رژیم غذایی فوق‌العاده مفید برای دوران بارداری

پژوهشگران در مطالعه اخیرشان اعلام کرده‌اند که رژیم غذایی حاوی میوه و سبزیجات می‌تواند از بیماری "پری-اکلامپسیا در دوران بارداری جلوگیری کند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، مطالعه اخیر پژوهشگران نشان می‌دهد زنانی که در دوران بارداری رژیم غذایی حاوی میوه و سبزیجات را دنبال می‌کنند در معرض بیماری "پری-اکلامپسیا" قرار نمی‌گیرند چراکه میوه و سبزیجات سرشار از فیبر هستند و فیبر با افزایش سطح مواد مغذی باعث تقویت سیستم ایمنی آن‌ها می‌شود.

با این رژیم غذایی یکی از عوارض جدی بارداری را دور بزنید


بیشتربخوانید: ورزش در دوران بارداری چه فوایدی دارد؟


پری-اکلامپسیا از عوارض دوران بارداری و یک اختلال چندارگانی است. این بیماری یکی از علت‌های مهم مرگ و میر مادران باردار می‌باشد که باعث عوارض جنینی و مادری می‌شود. زنانی که فشار خون بالا دارند بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند؛ بنابراین جلوگیری از ابتلاء به این بیماری امری ضروری است.

باکتری‌های روده زمانی که فیبر‌های غذایی موجود در میوه‌ها و سبزیجات را تجزیه می‌کنند مواد مغذی به نام اسید‌های چرب زنجیره کوتاه (SCFA) تولید می‌کنند. بنابر گفته پژوهشگران این مطالعه، مادران بارداری که دارای سطوح پایین استات اسید‌های چرب زنجیره کوتاه هستند، احتمال ابتلاء به فشار خون بالا در آن‌ها زیاد است.

گرچه تاکنون علت دقیق پری-اکلامپسیا مشخص نشده است، اما تصور می‌شود این بیماری با عملکرد ایمنی ضعیف مرتبط است.

اسید‌های چرب زنجیره کوتاه به این دلیل که ضد التهاب هستند و این موضوع به تنظیم و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند، شناخته شده هستند.

محققان برای درک بهتر این بیماری ۸۸۷ زن باردار و چند موش را مورد بررسی قرار دادند. از ۸۸۷ مادر باردار این مطالعه، ۲۴ مورد در اواخر دوران بارداری به این بیماری مبتلا شدند.

پژوهشگران دریافتند با هر ۳۰ درصد افزایش اَسِتات (acetate) احتمال ابتلاء مادران باردار به بیماری پری اکلامپسیا ۷۷ درصد کاهش میابد. سطح استات معمولی بین ۷۰ تا ۱۰۰ میلی گرم در لیتر است.

بیماری پری اکلامپسیا هم چنین ایجاد تیموس در جنین را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. تیموس (Thymus) یک اندام تخصص یافته در دستگاه ایمنی بدن است. تنها فعالیت شناخته آن بالغ کردن لنفوسیت تی (T-Lymphocyte) است که سلول‌های حیاتی برای دستگاه ایمنی بدن هستند.

تیموس از دو لوب تشکیل شده که در جلوی بالای میان‌سینه و در مقابل پیراشامه (پریکارد) و رگ‌های بزرگ و پشت جناغ قرار گرفته‌است. تیموس متشکل از دو لوب هرمی نابرابر متصل به هم توسط بافت سلولی، یک بافت لنفاوی، مترشحه هورمونی برای کنترل لنفوسیت‌سازی است.

از لحاظ بافت‌شناسی تیموس به یک مغز مرکزی (central medulla) و لایهٔ بیرونی که به وسیلهٔ روپوش بیرونی احاطه شده تقسیم می‌شود. بخش مرکزی و بیرونی هر کدام وظیفهٔ متفاوتی در توسعهٔ لنفوسیت تی دارند. سلول‌های بنیادی در مغز استخوان نقش اصلی را در تولید لنفوسیت تی دارند. بناب گزارش‌ها در میان زنان مبتلا به پری اکلامپسیا، تعداد لنفوسیت تی فرزندان آن‌ها حتی چهار سال پس از تولدشان هم پایین بود.

هنگامی که محققان در این موش‌ها به این نتیجه رسیدند، استات را در معرض هضم پروتئین جنین و رشد سلول‌های T قرار دادند.

پس از آزمایش بر روی موش‌ها پژوهشگران دریافتند استات تعداد لنفوسیت‌های T را افزایش می‌دهد و بر تیموس جدید نیز تأثیر می‌گذارد. پیش از این ثابت شده بود که استات از آلرژی غذایی، آسم و دیابت نوع ۱ از طریق تنظیم سیستم ایمنی محافظت می‌کند که اکنون طی این مطالعه مشخص شد از بیماری پری اکلامپسیا در زنان باردار نیز جلوگیری می‌کند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

با این رژیم غذایی یکی از عوارض جدی بارداری را دور بزنید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار