سفیر اسبق ایران در عراق گفت:اقدامات اخیر فرانسه نشان می دهد که پاریس به دنبال ایفای نقش ویژه در قبال برجام است.

پلیس خوب برجام در ایران/چشم انداز فرانسه در سفر به ایران چیست؟به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در پی اقدام کشورمان در رابطه با  عدم انجام تعهدات کشورهای عضو برجام ، جمهوری اسلامی ایران با تعیین  مهلت‌های ۶۰ روزه و ایجاد گام های اول و دوم ،کاهش تعهدات خود  را عملیاتی کرده است. به دنبال انجام اقدامات ایران ، ابراز نگرانی هایی از سوی اتحادیه اروپا مطرح شده است که سفر مشاور ارشد مکرون رییس جمهور فرانسه  به تهران  به همین منظورصورت گرفته  است.

حسن دانایی فرد سفیرسابق ایران در عراق درگفت و گو باخبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص سفر امانوئل بن مشاور دیپلماتیک مکرون رییس جمهوری فرانسه به تهران اظهار کرد:

فرانسه از جمله کشورهای است که در پرونده برجام همیشه به دنبال نقش خاص و ویژه ای بوده است .در مذاکراتی که در زمینه برجام در سال های گذشته صورت می گرفت همیشه سعی داشته نقش متمایزی داشته باشد.

وی بیان کرد:فرانسه در برجام نقش پلیس بد را ایفا کرده است.برخی مواقع تند ترین گویش ها را داشته و بعضی مواقع سعی داشته با یک ادبیات خاص توجه ایران را به خود جلب کند.در این بازی جدیدی که امریکایی ها شروع کردند و بحث تعهدات ایران در برجام فرانسوی ها علاقمندند که نقش متمایزی را ایفا کنند. در روزهای اخیر تماس تلفنی مکرون با رییس جمهور ایران و دیدار ترامپ و مکرون ،همچنین مصاحبه های مکرون در خصوص برجام و حفظ آن انجام داده است٬ نشان می دهد که فرانسه به دنبال جایگاه ویژه ای دراین خصوص است.

دانایی فرد ادامه داد:منتهی آیا این نقش در راستای اصالت بخشی به برجام است یا حفظ منافع امریکاست ما دراین موضوع تردید داریم و بیشترطبق داده ها و رفتارها و تجربه گذشته ما این رانشان می دهد که قطعا فرانسوی ها به سمت آمریکا تمایل دارند. جمهوری اسلامی ایران از صحبت ها و اقدامات سازنده حمایت می کند.سفرمشاور مکرون به تهران هم در این راستاست. آنها به دنبال این هستند که بتوانند ما را متقاعد کنند وضعیتی را به وجود بیاورند که برجام حفظ شود.

دیپلمات اسبق کشورمان خاطر نشان کرد:البته فرانسوی ها پیشنهادی را درهمین رابطه با انجماد در برابر انجماد مطرح کردند.امانوئل بن در سفر خود به تهران قصد دارد ،این طرح را بیشتر مورد بحث و گفتگو قرار دهد.

وی تصریح کرد:فرانسه با ارائه طرح انجماد در برابر انجماد است قصد دارد که ایران فعالیت ها و تعهدات خود را در قبال برجام کاهش ندهد و در نتیجه منجر به حفظ برجام شود از آمریکایی ها هم خواستند که تحریم ها را برای مدتی ولو دوره ای سه ماهه متوقف  و تلاش کنند در جهت حفظ  برجام گام بردارند.  

دانایی فرد در ادامه افزود:اگر برجام منافعی را حفظ نکند قطعا فایده ای نخواهد داشت. اروپا و آمریکا متوجه شدند که ایران در این خصوص کاملا جدی است ،همچنین آمریکا و کشورهای عضو برجام اقدامات اخیر ایران را جدی ارزیابی کردند. نگرانی بیشتر آنها این است که این موضوع به سمت از بین رفتن برجام منتهی نشود. اما آیا اینکه فرانسه این توان را دارد که این اثر را برآمریکا بگذارد این محل شک و تردید است. فرانسه با صحبت هایی که با رییس جمهور ایران و همچنین ترامپ داشته ،در تلاش است تا نقش پررنگی را در رابطه با برجام ایفا کند. مکرون در صدد است نقش کسی را داشته باشد که کاهش تنش ها رقم زده٬ برجام  را حفظ می کند و ایران  را در برجام نگه می دارد . اروپا می داند تعهدات برجام برای ایران زمانی الزام آور است که نتایج آن برای ایران مثمر ثمر باشد.

وی در خصوص طرح پیشنهادی انجماد از سوی فرانسه و در پی آن توقف تحریم ها در پاسخ به اینکه آیا امکان مبادلات تجاری بین المللی در این دوره برای ایران وجود خواهد داشت هم خاطر نشان کرد: این صرفا یک پیشنهاد از سوی فرانسوی ها است و درباره پذیرش آن از طرف آمریکایی ها تردید وجود دارد.

انتها ی پیام/

برچسب ها: برجام ، فرانسه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار