفاظت‌شده شبه جزیره کولا ارسال شده است. اطلاعات نظامی ارتش فنلاند نیز ضمن تایید یافته‌های نروژ بر این نکته تاکید دارد که تحلیل‌های نروژ انعکاس‌دهنده تحقیقات و ارزیابی‌های خود آنهاست.»

در اواخر سال ۲۰۱۸ فنلاند و نروژ با مطرح کردن چنین اختلالاتی، شکایتی را علیه روسیه تنظیم کردند. وزارت دفاع و هوافضای فنلاند و نروژ هشدار دادند که مسدود شدن جی‌پی‌اس یک خطر جدی برای پرواز‌های نظامی و تجاری محسوب می‌شود. این در حالی بود که روسیه ضمن رد ادعای دو کشور اروپایی خواستار اثبات آن شده بود.

نشنال اینترست در پایان گزارش خود به اقدامات آمریکا برای مقابله با مسدود شدن سامانه جی‌پی‌اس اشاره کرد و نوشت: ارتش آمریکا برنامه‌ای برای آزمایش سامانه‌های مقاوم در برابر هک شدن جی‌پی‌اس دارد که ادعا می‌شود اقدامی بالقوه برای مقابله با جنگ الکترونیک روسیه است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
مرتضی ترکمانی
۰۶:۵۱ ۱۳ تير ۱۳۹۸
ظاهرا روسیه بدش نمیاد هواپیماهای آمریکایی راهشون رو گم کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۱ ۱۳ تير ۱۳۹۸
خلاصه مرگ بر آمریکا
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۲۳:۲۳ ۱۲ تير ۱۳۹۸
نتیجه اینکه پهپاد سرنگون شده رژیم تروریستی آمریکا چه با سیگنال تاثیر گذار از سوی روسیه وچه بدون آن ، به فضای سرزمینی ما تجاوز کرده ،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۰ ۱۲ تير ۱۳۹۸
اگه میخواهین به این بهانه وارد خطوط قرمز مرزی ایران شوید. مطمئن باشید برگشتی در کار نخواهد بود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۹ ۱۲ تير ۱۳۹۸
خدائیش عجب فکر بکریه. هواپیما رو هر جا بخوای بنشونی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۰ ۱۲ تير ۱۳۹۸
اقای کارشناس جی پی اس یک سیستم ناوبریه وربطی به نشاندن هواپیما نداره فقط هوپیما مسیر پروازش در یک محدوده مشخص گم میکنه
آخرین اخبار