جازموریان رتبه پنجم پرورش شتر در کشور

رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: منطقه جنوب کرمان با دارا بودن بیش از ۱۳ هزار و ۵۰۰ نفر شتر رتبه پنجم پرورش شتر در کشور را به خود اختصاص داده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان،  سعید برخوری رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: منطقه جنوب کرمان شامل ۷ شهرستان جنوبی با دارا بودن بیش از ۱۳ هزار و ۵۰۰ نفر شتر رتبه پنجم پرورش شتر در کشور را به خود اختصاص داده است.

وی افزود:بیشترین منطقه پرورش شتر در دشت وسیع جازموریان با وسعت ۳۶۰ هزار کیلومتر مربع مساحت (در دو شهرستان قلعه گنج و رودبارجنوب) که با وجود جنگل‌ها و مراتع با وسعت ۴۸۰هزارهکتارجنگل و یک میلیون و ۹۳۰ هزار هکتارمرتع است.

برخوری بیان کرد:جازموریان باپوشش گیاهی انواع درخت، درختچه و گیاهان شور و ویژگی‌های منحصر به فرد با توجه به شرایط آب و هوایی و تنوع اقلیم، شرایط مناسبی را برای پرورش شتر از گذشته تاکنون فراهم نموده کرده است.

وی گفت: علاوه بر تأمین نیاز منطقه به گوشت شتر (که هر روز در حال افزایش است) مازاد گوشت شتر تولیدی جنوب کرمان به استان‌های هرمزگان، کرمان، اصفهان، فارس و یزد حمل و مورد استفاده قرار گرفته است.

برخوری اضافه کرد: با توجه به خشکسالی سنوات اخیر، کم آبی، وجود گیاهان علوفه‏‌ای شور که قابلیت تعلیف توسط سایر دام‏ها را ندارد، پرورش شتر به عنوان یک حرفه و مزیت اقتصادی و غیر قابل رقابت با سایر دام‌ها از جهت تغذیه مواد غذایی و علوفه‏‌ای حائز اهمیت بوده که اخیرا بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

وی بیان کرد: در این راستا و به منظور حمایت از سرمایه‏ گذاران و پرورش دهندگان پرورش شتر به صورت نیمه صنعتی و صنعتی پس از اخذ مجوز‌های لازم جهت دریافت تسهیلات مناسب و ارزان قیمت به بانک‏های عامل معرفی شده‏ اند که تعدادی از این طرح‌ها احداث و به مرحله بهره‏ برداری رسیده‏ اند.

وی افزود: همچنین در جهت توسعه خدمات شترداری نیز از محل اعتبارات دولتی در زمینه فعالیت‌های اصلاح نژادی، احداث آبشخور، تغذیه و انتقال آب اقدامات خوبی انجام شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: تاکنون بیش از ۵ هزار نفر شتر نیز از محل اعتبارات دولتی و به صورت رایگان پلاک کوبی، هویت گذاری و اطلاعات آن‏ها در سامانه مرکز اصلاح نژاد دام کشور ثبت شده است.

وی با تشویق و استقبال ازسرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در منطقه جازموران گفت: افرادی که تمایل به سرمایه‏ گذاری در زمینه پرورش شتر و صنایع تبدیلی مرتبط دارند ما از آن‌ها حمایت و استقبال می‌کنیم و جهت راهنمایی و کسب اطلاعات بیشتر به مدیریت‏‌های جهاد کشاورزی شهرستان‏های تابعه مراجعه کنند.

انتهای پیام /ی

تولید گوشت شتر در جازموریان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار