رمزگشایی از شکل‌گیری کشف حجاب نرم در جامعه

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان محصولات عفاف و حجاب می‌گوید: با بی‌توجهی به محصولات حجاب، کشف حجاب نرم در حال رخ دادن است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  با توجه به اینکه در تقویم رسمی کشورمان بیست‌ویکم تیرماه به عنوان روز حجاب و عفاف نام گرفته است، فارغ از اینکه این روز می‌تواند اقدامی کافی در به نتیجه رساندن ارزش‌های عمومی عفاف و حجاب در جامعه باشد یا خیر! باید بررسی کرد که از لحاظ اجرایی تا چه اندازه به این حوزه نگاه شده است، زیرا در حوزه حجاب و عفاف در کشور بیشتر به تولید محتوا پرداخته شده در حالی‌که نقصان و کمبود‌ها در این زمینه نه محتوایی و نظری بلکه عینی و کاربردی برای اجرایی و عملیاتی کردن محتوا‌های تولید شده در زمینه حجاب و عفاف است.

رمزگشایی از شکل‌گیری کشف حجاب نرم در جامعه

از همین رو، شاید مهم‌ترین معضل این حوزه در جامعه، راهبرد‌ها و کارکرد‌های عینی فرهنگی برای عملیاتی شدن ارزش‌های حجاب و عفاف در جامعه است. در کنار استراتژی‌ها، راهبردها، کارکرد‌های اجرایی و عملیاتی کردن محتوای نظری باید به مشکلات محصولات این حوزه هم توجه خاص شود. مثلاً نمایشگاه‌هایی مرتبط با این حوزه که در طول سال برگزار می‌شوند تا چه اندازه تاثیرگذار هستند و نیاز مخاطبان را برطرف می‌کنند؟ تولیدکنندگان محصولات عفاف و حجاب با وجود محدود بودن مواد اولیه تا چه انداره توانستند پاسخگوی نیاز جامعه باشند؟ تمام این مسائل موضوعاتی است که در حوزه حجاب و عفاف اهمیت دارند، اما نادیده گرفته شده‌اند!


بیشتربخوانید: این چادرهای مشکی


غافل ماندن از محصولات حجاب و شکل‌گیری کشف حجاب نرم

در کنار تمام انتقادات و چالش‌های موجود در خصوص حجاب و پوشش در جامعه، سوال این است که استراتژی نهاد‌های متولی برای مد و لباس کجاست؟ و قوانین و مقررات برای اجرایی کردن کلیت پوشش و مد چه محتوا و کارکرد‌هایی دارند؟! از سوی دیگر وضعیت زیرساخت‌های اقتصادی برای تقویت این استراتژی‌ها و ساماندهی‌های مبتنی بر قانون وجود دارد؟ «اسدالله سلیمانی»، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان محصولات عفاف و حجاب، درباره زیرساخت‌های اقتصادی این حوزه به خبرنگار مهر می‌گوید: شاید بگویند که در عصر ارتباطات و تکنولوژی پیشرفته در دسترسی آسان به اینترنت به سر می‌بریم، اما باید از معضل این حوزه یاد کنم که اتحادیه‌های ما در کشور همچنان از مکانیزم‌های ۵۰ سال پیش استفاده می‌کنند و نوع فعالیت‌هایشان تغییری نکرده است.

به اعتقاد من با این اوضاع، کشف حجاب نرم در حال رخ دادن است، کشف حجابی که رضا خان انجام داد براساس زور و قدرتی بود که داشت و چادر را از سر زنان کشید، اما در حال حاضر بدون اینکه کسی دست به چادر اشخاص بزند، افراد چادرهایشان را کنار می‌گذارند و به این کشف حجاب نرم می‌گویند

او ادامه می‌دهد: قطعاً در این حوزه باید بخش خصوصی را تقویت کرد و کارخانه‌هایی که در زمینه تولید پارچه چادر مشکی فعالیت می‌کنند را به بخش خصوص واگذار کرد تا بتوانند فعالیت مفیدی را به جامعه ارائه دهد، شما تصور کنید که نزدیک به ۲۰ سال است بحث چادر‌های ملی یا دانشجویی را مطرح کردند که خودم به عنوان تولیدکنندگان انبوه این حوزه فعالیت دارم، اما باید بگویم به دلیل نوپا بودن همچنان اوایل راه هستیم باید تلاش کنیم. نباید اجازه دهیم چادر‌های ما را کشور‌هایی که زنان محجبه ندارند همچون سوییس، ژاپن و چین تولید کنند.

با توجه به اینکه بسیاری از افراد به دنبال چادر مشکی درجه یک سوئیسی هستند و مبدا تولید این پارچه در سوئیس است و بعد ژاپن، کره و چین هم به تولید در این زمینه پرداختند در کشور خودمان درباره این موضوع و تولید و توزیعش صحبت‌هایی زیادی شده که با توجه به پرداخت زیاد و عمل نکردن مسئولان ماجرای چادر مشکی دیگر از رونق افتاده است. سلیمانی در این‌باره می‌گوید: در حوزه حجاب و به خصوص چادر وضعیت خیلی بدی داریم و در کشورمان درباره حجاب بسیار کم‎‌کار کردیم و به آن خیلی اهمیتی ندادیم.

عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان محصولات عفاف و حجاب درباره کشف حجاب نرم در جامعه بیان می‌کند: به اعتقاد من با این اوضاع، کشف حجاب نرم در حال رخ دادن است، کشف حجابی که رضا خان انجام داد براساس زور و قدرتی بود که داشت و چادر را از سر زنان کشید، اما در حال حاضر بدون اینکه کسی دست به چادر اشخاص بزند، افراد چادرهایشان را کنار می‌گذارند و به این کشف حجاب نرم می‌گویند. مگر ساماندهی این حوزه تا چه اندازه هزینه می‌برد؟ که نمی‌توانند به‌خوبی این حوزه را بگردانند. در حالی‌که اگر ما ۵۰ میلیون متر پارچه در کشور داشتیم چادرمان به قیمت قبل برمی‌گشت. این سوال برای من و تمامی تولیدکنندگان محصولات حجاب و انجمن تخصصی تولیدکنندگان محصولات حجاب پیش آمده که مسئولان چه عنادی با تولیدکنندگان حجاب دارند؟ آن‌ها هیچ توجهی به این حوزه ندارند و در حال حاضر جامعه ۲۵ هزارنفری که در بخش حجاب فعالیت می‌کنند نزدیک به ۳۰ درصد آنان بیکار شدند، حداقل به این موضوع هم نگاه نمی‌کنند.

او می‌گوید: «مسئله دوم بحث پارچه داخلی است، تنها کارخانه داخلی در زمینه حجاب «حجاب شهرکرد» است که نزدیک به ۳۲ درصد تعرفه برای چادر مشکی اختصاص دادند یعنی خریدار چادر، باید نزدیک به ۴۰ یا ۵۰ هزار تومان آن را گران‌تر بخرد تا کارخانه تقویت شود و بتواند در محصولات حجاب مصرف داخلی را تأمین کند. علیرغم اینکه با کارخانه مذاکره کردیم تا تولیداتشان را به تولیدکننده‌ها بدهند و بحث نذر حجاب تأمین شود یک روز می‌گویند برق نداریم، یک روز غلطک خراب است و بهانه‌های گوناگون دیگر… این موضوع بسیار آزار دهنده است. اگر می‌توانند تولید کنند چرا این کار‌ها را انجام می‌دهند اگر نمی‌توانند کار کنند حداقل تعرفه‌ها را بردارند که مشکلات برای ارائه محصول برطرف شود.

چرا ما در دانشگاه‌ها پوشش ملل را تدریس می‌کنیم، اما فرهنگ البسه مسلمانان ایران را نداریم! کاش در حوزه فرهنگ خودمان یا پوشش مسلمانان چه در کشورمان و چه کشور‌های مسلمان اطراف در دانشگاه آموزش‌هایی به دانشجویان داده شود تا در این زمینه غنی‌تر شویم

تدریس متد غربی در دانشگاه‌های ایرانی و بی‌توجهی به البسه مسلمانان

کتاب «چادر؛ کلیات طراحی تا دوخت» اثر سیده راضیه ابراهیمیان است که نگارش و رونوشتی از الگو‌های مختلف و طراحی و دوخت «چادر» است. او این کتاب را در ۵ فصل با عناوین تاریخی، فرهنگی، اجتماعی، تعامل انسان با پارچه، انسان‌شناسی، روش‌شناسی، طرح و رنگ، الگو، دوخت و طرح چادر در ایران پرداخته است. ابراهیمیان در زمینه حجاب نقدش به دانشگاه‌ها است و می‌گوید: الگو‌ها و متدغربی در دانشگاه تدریس می‌شود، اما البسه مسلمانان در این الگو‌ها بسیار کمرنگ است و تا حدودی برایش تعریف آکادمیک نشده است، او در این زمینه به خبرنگار مهر می‌گوید: با توجه به اینکه ما در کشور اسلامی هستیم و باید نسبت به پوشش‌مان در جامعه آگاهی و دانش داشته باشیم سعی کردم کتابی جامع و کامل در زمینه چادر ارائه کنم تا الگوی مناسبی در جامعه باشد که خلاقیت‌های لازم را هم دربرداشته باشد. تمام این پروسه نیازمند دانش است که احساس کردم دانش لازم به مخاطبان داده نشده است از همین رو کتابی را تالیف کردم که هم قابلیت تدریس در دانشگاه را داشته باشد و هم برای مردم جامعه مفید واقع شود.

ابراهیمیان در ادامه بیان می‌کند: ما در عصری زندگی می‌کنیم که نیاز به دانش داریم، باید گذشته تاریخی‌مان را بشناسیم، از باید‌ها و نباید‌های فرهنگ اجتماعی کشورمان آگاه باشیم، فرهنگ دینی و مذهبی‌مان را به خوبی بشناسیم. چرا ما در دانشگاه‌ها پوشش ملل را تدریس می‌کنیم، اما فرهنگ البسه مسلمانان ایران را نداریم! کاش در حوزه فرهنگ خودمان یا پوشش مسلمانان چه در کشورمان و چه کشور‌های مسلمان اطراف در دانشگاه آموزش‌هایی به دانشجویان داده شود تا در این زمینه غنی‌تر شویم.

منبع: مهر

انتهای پیام/

از تدریس متُد غربی در دانشگاه‌ها تا رخ دادن کشف حجاب نرم

برچسب ها: دانستنی ها ، خواندنی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Canada
ناشناس
۲۳:۰۱ ۰۶ مرداد ۱۳۹۸
کشف حجاب توسط جاسوسان .نفوذی ها و مزدوران اجاره ای است که یک عده دختر خانم فکر میکنند که مسیح تزاد حتما با کشف حجاب اونجا رسیده .نه جاهل و خام و نادان نباشید .این عجوزه جاسوس و خاین است .و خودفروخته است
آخرین اخبار