۵ ویتامینی که سلامت پوست شما را تضمین می‌کند

در این مطلب ویتامین‌هایی مفید برای شفافیت و سلامت پوست را به شما معرفی می‌کنیم.

۵ ویتامینی که با خوردن آن‌ها پوستی شفاف و درخشان خواهید داشتبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، به گفته کارشناسان پوست و زیبایی، سلول‌های پیر پوست سبب می‌شوند تا پوست مرده، کدر و آسیب‌دیده به نظر برسد. به طور کلی ویتامین‌ها برای سلامت پوست و فعالیت صحیح سلول‌های تشکیل دهنده آن ضروری هستند و کمبود ویتامین باعث می‌شود تا فرد پوستی خشک، لکه‌دار و مریض داشته باشد.

حتی در صورتی که رژیم غذایی سالمی داشته باشید هم توصیه می‌کنیم از مکمل‌های غذایی برای تامین ویتامین‌های موردنیاز بدن استفاده کنید. اما به طور کلی مواد طبیعی همچون روغن زیتون، ماهی، آجیل و مغز‌های خوراکی و میوه‌ها و سبزیجاتی که رنگ‌های روشن دارند همچون زرد، سبز، قرمز و آبی دارند نیز برای شفافیت و درخشش هر چه بیشتر پوست مفید و ضروری هستند.

برای اینکه بدانید برای داشتن پوست صاف، شفاف و درخشان کدام ویتامین‌ها و مکمل‌ها را باید به صورت روزانه مصرف کنید تا انتهای این مطلب با روزیاتو همراه باشید.

ویتامین C

میزان مصرف مجاز برای بزرگسالان: ۷۵ میلی گرم

بهترین منابع غذایی این ویتامین: فلفل دلمه‌ای قرمز، آب پرتقال، آب گریپ‌فروت، کیوی

ویتامین ث که به نام اسید اسکوربیک نیز مشهور است را بدن انسان تولید نمی‌کند و به همین خاطر باید از منابع خارجی تامین شود.

ویتامین ث برای ساخت کلاژن ضروری است. کلاژن باعث حفظ سفتی پوست می‌شود؛ بنابراین کمبود این ویتامین سبب افتاده شدن پوست و تیرگی و کدر شدن آن می‌شود. برخی ویتامین‌ها همچون آنتی‌اکسیدان رفتار می‌کنند که ویتامین ث یکی از آنهاست. این ویتامین همچنین از پوست در برابر صدمات ناشی از خورشید، آلودگی هوا محافظت می‌کند.

با اینکه کمبود شدید ویتامین C به هیچ عنوان رایج نیست، اما بد نیست بدانید عدم وجود کافی این ویتامین اختلالاتی برای پوست بدنبال خواهد داشت. به طور مثال اسکوربوت یک بیماری ناشی از کمبود ویتامین C است. اسکوربوت موجب ظاهر شدن لکه‌هایی بر روی پوست، اسفنجی شدن لثه‌ها و خونریزی غشا‌های مخاطی می‌شود. افراد مبتلا به اسکوربوت رنگ‌پریده و افسرده هستند، و ممکن است دچار فلجی یک یا چند عضو شوند. حتی در اسکوربوت پیشرفته، زخم‌ها باز شده، چرک می‌کنند، دندان‌ها می‌افتند و سرانجام، در صورت عدم درمان، فرد می‌میرد.

ویتامین A

میزان مصرف مجاز برای بزرگسالان: ۷۰۰ میکروگرم در مقیاس ویتامین آ (mcg RAE)

بهترین منابع غذایی این ویتامین: سیب‌زمینی شیرین، جگر گاو، اسفناج، هویج، کدو حلوایی

ویتامین A از پوست در برابر اشعه‌های مضر خورشید و التهابات محافظت می‌کند. این ویتامینِ قابل حل در چربی‌ها که رتینول نیز نامیده می‌شود، یک عنوان کلی مربوط به عناصر قابل حل در چربی است که در محصولات حیوانی با عنوان ویتامین آ و به عنوان پروویتامین A کارتنوئید در گیاهان (میوه‌ها و سبزیجات) شناخته می‌شود.

