معاون اول رئیس جمهور خبر داد؛

۱۶ شهریور؛ فاز جدید ایران در غنی‌سازی اورانیوم/ با توصیه مقام معظم رهبری میزان بودجه کشور را کمتر کردیم

جهانگیری گفت: مقام معظم رهبری فرمودند اگر قرار به شرایط سخت است باید بودجه را کاهش داد و ما بودجه دولت را به ۴۰۷ هزار میلیارد تومان رساندیم.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،  اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در نشست روسای دانشگاه ها و موسسات آموزشی، پژوهشی و فناوری که در دانشگاه الزهرا درحال برگزاری است اظهار کرد: خوشحالم که نشست امروز در دانشگاه الزهرا برگزار شده است و امیدوارم بتوانیم شرایط خوبی برای دختران و زنان این کشور فراهم کنیم، خوشبختانه دختران کشور در سنگرهای مختلف طی این سال‌ها خوب درخشیدند.

حضور ۵۸ درصدی در کنکور نشانگر نقش پررنگ زنان در جامعه است

وی افزود: در بسیاری از حوزه‌های مهم بسیاری از زنانی که مسئولیت پذیرفته‌اند نشان دادند که توانایی خوبی دارند و خوشبختانه شتاب حضور زنان در بخش‌های مختلف بسیار پر رنگ شده و آنها در بسیاری از حوزه ها از مردان پیشی گرفتند، حضور ۵۸ درصدی بانوان در کنکور نشانگر این امر است.
 
جهانگیری با اشاره به نشست تخصصی امروز گفت: تحریم‌ها برای مردم ایران عادی شده است اما مقطع کنونی بسیار حساس است، آمریکایی‌ها از برجام خارج شدند و کشورهای طرف مذاکره، شورای امنیت و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از برجام به عنوان راهکار جدی برای گره‌گشایی از مشکلات بزرگ یاد کردند.

آمریکایی‌ها اجازه ندادند مردم از برجام استفاده کنند

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: آمریکایی‌ها اجازه ندادند مردم از برجام استفاده کنند و همواره سعی کردند فضای نامناسب روانی را علیه مردم ایران و کشور ایجاد کنند.

وی گفت: نحوه اعمال تحریم‌ها در گذشته و حال متفاوت است و آمریکایی‌ها تمام تلاش خود را به کار گرفتند که تحریم‌ها به صورت قاطع اجرایی شود، آن‌ها چینی‌ها، روس‌ها، کشور‌های منطقه و اروپایی‌ها را مجبور کردند تا در برابر ایران بایستند و با تمام قدرت وارد جنگ اقتصادی با کشور در حال توسعه‌ای مثل ایران شدند.

آمریکایی‌ها می‌خواستند ایران را به فروپاشی اقتصادی برسانند

جهانگیری ادامه داد: آمریکایی‌ها می‌خواستند ایران را به فروپاشی اقتصادی برسانند و به همین دلیل گفتند ایرانی‌ها جشن ۴۰ سالگی را نمی‌بیند، درست است که آمریکایی‌ها حرف‌های بی اساس زیاد می‌زنند، اما روی برخی از حرف‌های خود ساعت‌ها فکر می‌کنند.

معاون اول رئیس جمهور گفت: در بخش اقتصادی و روانی با آنکه دشمنان کار زیادی انجام دادند، اما مقاوم شدیم و طی یک سال گذشته با تمام کشور‌های درگیر که ما را به حفظ برجام توصیه می‌کردند صحبت کردیم و یک سال با آن‌ها ماندیم.

وی با اشاره به خروج ایران از برجام گفت: شورای عالی امنیت ملی مصوب کرد که ایران برخی از تعهدات خود را تعلیق کند ما به غنی سازی ۳/۶۷ درصدی اورانیوم متعهد بودیم، اما اکنون این کارا انجام نمی‌دهیم.

جهانگیری تصریح کرد: البته هر زمانی که طرف مقابل به تعهدات خود بازگردد و عمل کند ماهم به تعهدات خود باز می‌گردیم، اما اکنون چون طرفم مقابل به هیچ کدام از تعهدات خود عمل نکرده است، ماهم عمل نمی‌کنیم.

اروپایی‌ها باید از فرصت ۶۰ روزه ایران استفاده کنند

معاون اول رئیس جمهور گفت: بسیاری از سران کشورهای اروپایی در دیدار با رئیس جمهور می‌گویند شما یک هفته دیگر هم به آن‌ها فرصت دهید، اما تمام جهان می‌دانند ۱۶ شهریور آغاز گام جدی است و اروپایی‌ها باید از فرصت ۶۰ روزه ایران استفاده کنند.

وی اظهار کرد: شرایط منابع کشور خاص است و باید به آن پرداخت و از طرف دیگر شرایط منطقه هم حساس است و اتفاقاتی که در اطراف ایران افتاده چه در سوریه، عراق و خاورمیانه باعث ایجاد شرایط حساس شده است و نخبگان کشور باید به صورت دقیق مسائل منطقه را مورد بررسی قرار دهند.

جهانگیری ادامه داد: در چنین شرایط حساسی با محدودیت و فرصت مواجه هستیم و محدویت‌ها بصورت مستقیم و غیر مستقیم روی تمام نهاد‌های کشور تاثیر دارد و نقش و عملکرد دانشگاه‌ها در شرایط کنونی تحت تاثیر است.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه بهتر و ذی صلاح‌تر از دانشگاه‌های کشور نهادی وجود ندارد گفت:  دانشگاهیان تجربه‌های خوبی دارند و تاریخ نشان داده که دانشگاه‌ها توانایی حل بسیاری از مشکلات و تنگنا‌های کشور را دارند مسائل دانشگاه مربوط به یک نهاد نیست بلکه مرتبط با حکومت است.

نمی‌توان نسبت به دانشگاه‌ها بی‌توجه بود

وی ادامه داد: نمی‌توان نسبت به دانشگاه‌ها بی‌توجه بود توانمندی دانشگاه‌ها از نظر علمی و پژوهشی مستلزم آن است که نقش دانشگاه را شناخت؛ دانشگاه فکر می‌کند و برای تمام بخش‌های کشور راه حل دارد؛ یعنی دانشگاه عقل نقاد جامعه است.

جهانگیری تصریح کرد: دانشگاه نهادی علمی و پویا است که با محیط اطراف خود ارتباط دارد، دانشگاه باید آزادی آکادمیک داشته باشد و باید از استقلال علمی خود محافظت کند، اصول و هنجار‌های علمی باید در دانشگاه‌ها رعایت شود و اخیرا آیین نامه‌ای مرتبط با تقلب‌ها تدوین شده است.

ضرورت ارتقای قدرت ارتباطی دانشگاه‌ها با جهان

معاون اول رئیس جمهور گفت: دانشگاه‌ها باید قدرت ارتباطی خود را با جهان ارتقا بخشند، گفتگو و نقد از مسائل اصلی امروز جامعه است و ایفای این نقش مستلزم شجاعت است.

وی بیان کرد: دانشگاه باید مسئولیت خود را بپذیرد و از شرایط خاص عبور کند، البته رسیدن به هدف نیازمند کمک دولت و تمام نهاد‌هاست جایگاه دانشگاه باید به رسمیت شناخته شود و حقوق آن رعایت شود، امنیتی کردن مسائل دانشگاه و سلیقه‌ای عمل کردن در برابر آن سبب منفعل شدن دانشگاه‌ها می‌شود.

جهانگیری اظهار کرد: کارگروه‌های مخصوص در تمام دانشگاه‌های کشور برگزار و نظر آن‌ها ارائه شد و اکنون این کار در ۱۳ دانشگاه انجام شده و باید ادامه آن در دیگر دانشگاه‌ها هم تسری پیدا کند.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: مهمترین مسئله امسال سیل بودکه به یک موضوع ملی مهم شد، مردم انتظار داشتند که گزارش جامعی از وقوع سیل و عملکرد سازمان‌ها ارائه شود؛  برای آنکه مردم گزارش را باور کنند تصمیم گرفته شد که بررسی آن به دانشگاه سپرده شود.

وی تصریح کرد: توسعه علمی کشور موضوع مهمی است و به کمک آن می‌توان به توسعه پایدار رسید، دانشگاه نقش محدودی ندارد و در تمام حوزه‌ها می‌تواند سرمشق باشد؛ یکی از مهمترین محور‌های توسعه شکل گیری مشارکت عمومی است.

جهانگیری با اشاره به مشارکت عمومی گفت: دانشگاه باید فکر کند که چگونه می‌تواند افق گشایی کند و یکی از مهمترین مسائل ما افق گشایی است و به کمک مشارکت نخبگان می‌توانیم موفق باشیم.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند راهبرد ایران مقاومت است و در این راهبرد  راهی جز تاب آوری نداریم، شرایط کنونی با شرایط گذشته بسیار متفاوت است و اگر تحریم‌ها را با گذشته مقایسه کنید، متوجه موضوع می‌شوید.

وی درباره تاب آوری اقتصادی گفت: آمریکایی‌ها می‌خواستند با فشار روی قشر متوسط جامعه فشار را روی معیشت بخش وسیعی از مردم زیاد کنند ما باید بتوانیم در شرایط سخت تاب آوری اقتصادی را بالا ببریم.

بسیاری از درآمدهای دولت به نفت وابسته است

جهانگیری ادامه داد: یکی دیگر از تحریم‌های اقتصادی دولت، بودجه است هنوز هم بسیاری از درآمدهای دولت به نفت وابسته است، اما قرار شد صادرات نفت ما به یک و نیم ملیون بشکه برسد؛ خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم و ایشان فرموند بودجه مصوب دولت هیچ پیامی را به مردم منتقل نمی‌کند و اگر قرار به شرایط سخت است باید بودجه را کاهش داد و ما بودجه دولت را به ۴۰۷ هزار میلیارد تومان رساندیم.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: مجلس ۴۰۷ هزار میلیارد تومان بودجه را به ۴۴۷ هزار میلیارد تومان رساند و این افزایش زیادی بود، سپس رهبری تکلیف دیگری کردند و گفتند در ۴ ماهه اول سال ساختار بودجه را اصلاح کنید.

باید برای اداره کشور منابع جدید غیر نفتی تامین کنیم

وی گفت: آمریکایی‌ها ایستادند که نفت ما را متوقف کنند، اما پیش بینی شده ۱۴۷ هزار میلیارد تومان از طریق درآمد‌های غیر نفتی تامین شود و سقف بودجه را به ۳۶۸ هزار میلیارد تومان رسانده‌ایم و رهبری این موضوع را تایید کردند،  باید برای اداره کشور منابع جدید غیر نفتی تامین کنیم.

می‌توانیم روزانه ۴ میلیون بشکه نفت تولید کنیم

جهانگیری با اشاره به درآمد کشور گفت: ما کشور قدرتمندی هستیم و می‌توانیم روزانه ۴ میلیون بشکه نفت تولید کنیم و بزرگترین منابع گازی را در اختیار داریم.

وی ادامه داد: ما باید منابع خود را مدیریت کنیم و بخش جدید درآمدی را ایجاد کنیم و از دانشگاه‌ها خواهش میکنم روی اصلاح بودجه کشور کار کنند اقتصاد کشور بزرگ است باید از منابع غیر نفتی درآمد خود را تامین کنیم

معاون اول رئیس جمهور بیان کرد: ما به همه کسانی که به ایران علاقه دارند میدان کار می‌دهیم، مقام معظم رهبری فرموند اگر نظام را هم قبول ندارید برای ایران در انتخابات شرکت کنید، در زمینه تاب آوری و مدیریتی و بحث هم افزایی قوای سه گانه، اتخاذ رویکرد اصلاحی و ایجاد کانون‌های فکری باید همه باهم کار کنیم و دانشگاه یکی از اصلی‌ترین محور‌ها است.

جهانگیری تصریح کرد: باید امروز به این فکر کنیم که چگونه از وقفه توسعه علمی کشور جلوگیری کنیم، ایران رتبه اول منطقه و ۱۶ جهان است و این‌ها اتفاقات خوبی است، ممکن است دانشگاه با کمبود بودجه مواجه باشد، اما نباید در روند علمی وقفه‌ای ایجاد شود در شرایط فعلی باید از سرمایه علمی و استادان و محققان حفاظت شود و نگذاریم آن‌ها از کشور خارج شوند، می‌دانیم شرایط معیشتی استادان خوب نیست، اما باید برای آن‌ها کار کنیم.

وی بیان کرد: تولید داخل کشور و برون رفت از مشکلات مهم است و باید ایستادگی کرد تا مشکلات رفع شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.