رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی مطرح کرد؛

امکان غنی سازی اورانیوم تا حد ضرورت و نیاز

حجت الاسلام ذوالنوری گفت: با توجه به دستور رئیس جمهور برای ساخت پیشران هسته ای، غنی سازی اورانیوم در حد ضرورت و نیاز بدون محدودیت صورت می‌گیرد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم؛حجت الاسلام ذوالنوری رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به گام دوم کاهش تعهدات برجامی ایران و نبود هیچگونه محدودیتی در غنی سازی اورانیوم گفت: غنی سازی اورانیوم از ۱۶ تیر به چهار و نیم درصد رسیده و در این مرحله حداکثر تا پنج درصد هم ادامه خواهد یافت که مورد نیاز نیروگاه اتمی بوشهر است.

وی افزود: این در حالی است که پیش از امضای برجام، غنی سازی در کشور تا ۲۰ درصد هم پیش رفت که در موارد پزشکی مورد استفاده قرار می‌گرفت.

ذوالنوری عنوان کرد: هم اکنون اورانیوم ۲۰ درصد به اندازه کافی وجود دارد و نیازی به غنی سازی تا این سطح نداریم، اما در صورت نیاز به انباشت بیشتر، محدودیتی برای این کار قائل نیستیم.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به دستور رئیس جمهور برای ساخت پیشران هسته‌ای در اردیبهشت ۹۷ گفت: پیشران هسته‌ای نیاز به اورانیوم غنی سازی شده از سه و نیم تا ۹۰ درصد دارد و موارد استفاده آن صلح آمیز است.

ذوالنوری افزود: سیاست ایران به طور کامل استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای است و به هیچ وجه به سمت مقاصد غیرصلح آمیر حرکت نخواهد کرد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: جمهوری اسلامی برای ساخت باطری هسته‌ای برای زیردریایی‌ها نیز اورانیوم با غنای ۶۰ درصد نیاز دارد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت سایت هسته‌ای فردو ادامه داد: هم اکنون ۵۰۰ سانتریفیوژ بدون تزریق گاز هگزافلوراید در حال چرخش است تا دچار مشکل نشود، اما در صورت نیاز کشور به غنی سازی بیشتر، به این سانتریفیوژ‌ها نیز گاز تزریق خواهد شد.

ذوالنوری با اشاره به اینکه پیش از برجام ۲۷۰۰ سانتریفیوژ در فردو فعال بود اظهار کرد: پس از امضای برجام این تعداد به ۱۰۴۴ دستگاه رسید که تنها ۵۰۰ دستگاه آن در حال کار است و در حال حاضر بنا نداریم تعداد آن‌ها را افزایش دهیم.

وی افزود: از این پس جمهوری اسلامی براساس نیاز خود نسبت به غنی سازی اورانیوم اقدام خواهد کرد.

انتهای پیام/الف

احتمال غنی سازی اورانیوم تا ۹۰ درصد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.