وجود این ویتامین در بدن سبب افزایش میزان ساخت کلاژن در پوست می‌شود و در نتیجه از پدیدار شدن خطوط عمیق و چروک در پوست پیشگیری می‌کند. همچنین به تولید رگ‌های خونی جدید کمک می‌کند و این امر در شفافیت و خوشرنگی پوست نقش مهمی دارد.

در گذشته ویتامین A فقط با تجویز پزشک در داروخانه‌ها عرضه می‌شد، اما اکنون می‌توانید آزادانه آن را خریداری و مصرف کنید.

ویتامین E

میزان مصرف مجاز برای بزرگسالان: ۱۵ میلی گرم

بهترین منابع غذایی این ویتامین: روغن گندم، تخمه آفتابگردان، بادام، روغن کاژیره و فندق

اگر کار یا سبک زندگی شما به گونه‌ای است که مدت زمان زیادی زیر نور مستقیم آفتاب هستید، باید ضدآفتاب فراوان بزنید و غذا‌های مملو از ویتامین E همچون تخمه‌های خوراکی و آجیل زیادی مصرف کنید.

ویتامین E نیز جزو ویتامین‌های حل‌شدنی در چربی است و از غشای سلول‌های پوستی در برابر آسیب‌های رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. همانند دیگر ویتامین‌های مفید برای پوست، ویتامین E نیز به روند ترمیم جای زخم و کاهش میزان التهابان پوستی کمک زیادی می‌کند. دانشمندان بر این عقیده هستند که ویتامین E خاصیت آبرسانی هم دارد.

اسید‌های چرب امگا سه

میزان مصرف مجاز برای بزرگسالان: ۱٫۱ گرم

بهترین منابع غذایی این ویتامین: روغن برزک (روغن کتان)، چیا، گردو، سالمون، شاه‌ماهی، ساردین

روغن ماهی و دیگر اسید‌های چرب اساسی کمک می‌کنند تا پوست چربی و رطوبت خود را حفظ کند و از خشکی و تورم بافت پوست پیشگیری می‌کنند. این چربی‌های مفید همچنین با سفت و محکم‌کردن دیواره‌های سلولی به سفت شدن هر چه بیشتر پوست کمک می‌کنند.

محققان ثابت کرده‌اند که امگا سه علاوه بر کاهش التهاب، نشانه‌های پیری را از بین می‌برد و آسیب‌های ناشی از نور خورشید را درمان می‌کند. البته باید توجه داشته باشید که مصرف مکمل‌های اسید‌های چرب امگا سه بیشتر از مصرف غذا‌ها تاثیر دارد به طوری که در هر پروسه ۶۰ درصد از آن اکسیده می‌شود.

بیوتین

میزان مصرف مجاز برای بزرگسالان: ۳۰ میکروگرم

بهترین منابع غذایی این ویتامین: جگر گوساله، تخم‌مرغ، سالمون، گوشت چرخ‌کرده گوساله و گوسفند

ویتامین B۷ یا بیوتین روی مو، پوست و ناخن تاثیر مستقیم دارد. بدن از بیوتین برای تولید بلوک‌های سلول‌های پوستی سالم همچون پروتئین‌ها و چربی‌های استفاده می‌کند.

سلبریتی‌ها و اینفلوئنسر‌های متعددی در مورد تاثیر شگرف مکمل‌های بیوتین تبلیغ می‌کنند. اما باید در مصرف این ویتامین با احتیاط عمل کنید و زیاده‌روی نکنید.

منبع : روزیاتو

انتهای پیام/

۵ ویتامینی که با خوردن آنها پوستی شفاف و درخشان خواهید داشت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار