یک ناشر در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

ناشران به اندازه میزان مصرفشان کاغذ می‌گیرند/ نبود کاغذ دلیل منتشر نشدن کتاب‌ها نیست

حسین عابدینی گفت: وزارت ارشاد پس از کار کارشناسی کاغذ را به ناشر می‌دهد و به ناشران به اندازه میزان مصرفشان کاغذ داده است.

ناشران به اندازه میزان مصرفشان کاغذ می گیرند/ نبود کاغذ دلیل منتشر نشدن کتاب ها نیستحسین عابدینی مدیر مسئول انتشارات سفیراردهال در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه امسال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تمام ناشران حتی آن‌هایی که کتاب منتشر نمی‌کنند، کاغذ داده است، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روند مناسبی را در زمینه توزیع کاغذ میان ناشران طی می‌کند البته باید در این زمینه نظارتی باشد تا کاغذ‌هایی که به ناشران داده می‌شود به کتاب تبدیل شود و دوباره به چرخه فروش کاغذ بازنگردد. هرچند فروش کاغذ توسط ناشران کوچکتری که توان تولید ندارند باعث می‌شود چرخه نشرشان برگردد.

وی با بیان اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از کار کارشناسی کاغذ را به ناشر می‌دهد، گفت: این نهاد به ناشران به اندازه میزان مصرفشان کاغذ داده است، اما برخی ناشران به اندازه مصرف تمام سالشان از وزارت ارشاد کاغذ گرفته‌اند و این که می‌گویند ۶ درصد کاغذ‌های دولتی در اختیار ناشران قرار گرفته است، صحیح نیست. شاید ناشران بزرگ برای انتشار کتابشان به ۶ تا ۷ هزار بند کاغذ نیاز داشتند که به میزان ۲ هزار بند کاغذ گرفتند و به ناشران کوچک به اندازه کافی کاغذ داده اند.

مدیر مسئول انتشارات سفیر اردهال با بیان اینکه ما الان ۱۶ تا ۱۷ هزار مجوز نشر در کشور داریم، بیان کرد: بسیاری از ناشران بیشتر از میزان تولیدشان کاغذ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گرفته اند.۲۰۰ تا ۳۰۰ ناشر فعال جزءناشرانی هستند که کاغذ کمتری دریافت کرده اند.

وی افزود:هم اکنون به هر ناشری که در سامانه توزیع کاغذ ارشاد ثبت نام می‌کند به راحتی کاغذ می‌دهند و داستان بازار کاغذ و قیمت آن با توزیع کاغذ متفاوت است البته هر اقدامی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه توزیع کاغذ انجام داد روی قیمت کاغذ تاثیری نگذاشت و نتوانست قیمت آن را کاهش دهد.

عابدینی از وجود دست‌هایی در بازار کاغذ گفت که اجازه نمی‌دهند قیمت آن کاهش یابد؛ قیمت کاغذ پس از توزیع آن توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بندی ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان کاهش یافت، اما باز هم این قیمت ۴۸۰ تا ۵۰۰ هزار تومانی هر بند کاغذ قیمت واقعی آن نیست.

وی گفت:وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کاغذ را با دلار ۴۲۰۰ تومانی به اضافه ۱۰ تا ۱۵ درصد سود در اختیار ناشر قرار می‌دهد که من به عنوان ناشر بزرگ تا کنون از همان کاغذی که وزارت ارشاد داده استفاده کردم وکاغذ را از بازار آزاد تهیه نکرده ام و اگر برخی ناشران که از نحوه توزیع کاغذ توسط وزارت ارشاد ناراضی هستند توقعشان بیشتر است.

وی به سیاست غلطی که در توزیع کاغذ اتفاق می‌افتد از جمله حجم زیاد کاغذی که فلان تشکل خاص از وزارت ارشاد برای زیر مجموعه هایش می‌گیرد اشاره و تصریح کرد: گاهی به جای پول، کاغذ به ارگانی می‌دهند که می‌خواهد برنامه‌ای خاص را اجرا کند. در حال حاضر ناشران به دلیل کاغذ نداشتن از انتشار کتاب صرف نظر نمی‌کنند بلکه دلایل دیگری از جمله هزینه اجاره بهاء، تولید محتوا و حقوق پرسنل در این امر موثر است چراکه کاغذ دغدغه ناشرانی است که به اندازه ۶۰ تا ۷۰ درصد نیازشان از وزارت ارشاد کاغذ می‌گیرند.

انتهای پیام/

برچسب ها: ادبیات ، بازار نشر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار