رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات:

یکسان شدن نام ۶ هزار موسسه ایرانی/پیشبرد در کارها نیازمند پشتیبانی است

علیدوستی گفت: با یکسان شدن نام ۶ هزار موسسه ایرانی، تمامی این موسسات کد واحد دریافت کردند.

رونمایی از پایگاه اطلاعات اصطلاح نامه‌های ایرانداک/ یکسان سازی نام ۶ هزار موسسه ایرانی
به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، مراسم رونمایی از پایگاه‌های اطلاعات در پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات( ایرانداک) برگزار شد.

در این مراسم سیروس علیدوستی، رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه این مجموعه علنی پنج حوزه ماموریتی، براساس استاد بالادستی در دستور کار دارد، بیان کرد: دو سامانه ای که امروز رونمایی می شود، در دو خوشه ماموریتی پایگاه وب، اصطلاح نامه علنی و فنی است و برای همه سازمان ها که در حال اطلاع رسانی مشغول هستند، به کار می‌روند.

وی ادامه داد: مجموعه اصطلاح نامه از سال ۵۰ آغاز به کار کرده است و نخستین اصطلاح نامه به نام نظام مبادله علمی و فنی به نام (نما) به کار گرفته شد.

علیدوستی با اشاره به اینکه بعد از مدتی وقفه مجددا این اصطلاح نامه فعال شده است، گفت: اصطلاح نامه کار بسیار هزینه بری است و تا کنون ۱۵۰ هزار واژه در این سامانه داریم اما کارشناسان معتقدند بیش از یک میلیون اصطلاح نامه داریم.

وی ادامه داد: ایرانداک با منابع اندک روزآمد سازی کوچکی داشت البته برای پیشبرد کارها به پشتیبانی بیشتری  نیاز دارد.

علیدوستی با اشاره به اینکه این پایگاه در زمینه های گوناگون علم و فناوری بیش از صد هزار واژه دارد، گفت: اکنون بیش از ۹۰ هزار واژه به واژه های پیشین افزوده شده و روابط معنایی میان آن گسترش یافته است.

رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات به سامانه دوم پایگاه اطلاعات "دا" اشاره کرد و گفت: یکی از ماموریت‌های دوم پشتیبانی از سیاستگذاری های داده هاست و آنچه امروز رونمایی می شود، ویژگی های متفاوت دارد. با یکسان شدن نام ۶ هزار موسسه ایرانی، تمامی این موسسات کد واحد دریافت کردند و  به ۱۰ دسته طبقه بندی شدند.

وی  در پایان یادآوری کرد: آگاهی از همکاری های ملی و جهانی موسسه های ایرانی به ویژه همکاری های ملی موسسه ها از دیگر ارزش‌هایی است که تنها (دانش ایران) برای کاربرانش در نظر گرفته لست و در نمایه های مانند واس و اسکوپوس دیده نمی شود.

فعالیت ۲۵ پژوهشگاه در زیر مجموعه وزارت علوم

علیدوستی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه این اصطلاح نامه در ۱۶ رشته اطلاعات دارد، گفت: این اصطلاح نامه در رشته های مختلف و علوم جدید هم اطلاعات دارد.

وی درباره عملکرد پژوهشگاه های وابسته به وزارت عتف ادامه داد: ۲۵ پژوهشگاه زیر مجموعه وزارت عتف با فعالیت های مختلف داریم که هیچکدام قرابت کاری ندارند.

رئیس پژوهشگاه فناوری اطلاعات ایران درباره سامانه همانند جویی بیان کرد: چون این کار پيش از دفاع انجام می شود، هیچ آمار معتبری در این زمینه وجود ندارد اما با گزارش هایی که از همانند جویی دانشجو و استاد دریافت می‌کنند. متوجه اشتباهات خود نکارش پایان نامه یا رساله می‌شوند.

علیدوستی با اشاره به اینکه اکنون ۴۰۰ هزار پایان نامه در سامانه همانند جویی داریم، تصریح کرد: همانندی، دلیلی بر تقلب نیست و موسسات بعد از دریافت گزارش در باره تقلب یا همانند جویی داوری می کنند.

وی با بیان اینکه امیدواریم با حمایت های وزارتخانه کار همانندجو یی به بلوغ برسد، به موضوع ممنوعیت چاپ کاغذی پایان نامه ها اشاره و تصریح کرد: در سامانه همانندجو فایل دریافت می کنیم و امیدواریم آیین نامه اجرایی این طرح به زودی تصویب شود و بعد از آن دانشگاه ها با توان بیشتری همکاری کنند.

نیازمند نگرش راهبردی برای پیشبرد کارها در ایرانداک هستیم

در ادامه مسعود برومند، معاون پژوهشی وزارت علوم  با اشاره به اینکه  نیازها را باید به درستی تشخیص داد، اظهار کرد: مجموعه ایرانداک ذی‌نفعان گسترده ای دارد به همین دلیل است که می توان انتظار داشت سامانه های جدید رونمایی شود.

وی ادامه داد: نیازمند نگرش راهبردی برای پیشبرد کارها در ایرانداک هستیم. علاوه بر به نیروها، نیازمند انگیزه لازم برای ادامه کارها هستیم چرا که فعالیت ها در زمینه جمع آوری اطلاعات و نمایه سازی ها دشوار است.

برومند با اشاره به اینکه بخشی از نظارت مردمی، مطلع بودن از اطلاعات است، گفت: معتقدم از هر سازمانی که با بودجه عمومی دولت فعالیت می کند، انتظار می رود که به شناسایی ذی‌نفعان خود بپردازد؛ از طرفی چون یکی از ذی‌نفعان ما دولت است باید کار، فعالیت و محصولی داشته باشیم که خدماتی برای بهبود عملکرد دولت را ارائه کنیم.

 معاون پژوهشی وزارت علوم در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پژوهشگاه‌های خوبی در‌کشور وجود دارد اما مردم با این پژوهشگاه‌ها آشنا نیستند و نمی‌دانند که این پژوهشگاع چه خدماتی ارائه می‌دهد البته با مجموعه ایرانداک که در حوزه فناوری اطلاعات فعالیت می‌کند، آشنایی بیشتری دارند چراکه اساتید و دانشجویان رساله‌های خود را در سامانه ایرانداک ثبت می‌کنند، همچنین دانشجویان برای ثبت دنبال مستندات علمی به این سامانه مراجعه می‌کنند.

وی ادامه داد: عملکرد این پژوهشگاه به دلیل شناسایی ذی‌نفعان خود، قابل قبول است و  خدمات خوبی را به مردم ارائه کند.

معاون پژوهشی وزارت علوم با اشاره به حمایت از برخی پروژه‌هایی که جنبه علمی و ملی دارد، گفت: چنانچه مشکل قانونی برای‌ پژوهشگاه ها وجود داشته باشد، در صدد رفع آن مشکل تلاش می‌کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار