حمله پلیس نیجریه به راهپیمایی مسالمت‌آمیز هواداران شیخ زکزاکی

در پی یورش پلیس نیجریه به راهپیمایانی که خواهان آزادی دبیرکل زندانی جنبش اسلامی نیجریه بودند، تعدادی شهید یا زخمی شدند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه رادیو تلویزیونی هوسا، در پی یورش پلیس نیجریه به راهپیمایانی که خواهان آزادی شیخ ابراهیم زکزاکی، دبیرکل زندانی جنبش اسلامی نیجریه بودند، تعدادی شهید یا زخمی شدند.

گروهی از مردم ابوجا، پایتخت نیجریه در اعتراض به شرایط نگهداری و جسمانی شیخ زکزاکی در حال راهپیمایی مسالمت آمیز بودند که پلیس نیجریه به روی آن‌ها آتش گشود. پلیس نیجریه با تیراندازی مستقیم تعدادی از مردم بی دفاع را هدف قرار داده و یکی از خودرو‌ها با زیر گرفتن مردم صحنه‌های وحشتناکی را به وجود آورد.

در همین حال، کمیسیون حقوق بشر اسلامی فراهم شدن امکان ارائه خدمات پزشکی و درمانی به شیخ ابراهیم زکزاکی، دبیرکل جنبش اسلامی نیجریه را خواستار شد. این کمیسیون با انتقاد از فراهم نشدن امکان دسترسی ابراهیم زکزاکی به خدمات درمانی مورد نیاز برغم پیگیری‌های خانواده و مردم نیجریه اعلام کرد: از چند روز گذشته وضع جسمانی ابراهیم زکزاکی وخیم‌تر شده است و در شرایط بحرانی قرار دارد.

کمیسیون حقوق بشر اسلامی با تاکید بر اینکه شرایط جسمانی شیخ ابراهیم زکزاکی به گونه‌ای است که نیاز فوری به خدمات درمانی دارد فراهم شدن هر چه سریعتر شرایط درمان وی را خواستار شد.

محمد زکزاکی، پسر ابراهیم زکزاکی که سه روز پیش پدرش را ملاقات کرده است، گفت از اوضاع بهداشتی و شرایط بد پزشکی او شوکه شده است.

به گفته محمد زکزاکی، پدرش در شرایط جسمی بحرانی قرار دارد و علاوه بر مشکلات ناشی از مجروحیت، از مسمومیت کادمیوم و سرب و نیز از درد دائمی رنج می‌برد.

محمد پسر علامه زکزاکی گفت: همچنین علائم سکته مغزی پارسال نیز در حرکات پدرش کاملا مشهود است و مادرش نیز از عوارض ناشی از جراحات و بیماری رنج می‌برد و مسئولان زندان درخواست‌های دارویی و درمان آن‌ها را نادیده می‌گیرند در حالیکه پزشکان معالج یک ماه پیش اعلام کردند آن‌ها نیاز فوری به بستری در یک مرکز پزشکی دارند. به گفته وی دولت نیجریه با بی‌توجهی و اهمال درصدد است او را دچار مرگ زودهنگام کند.

گفتنی است؛ حدود چهار سال پیش نیرو‌های ارتش نیجریه به مراسم عزاداری مسلمانان حمله و شمار زیادی از عزاداران حسینی از جمله فرزندان شیخ ابراهیم زکزاکی را شهید و زخمی کردند و شیخ زکزاکی و همسرش را به ضرب چندین گلوله زخمی و سپس بازداشت کردند و آنها همچنان در بازداشت به سر می‌برند. مردم نیجریه بار‌ها با برگزاری تظاهرات در ابوجا پایتخت این کشور آزادی دبیرکل جنبش اسلامی نیجریه را شدند.

شیخ ابراهیم زکزاکی، دبیرکل جنبش اسلامی نیجریه از اواخر دهه ۱۹۷۰ میلادی تبلیغ دینی در نیجریه را با جذب ده‌ها نفر آغاز کرده و تعداد پیروان مکتب اهل بیت در نیجریه، در دهه ۱۳۹۰ شمسی، با تلاش‌های وی به میلیون‌ها تَن رسیده است.

سه فرزند شیخ زکزاکی در حمله نیرو‌های نظامی نیجریه به راهپیمایی روز قدس سال ۱۳۹۳ به شهادت رسیدند. همچنین وی، در جریان حمله نیرو‌های ارتش نیجریه به حسینیه بقیة الله در شهر زاریا در سال ۱۳۹۴ بازداشت و زندانی شد.

انتهای پیام/

برچسب ها: آفریقا ، تظاهرات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار