گردش خون ضعیف را چطور می‌توان درمان کرد؟

علائم گردش خون ضعیف عبارتند از درد پا هنگام راه رفتن، بی حسی و ضعف در دست ها و پاها، سردی و ورم دست ها و پاها، زخم های التیام نیافته، تعییر در رنگ پوست، نبض ضعیف در پاها، درد قفسه سینه.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، گردش خون ضعیف می تواند علل بسیاری داشته باشد. سطح کلسترول بالا، مصرف ناکافی غذاهای حاوی فیبر، مصرف غذاهای شور و عدم نوشیدن آب کافی از علل گردش خون ضعیف هستند.

گردش خون ضعیف را چطور می توان درمان کرد؟

علائم گردش خون ضعیف عبارتند از درد پا هنگام راه رفتن، بی حسی و ضعف در دست ها و پاها، سردی و ورم دست ها و پاها، زخم های التیام نیافته، تعییر در رنگ پوست، نبض ضعیف در پاها، درد قفسه سینه.

با این حال راهکارهای ساده ای وجود دارند که می توانند گردش خون ضعیف را بهبود دهند:

ماساژ: دریافت یک ماساژ ملایم با روغن هایی مثل روغن زیتون جریان خون را افزایش داده ومشکلات گردش خون را به طول قابل توجهی کاهش می دهد. بسیاری از متخصصان عنوان می کنند ماساژ دست و پا موجب بهبود جریان خون در سایر اندام بدن می شود.

مصرف غذاهای کاهنده فشار خون: غذاهایی مانند اسفناج، کرفس، دانه های آفتابگردان، موز، سویا، سیب زمینی، شکلات، آووکادو، ماهی و مرکبات نه تنها فشار خون را کاهش می دهند، بلکه بهبود دهنده گردش خون در اندام ها هستند.

ترک سیگار: طبق اعلام موسسه ملی قلب، ریه و خون آمریکا، سیگار کشیدن به قلب، سلول های خون، عروق خونی و ریه ها بیش از اعضای دیگر بدن آسیب می رساند. در افراد سیگاری احتمال تشکیل ماده ای مومی شکل در عروق موسوم به پلاک بسیار زیاد است. این عروق که مسئول حمل خون اکسیژن دار به سایر اعضا هستند با سخت تر و سفت کردن شریان ها مانع از جریان خون می شوند. همچنین وجود پلاک در شریان ها می تواند به مرور زمان موجب درد سینه، تپش قلب یا حتی حمله قلبی شود.

خوردن فلفل: فلفل قرمز حاوی کپسایسین است؛ مولکولی که توانایی تحریک و فعال کردن سیستم قلبی عروقی را دارد و به طور قابل توجهی باعث کاهش فشار خون و کلسترول می شود. فلفل همچنین به طور موثری احتمال بروز تصلب شرائین را کاهش می دهد. تصلب شرائین و سخت شدن شریان ها، خود عامل مهم ایجاد مشکل در سیستم گردش خون است.

بالا بردن پاها: بعد از گذراندن یک روز کاری طولانی، هنگام استراحت پاهای خود را بلند کرده و به دیوار تکیه دهید. این کار به جریان خون کمک کرده و آن را فعال نگه می دارد.

نوشیدن قهوه: افرادی که روزانه بین یک تا دو فنجان قهوه می نوشند، به خاطر فلاونوئیدهای موجود در این نوشیدنی، کمتر دچار مشکلات گردش خون خواهند شد.

کاهش استرس: کنترل استرس و اضطراب می تواند روند پمپاژ خون را بهتر کند. طبق اعلام انجمن قلب آمریکا، اضطراب موجب ایجاد اختلال در جریان طبیعی اکسیژن و دی اکسیدکربن در بدن می شود. واکنش های استرس زا موجب آزادشدن هورمون های آدرنالین و کورتیزول در بدن می شود، در نتیجه تپش قلب شدیدتر شده و با تنگ شدن عروق، خون بیشتری به قسمت مرکزی بدن به جای سایر اندام های دیگر می رود. می توان با مدیتیشن، تمرکز حواس، یوگا و سایر متدها از استرس کاست.

خوردن مرکبات: ویتامین سی برای جریان خون، به اندازه پیاده روی، خوب و مفید است چراکه بر پروتئین دیواره عروق خونی دخیل در انقباض آنها تاثیر دارد. از این رو خوردن مرکبات غنی از ویتامین سی توصیه می شود.

منبع: آوای سلامت

انتهای پیام/

علائم گردش خون ضعیف چیست؟ + درمان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.