رئیس اداره قلب وزارت بهداشت در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد؛

اقدامات وزارت بهداشت برای کاهش مرگ‌های زودرس +شایع‌ترین بیماری‌های غیرواگیر

مهدویان گفت: بر اساس سند تدوین شده تا سال ۱۴۰۴ باید میزان مرگ‌های زودرس ناشی از بیماری‌های غیر واگیر کاهش پیدا کند.

کاهش ۲۵ درصدی مرگ‌های زودرس ناشی از بیماری‌های غیر واگیر تا سال ۱۴۰۴/ تدوین ۱۷ شاخص در سند کاهش مرگ‌های زودرس/ تغذیه ناسالم به همراه دیابت و فشار خون عامل اصلی بروز مرگ‌های زودرس/ اجرای برنامه ایراپن در راستای کاهش مرگ ناشی از فشار خونمهدویان، رئیس اداره قلب وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص شایع‌ترین بیماری‌های غیرواگیر گفت: بیماری‌های غیرواگیر عامل اصلی مرگ و میر در جهان است که بیماری دیابت، قلبی و عروقی، سرطان و بیماریهای مزمن تنفسی، شایع‌ترین نوع این بیماری است.
 
وی ادامه داد: برای کاهش میزان مرگ‌های زودرس ۱۷ شاخص از سوی وزارت بهداشت تعیین شده است. هدف از طرح این شاخص ها ثابت نگه داشتن شیوع دیابت، چاقی و کاهش ۲۵ درصدی مرگ‌های ناشی از فشار خون بالا است.
 
مهدویان افزود: برای کاهش مرگ‌های زودرس ۹ هدف اصلی به وسیله سازمان بهداشت جهانی تعیین و ۴ هدف از سوی وزارت بهداشت تحت عنوان  سند کنترل مرگ‌های زودرس تدوین شده است.
 
رئیس اداره قلب وزارت بهداشت بیان کرد: بعد از تدوین سند مبارزه با کاهش مرگ‌های زودرس برنامه ایراپن برای کاهش فوت ناشی از بیماری‌های غیرواگیر در کشور طراحی و اجرا شده است.  برنامه‌های پیشگیری از دیابت و فشار خون در قالب پروژه خطر سنجی سکته‌های مغزی و قلبی در ۱۰ سال آینده  نیز در وزارت بهداشت نوشته شده است.
 
وی با اشاره به اینکه مرگ و میرهای مرتبط با بیماری‌های غیرواگیر (مرگ‌های زودرس) در سنین بین ۳۰ تا ۷۰ سال اتفاق می‌افتد، گفت: سکته‌های قلبی و عروقی، دیابت، فشار خون و انواع سرطان‌های شایع به همراه کم تحرکی و تغذیه ناسالم از جمله عوامل بروز مرگ‌های زودرس در بین مردم کشورمان محسوب می‌شود.
 
مهدویان با اشاره به اینکه وزارت بهداشت برنامه‌های مهمی در زمینه  مبارزه با سرطان دهانه رحم، سرطان پستان و روده بزرگ دارد، تاکید کرد: برنامه تدوینی در حوزه انواع سرطان‌ها در چند شهر به صورت پایلوت اجرا شده که به صورت ادغام یافته از سال ۹۵ این طرح  اجرایی شده است.
 
وی یادآوری کرد: وزارت بهداشت تمرکز ویژه‌ای بر روی موضوع کنترل مرگ‌های زودرس به خصوص در سنین جوانی دارد و بر اساس سند ملی برنامه‌ریزی دقیقی انجام داده است. بر اساس سند تدوین شده تا سال ۱۴۰۴ باید میزان مرگ‌های زودرس ناشی از بیماری‌های غیر واگیر در کشور کاهش پیدا کند.

انتهای پیام/

اختلالات قلبی و عروقی شایع‌ترین بیماری‌های غیرواگیر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۷ ۲۵ تير ۱۳۹۸
این چه اقداماتیه که تو سکته جزو رکورد دارای دنیاییم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