سخنگوی طرح رجیستری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

۲۴۰۰ میلیارد تومان درآمد حاصل از رجیستری نشان‌دهنده موفقیت طرح است/ قاچاقچیان از اطلاعات شخصی و سیم‌کارت مسافران استفاده می‌کنند نه از پاسپورت


دهقانی‌نیا اعلام کرد: در حال حاضر هیچ گوشی‌ای بدون پرداخت حقوق ورودی فعال نمی‌شود و این موضوع موجب عایدی ۲۴۰۰ هزار میلیارد تومانی شده است.


۲۴۰۰ هزار میلیارد تومان درآمد حاصل از رجیستری نشان‌دهنده موفقیت طرح است/ مردم مراقب سوءاستفاده از سیم‌کارتشان باشند به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، طرح رجیستری گوشی‌های تلفن همراه از اواسط سال ۹۶ با هدف حفظ حقوق مشترکان و جلوگیری از فروش گوشی‌های قاچاق به جای قانونی کلید خورد. براساس این طرح، صرفاً گوشی‌هایی که از مبادی قانونی وارد کشور شده‌ باشند، فعال خواهند شد.

به تازگی وزیر ارتباطات موضوع راهکار جدید قاچاقچیان برای دور زدن این طرح را مطرح کرد. محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم افتتاح سامانه طرح نوآفرین ۹۸ گفت: "قاچاقچیان برای دور زدن طرح رجیستری سراغ کاروان‌های کربلا می‌روند و با اجاره پاسپورت زائران، گوشی‌ها را رجیستر می‌کنند." این اولین بار نیست که قاچاقچیان از ضعف مجرای قانونی این طرح استفاده می کنند.

حمیدرضا دهقانی‌نیا مدیرکل فناوری اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و سخنگوی طرح رجیستری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره نحوه انجام این کار توسط قاچاقچیان اظهار داشت: استفاده از اطلاعات مسافران برای دور زدن رجیستری زمانی مشکل‌آفرین است که مسافر خارجی بدون اینکه خودش اطلاع داشته باشد، از طریقی که می‌تواند از طرف آژانس مسافرتی یا جای دیگری باشد اطلاعاتش با هزینه‌ای که قاچاقچی پرداخت می‌کند در اختیار او قرار می‌گیرد و این اقدام انجام می‌شود.

سخنگوی طرح رجیستری اعلام کرد: این جمله که گفته می‌شود پاسپورت مسافر اجاره داده می‌شود غلط است چراکه در این مورد اصلاً بحث اجاره پاسپورت مطرح نیست و این اطلاعات حقیقی فرد است که براساس اسناد شخصی او که به آژانس‌ها ارائه شده است مورد توجه قاچاقچیان قرار می‌گیرد.

دهقانی‌نیا درباره راهکار پیشگیرانه برای جلوگیری از اینکه مسافران به این نحو در دام قاچافچیان گرفتار شوند گفت: برای مقابله با این مشکل و بستن این راه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اقدام کرده و از مردم خواسته است تا با مراجعه به سایت‌های اپراتور‌ها بررسی کنند که چند سیم‌کارت به نام آنان ثبت شده است چراکه اگر قرار است در فرآیند رجیستری فعالیتی صورت گیرد شخص تنها با سیم‌کارت خود مجاز به این کار است یعنی اگر هم اطلاعات مسافر از روی پاسپورتش فروخته شود، اما سیم‌کارت مسافر به نام خود او است.

وی با بیان این موضوع تاکید کرد: به هیچ وجه درست نیست که تعبیر شود این فعالیت کاملاً ناخودآگاه صورت می‌گیرد چراکه اگر قرار است از این طریق فعالیتی انجام شود باید سیم‌کارت مسافر سوخته شود.

سخنگوی طرح رجیستری از مردم و مسافران خواست نسبت به اتفاقاتی که برای سیم‌کارتشان می‌افتد هوشیار باشند نه به خاطر رجیستری بلکه به هر دلیلی چراکه اگر کسی بخواهد کاری انجام دهد در نهایت پیامکی برای فرد ارسال خواهد شد.

دهقانی‌نیا افزود: در مجموع این امکان وجود ندارد که چنین اتفاقی به سرعت بیفتد که البته غیرممکن هم نیست و پیش خواهد آمد، اما فرآیند طوری طراحی شده است که صاحب اطلاعات قطعاً متوجه خواهد شد، اما مستلزم دقت و حساسیت از طرف افراد است.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا برخی اصرار دارند اتصال دو سامانه گمرک و ناجا مجدداً از بین رود، گفت: این موضوع مربوط به ۴۵ روز قبل است و در حال حاضر منتفی شده است و دوستانی که پیگیر این ماجرا بودند قانع شدند؛ آنها در حال حاضر پیگیر امر نیستند و در حال حاضر این مشکل حل شده است.

سخنگوی طرح رجیستری درباره آمار ارائه شده درباره علت میزان کاهش واردات تلفن همراه در ماه‌های اخیر توضیح داد: آماری که ارائه شده است مربوط به مجموع واردات مسافری و از طریق مبادی رسمی است و به معنای وجود قاچاق نیست.

دهقانی‌نیا در ادامه افزود: در حال حاضر هیچ گوشی تلفن همراهی بدون پرداخت حقوق ورودی فعال نمی‌شود و عایدی که به دست آمده است ۲۴۰ میلیون دلار معادل ۲۴۰۰ میلیارد تومان است؛ پس تنها با شاخصی به نام عایدی می‌توان متوجه شد که طرح رجیستری موفق بوده است.

وی در پایان اعلام کرد: در حال حاضر گرچه از تمام ابعاد طرح راضی نیستیم، اما دستگاهی وجود ندارد که با ما همکاری نکند. ما مشکلی نداریم، ولی یکی از پیشنهاد‌ها در این حوزه این است که سیاست‌گذاری‌های اقتصادی را با توجه به اجرای طرح رجیستری در برخی موارد باید تغییر داد. در حال حاضر با توجه به وضع موجود می‌توانیم به سمت تولید داخلی برویم. مورد بعدی این است که باید در حوزه ارزش‌گذاری و حقوق ورودی و..... می‌توانیم تصمیمات جدیدتری بگیریم. این تصمیم جدید هم باید با حضور اعضا کمیسیون تشکیل شود و پیشنهادات ارائه شود؛ در حال حاضر بستر مناسب است چراکه جنس قاچاق نمی‌تواند وجود داشته باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
آرش
۱۸:۳۲ ۱۰ دی ۱۳۹۹
با طرح رجیستری هزینه اضافی را به مصرف کننده تحمیل کردند. فاصله قیمت یه گوشی رجیستری شده و نشده چند میلیون تومان است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۰ ۲۳ تير ۱۳۹۸
الان اختلاف گوشی های میان رده رجیستری نشده با ارز آزاد و رحیستر شده توسط وارد کننده با ارز نیمایی 1.5میلیون تومان است. که حدود 150هزار تومان هزینه گمرک و عوارض است. ومابقی به جیب چه کسی می رود
Iran (Islamic Republic of)
mehT
۲۰:۲۶ ۲۳ تير ۱۳۹۸
خداییش کجای طرحتون موفقیت امیز بوده؟اخرشم متوجه نشدیم چطوری قیمت گذاری میکنن گوشی هارو.دلار بالا میره روز بعد گوشی هم همینطور.دلار دوهزارتومن پایین اومده ولی قیمتا پایین نیومده که هیچ.تازه بالاترم میره.گوشی که ماه پیش میخریدی 1700الان باس بخری 2600.(آ10 رو میگم)
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۱۵:۲۶ ۲۳ تير ۱۳۹۸
عجب موفقیت جالبی
با افزایش قیمت گوشی گوشی ۱۵۰۰ فروخته میشه ۲۶۰۰ a10
۲۴۰۰فروخته میشه ۳۴۰۰ a30
۲۱۰۰ فروخته میشه ۳۰۰۰ a20
۳۲۰۰ فروخته میشه ۴۴۰۰ a50
این خودش موفقیت هست دیگه
با مصرف روزانه پانزده هزار گوشی روزانه
میشه ۱۵۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ سود برای وارد کننده
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۵:۱۷ ۲۳ تير ۱۳۹۸
بایدم نشانه موفقیت طرح باشه
Iran (Islamic Republic of)
رضا معصومی
۱۵:۰۱ ۲۳ تير ۱۳۹۸
۲۴۰۰ هزار میلیارد تومن!؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۶ ۲۳ تير ۱۳۹۸
خسته شدیم به خدا
Iran (Islamic Republic of)
ح
۱۳:۰۷ ۲۳ تير ۱۳۹۸
ای بابا........................................
United States of America
ناشناس
۱۲:۲۸ ۲۳ تير ۱۳۹۸
گوشی که بوده 400 تومن الان شده 2 تومن حداقل 500 تومنش که مربوط به طرح رجیستریه که گرون شده باز هم نشان دهنده ی موفقیت طرحه. موفقیت به این میگن که مصرف کننده ضرر نکنه
Iran (Islamic Republic of)
ولی
۱۲:۲۴ ۲۳ تير ۱۳۹۸
این از طرح ریجستری که فقط باعث گرون شدن گوشی و خالی شدن جیب مردم و افزایش درآمد فقط برای دولته اون هم طرح اینترنت adsl که سرعت های بالا مختص قشر پولدار شد اون هم طرح فیلترینگ گسترده بازم بگم؟!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۶ ۲۳ تير ۱۳۹۸
رجستري بدترين طرح ممکن بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۶ ۲۳ تير ۱۳۹۸
احسنت...البته کسی به فکر مردم نیست همه فکر خودشونن
Iran (Islamic Republic of)
وحیدشریفی
۰۹:۱۷ ۲۳ تير ۱۳۹۸
آقایان،مسئولین و ..... ما قدرت خرید گوشی هایی که ارزونترین هستند رو نداریم.حقوق من هستش یک و ششصد و ارزون ترین گوشی دو و پونصد هستش من چه طور برنا مه ریزی کنم تا بتونم گوشی بخرم و یا حداقل دست دومش رو بخرم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۶ ۲۳ تير ۱۳۹۸
توجه داشته باش دوست عزیز این مسئول بزرگوار فرمودند طرح ریجستری 240 میلیون دلار عاید براشون داشته دیگه من و شما پول خرید گوشی با ریجستری رو داریم یا نداریم اصلا مهم نیست، تکرار کن مهم نیست دوباره مهههههم نییییییست. حالا برو یه نوکیا 1100 بخر آآآماشالا بدو.
Iran (Islamic Republic of)
بنيامين
۰۸:۴۷ ۲۳ تير ۱۳۹۸
من نه وارد كننده هستم نه فروشنده ولي اين درامد نيست خالي كردن جيب مردمه
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۰:۳۸ ۲۳ تير ۱۳۹۸
خدایش راست میگه
از جیب من و تو میگیرن