نقش آتش‌نشان دانای منطقه در مهار شعله‌های کینه‌توزی ولیعهد سعودی

مقامی مشهور که به دانایی معروف است نقش یک آتش‌نشان را در مهار شعله‌های خشم و کینه بن سلمان ایفا می‌کند.

محمد بن سلمان: یا با منی یا علیه من!به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، "جورج بوش" رئیس جمهور اسبق آمریکا سیاست های خود را بر پایه این جمله بنا نهاده بود: " یا با منی یا علیه منی"، حال به نظر می رسد "محمد بن سلمان" ولیعهد عربستان نیز این جمله را سرلوحه اقدامات خود چه در عرصه سیاست داخلی و چه در عرصه سیاست خارجی قرار داده است.  «محمد بن سلمان» با واژه "بی طرف" در میان مخاطبان و اطرافیان خود آشنا نیست و اصل ارتباط ریاض با دیگر کشور‌ها را بر پایه "یا صلح یا جنگ" قرار داده است.

عربستان در دوره کنونی که محمد بن سلمان در رأس قدرت است، به طور مستقیم و غیرمستقیم در مناطقی از جهان وارد جنگ شده و نمی‌تواند این واقعیت را بپذیرد که برخی کشور‌ها موضع بی طرفانه‌ای در این جنگ‌ها اتخاذ کنند.

این در حالی است که اغلب این جنگ‌هایی که عربستان خود به صورت مستقیم وارد آن شده و یا مزدورانی را گماشته، علیه مردمی صورت گرفته که در گرداب فقر و تهدیستی و آسیب‌های مداخله کشور‌های بیگانه دست و پا می‌زنند.

به عنوان شاهد مثال می‌توان به موضع گیری ریاض در قبال دولت کویت اشاره کرد؛ امیر کویت که به حکمت و دانایی معروف است، در مقابل ماجراجویی‌های محمد بن سلمان موضع بی طرفانه‌ای را اتخاذ کرد و تلاش داشت که این کشور دوست و برادر (عربستان) را نه عصبانی کند و نه تابع سیاست‌های این کشور باشد، لذا کویت نقش یک میانجی و یا به عبارتی دیگر نقش یک آتش نشان را ایفا کرده و تلاش داشته است تا آتش عداوت عربستان علیه کشور‌های منطقه را خاموش کند.

در واقع کویت در پرونده بحران قطر و تیره و تار شدن روابط دوحه و ریاض، پرونده جنگ و تجاوز عربستان به یمن و دیگر بحران‌هایی که عربستان در منطقه به وجود آورده است نقش میانجیگر را ایفا می‌کند.

بن سلمان که پس از اعلام خروج امارات از یمن با یک بحران جدی در جنگ یمن مواجه شده است و به نوعی در باتلاق جنگ یمن به تنهایی گیر افتاده است، خشم خود را در مورد عدم حمایت کویت از وی در جنگ یمن اینگونه بروز می‌دهد که به رسانه‌های سعودی چراغ سبز نشان داده که تا می‌توانند امیر کویت را مورد هجو و حمله قرار دهند، و جنگ رسانه‌ای بی رحمانه‌ای را علیه کویت و امیر این کشور برافروزند.

روزنامه‌ی "الاقتصادیه" عربستان اخیراً کاریکاتور اهانت آمیزی را عیله دولت کویت منتشر کرده است، انتشار این کاریکاتور موهن بازتاب گسترده‌ای را در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی داشت، و در نهایت این روزنامه مجبور شد به خاطر انتشار این کاریکاتور اهانت آمیز علیه کویت عذر خواهی کند.

پس از آغاز ولیعهدی محمد بن سلمان ماجراجویی‌های بدون منطق و خودسرانه وی در منطقه همچون آغاز جنگ در یمن و حمایت از تروریست‌ها در دیگر کشور‌های منطقه موجب آن شده است که شمار دوستان و همپیمانان ریاض روز به روز کمتر و کمتر شود و به رغم آنکه عربستان در تلاش است تا با صرف بی رویه دلار‌های نفتی برای خود همپیمان بخرد، اما گویا این روش نیز اثر خود را از دست داده است و صرف پول هنگفت نمی‌تواند سرپوشی بر سیاست های مخرب وی که بیش از پیش به ملت های عربی و اسلامی ضربه می زند باشد.

منبع:العالم

انتهای پیام/

برچسب ها: بن سلمان ، العالم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار