معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛

کسب و کار کشاورزان با کاشت گیاهان دارویی رونق می‌گیرد/ استفاده از پلیمرهای طبیعت دوست برای کاهش تبخیر دریاچه ارومیه

تجریشی اقدامات ستاد احیای دریاچه ارومیه را برای سال‌های آینده تشریح کرد.

کسب و کار کشاورزان با کاشت گیاهان دارویی رونق می‌گیرد/ استفاده از پلیمرهای طبیعت دوست برای کاهش تبخیر دریاچه ارومیهمسعود تجریشی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با اقدامات ستاد احیای دریاچه ارومیه در سال‌های آتی اظهار کرد: احیای دریاچه ارومیه می‌تواند یک دستاورد قابل عرضه باشد، چراکه بسیاری از تالاب‌های کشور همانند دریاچه ارومیه مشکل مصرف و کشاورزی را داشتند.

وی افزود: این بیم می‌رفت که نتوانیم مدل موفقی را در کشور ارائه دهیم و آن را به تجربه‌ای موفق تبدیل و دیگر تالاب‌ها را احیا کنیم.

تجریشی با اشاره به معرفی دریاچه ارومیه به عنوان یک تجربه ناموفق در جراید و کتاب‌های کشور استرالیا طی سه سال گذشته، گفت: با این وجود ثابت کردیم که یک برنامه‌ریزی مناسب با هماهنگی دستگاه‌های اجرایی می‌تواند مثمر ثمر باشد و این برنامه را در سایر نقاط کشور نیز باید اجرا کنیم.

وی افزود: یکی از دستاورد‌های ما در احیای دریاچه ارومیه، کاهش مصارف آب در پایاب سد‌ها بود، به صورتی که به عدد کاهشی ۳۲ درصد رسیدیم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: در زمان‌های پر بارش خساراتی گزارش نشده است و در زمان‌های کم بارش نیز توانستیم آب را مدیریت و سهم دریاچه را حفظ کنیم.

تجریشی گفت: طی چهار سال اخیر سهم دریاچه ارومیه در زمان‌های پر بارش با همکاری دستگاه‌های اجرایی به سمت دریاچه هدایت شده است.

وی با اشاره به کاشت گیاهان دارویی در اطراف دریاچه ارومیه افزود: گیاهان دارویی نسبت به گیاهان دیگر آب کمتری مصرف می‌کنند، به همین منظور سعی داریم تأمین منابع مالی به گونه‌ای باشد که کشاورز نیز بتواند آن را جذب و با کارخانه‌ها قرارداد منعقد کند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در حال حاضر هماهنگی‌های لازم با دانشکده‌های داروسازی برای تهیه و ساخت اسانس‌های غذایی و دارو‌های گیاهی صورت گرفته است، گفت: ستاد احیای دریاچه ارومیه با استفاده از زنجیره دانش داخلی توانسته است فعالیت‌های احیایی را تداوم بخشد.

تجریشی با اشاره به اینکه برای کاهش تبخیر آب دریاچه ارومیه طرح استفاده از پلیمر‌های طبیعت دوست اجرا خواهد شد، تصریح کرد: از پلیمر‌های طبیعت دوست در شهر تهران به عنوان پایلوت استفاده شد که هفته آینده این طرح در یکی از حوضچه‌های اطراف دریاچه ارومیه نیز اجرا می‌شود.

وی افزود: امیدواریم که بتوانیم با استفاده از مواد شیمیایی طبیعت دوست، ۵۰ درصد تبخیر آب دریاچه ارومیه را کاهش دهیم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه ستاد احیای دریاچه ارومیه با هماهنگی سازمان هواشناسی برای سامانه نیاز آبی گیاه به پهنه رهاسازی، متصل می‌شود، گفت: سعی کردیم تمام فعالیت هایمان را در بسته‌هایی به تمام دستگاه‌ها ارائه دهیم.

تجریشی با تأکید بر اینکه توانستیم آب را برای کشاورزی مدیریت کنیم، تصریح کرد: با صرفه جویی توانستیم آب را به سمت دریاچه هدایت کنیم، که این موضوع می‌تواند به عنوان مدل در کشور نیز مورد استفاده قرار گیرد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه ۶۰ درصد از منابع مالی صرف احیای دریاچه شده است، گفت: پروژه‌های هدایت آب تا یک میلیارد متر مکعب تا پایان سال جاری به صورت پایدار به دریاچه ارومیه خواهد رسید.

وی ادامه داد: دریاچه ارومیه از شرایط بحرانی گذشته است و به وضعیت پایدار رسیده است.

تجریشی با بیان اینکه آب پایدار را از پروژه‌های کشاورزی به دریاچه ارومیه هدایت می‌کنیم، تصریح کرد: با اجرای پروژه‌ها سعی داریم معیشت مردم و کاهش مصرف آب را با هماهنگی بین دستگاه‌ها و مدیریت آب توسط مردم بیشتر کنیم.

وی با تأکید بر لزوم افزایش و توجه به گردشگری و بوم گردی در منطقه افزود: باید طبیعت را به مردم تبلیغ کنیم، در این راستا مکان‌هایی که مختص کشت گیاهان دارویی هستند، می‌توانند به یک منطقه گردشگری و بوم گردی تبدیل شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار