آسیبی به ابنیه تاریخی میدان امام وارد نشده/فرهنگ سازی، کلید حفاظت از آثار تاریخی

مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان : برخلاف اخبار منتشر شده در برخی رسانه ها،آسیبی به ابنیه تاریخی میدان امام وارد نشده، اما لزوم فرهنگ سازی در میان مردم برای حفاظت از این آثار ارزشمند ضروری است.

در روز‌های اخیر خبری در رسانه‌های مختلف مبنی بر توپ بازی گردشگران با بنا‌های تاریخی نصف جهان، به ویژه مسجد امام خمینی (ره) که به برخورد مکرر توپ با کاشی‌های تاریخی این بنای تاریخی می‌پرداخت، منتشر شد، برای پیگیری و بدست آوردن اطلاعات دقیق‌تر در این باره، موضوع را از طریق مدیر کل سازمان میراث فرهنگی اصفهان پیگیری کردیم.

مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، گفت: در استان اصفهان بیش از ۲۲ هزار بنای تاریخی ارزشمند وجود دارد که ۱۹۰۰ اثر در فهرست میراث ملی ثبت شده اند و یگان حفاظتی میراث فرهنگی اصفهان با تمام قوا در حال حراست و حفاظت از این آثار ارزشمند است.

وی ادامه داد: اگر قرار باشد برای همه این اثار تاریخی به صورت شبانه مامور حفاظت در نظر گرفته شود، برای اختصاص دادن فقط یک مامور برای هر بنا حداقل به ۱۰ هزار نیرو نیاز داریم و این در حالی است که تعداد نیرو‌های یگان حفاظتی میراث فرهنگی، به هیچ وجه با این رقم قابل مقایسه نیست.

مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان ادامه داد: ما بیش از ۳۰ پایگاه حفاظتی برای حفاظت از آثار و ابنیه تاریخی داریم که بنابر رده بندی و ارزش بنا به طور منظم نیرو‌های حفاظتی را به مناطق مختلف اعزام می‌کنیم، برای نمونه چندی پیش در اثر اصابت توپ به فضای بیرونی عمارت هشت بهشت، شیشه پنجره این بنای تاریخی دچار شکستگی شد که با عزام نیرو نسبت به مرمت آن اقدامات لازم صورت گرفت.

فریدون اللهیاری با اشاره به اینکه فضای بیرونی ابنیه تاریخی مسجد امام محدوده عمومی شهر محسوب می‌شود افزود: حفاظت از اماکن عمومی و فضای بیرونی ابنیه تاریخی  بر عهده نیروی انتظامی و حوزه خدمات شهری است و حفظ و حراست فضای درونی آثار تاریخی مسجد امام و مسجد شیخ لطف الله بر عهده میراث فرهنگی است، اما نکته مهم اینجا است که نیرو‌های یگان حفاظتی ونیروی انتظامی هم نمی‌توانند به طور مستمر در این اماکن حضور داشته باشند.

وی ادامه داد: فرهنگ سازی و آگاه سازی اذهان عمومی درباره حراست از آثار تاریخی و تلاش برای حفظ آن‌ها نکته مهمی است که باید بیشتر برای آن سرمایه گذاری شود، چراکه با وجود هر نوع حفاظت از اماکن تارخی، اگر مردم به ارزش والای میراث تاریخی و فرهنگی واقف نباشند، بازهم امکان وارد کردن صدمه به این آثار وجود دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان ادامه داد: از همه مردم درخواست می‌کنیم در صورت مشاهده هر نوع رفتار ناشایست و وارد کردن آسیب به اماکن تاریخی با نیروی انتظامی یا یگان حفاظتی میراث فرهنگی با تلفن گویای ۰۹۶۶۲ جهت دریافت اخبار و گزارشات مردمی در حوزه تخلفات میراث فرهنگی تماس حاصل نمایند.
 
انتهای پیام/ی
 
 

امکان مراقب شبانه روزی و مستمر از آثار تاریخی میسر نیست

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.