فرانس پرس: جانسون با وعده خروج از اتحادیه اروپا قماری پرخطر آغاز کرده است

به نوشته فرانس پرس، گزینه احتمالی جایگزینی نخست‌وزیر انگلیس که خواستار خروج با یا بدون توافق این کشور از اتحادیه اروپاست، راهبرد پر خطری را برای برکسیت در پیش گرفته است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت: بوریس جانسون که گزینه احتمالی جایگزینی ترزا می‌ -نخست وزیر انگلیس است- با وعده خروج از اتحادیه اروپا در تاریخ تعیین شده با وجود تردید‌های بروکسل، قمار پرخطری را آغاز کرده است.

نخست وزیر محافظه‌کار احتمالی آینده انگلیس تهدید برکسیت (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) بدون توافق را در ۳۱ اکتبر مطرح کرده، اما همزمان به دنبال یافتن نقطه نظرات مشترک با بروکسل است.

راهبرد جانسون چیست و بخت موفقیت وی در این میان چقدر است؟

در شرایط ایده‌آل بوریس جانسون می‌تواند به توافق خروج جدیدی به جای توافقی که ترزا می‌ در مورد آن مذاکره کرده بود و سه بار در پارلمان انگلیس رد شد، دست یابد. اما از دیدگاه خود جانسون هم این مسئله با توجه به تعطیلات تابستانی نمایندگان پارلمان و روی کار آمدن مسئولان جدید هم در لندن هم در بروکسل دور از دسترس است.

در این میان تنها امکان چند هفته مذاکره در ماه‌های سپتامبر و اکتبر باقی می‌ماند و این در حالی است که توافقی که ترزا می‌ به دست آورد حاصل ۱۷ ماه مذاکره دشوار بود که در نهایت به توافقی ۵۸۵ صفحه‌ای منجر شد.

به علاوه اتحادیه اروپا نیز مدام تاکید می‌کند خواهان ایجاد تغییر در روابط آتی خود که در توافق برکسیت به آن اشاره شده است، نیست.

یکی دیگر از گزینه‌های مطرح در مورد بوریس جانسون این است که تنها بخش‌های خوب توافق ترزا می‌ را در پارلمان به تصویب برساند. این شامل بند‌هایی که در مورد آن‌ها توافق وجود دارد مانند حقوق شهروندان اروپایی، مسئله امنیت و همکاری دیپلماتیک است. به این ترتیب مسئله بک استاپ یا طرحی که اروپا برای جلوگیری از ایجاد مرز سخت میان ایرلند شمالی که جزئی از قلمرو انگلیس به شمار می‌رود و جمهوری ایرلند، در دوره پسابرکسیت از توافق کنار گذاشته می‌شود.

خبرگزاری فرانسه در ادامه نوشت: جانسون راهبردی را در پیش گرفته است که نوعی ابهام سازنده دارد. به ویژه در مورد ۳۹ میلیارد پوندی که لندن قرار است در چارچوب برکسیت به اتحادیه اروپا بپردازد.  این رقم می‌تواند به عنوان یک ابزار فشار برای به دست آوردن یک توافق از بروکسل باشد که موجب تمدید قوانین تجاری کنونی تا زمان دستیابی به توافق جدید و امضای آن می‌شود.

به منظور جلوگیری از بازگشت مرز ایرلند در این دوره انتقالی، جانسون استفاده از برخی راه حل‌های فناوری یا معافیت‌ها را پیشنهاد داده است. وی اطمینان می‌دهد که همه مشکلات تا پیش از برگزاری انتخابات پارلمانی آتی انگلیس در ماه مه سال ۲۰۲۲ حل خواهد شد.

راه حل دیگری که باقی می‌ماند به دست آوردن امتیازات بیشتر از اروپایی‌هاست. اما بروکسل باید از دادن امتیازات بیشتر خودداری کند تا به یک روال عادی در میان مخالفان اروپا تبدیل نشود.

به همین دلیل است که تهدید برکسیت بدون توافق، معنا می‌یابد. این سناریو که برای جامعه تجار تردیدبرانگیز است در مقایسه با اروپا که اقتصادی بزرگ و متنوع دارد برای انگلیس تبعات فاجعه‌بارتری خواهد داشت.

این راه حل همچنین توافق صلح در ایرلند شمالی را که به چند دهه خشونت پایان داد به خطر می‌اندازد آن هم بدون در نظر گرفتن این مسئله که این شکستی دیپلماتیک برای انگلیس خواهد بود. وی اطمینان داده است که خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در ۳۱ اکتبر، حتی بدون توافق، هیچ تعرفه گمرکی جدیدی به دنبال نخواهد داشت. اما این مسئله بدون توافق دوجانبه لندن و بروکسل، آنچه که جانسون آن را نادیده می‌گیرد، محقق نخواهد شد.

بنابر اعلام جانسون، اتحادیه اروپا به هر حال از همکاری نفع می‌برد، اما خود بیش از همیشه بر آمادگی برای قطع غیرمنتظره روابط در ۳۱ اکتبر تاکید می‌کند.

اما آیا راهبرد بوریس جانسون نتیجه بخش خواهد بود؟

رویکرد جانسون بدگمانی‌های بسیاری به دنبال داشت به ویژه آنکه برخی اظهارات اخیر وی تردید‌هایی هم ایجاد کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۱:۴۲ ۰۱ مرداد ۱۳۹۸
همانطور که هیئت حاکمه آمریکا متحدین و گوش به فرمانان قبلی خود را در دام بلا انداخت و تنها گذاشت و هلاک کرد عاقبت با" بوریس جانسون "هم همین کار را خواهند کرد اسامه بن لادن را خودشان آنقدر بزرگ کردند که در جهان مطرح شد سپس خودشان هم سر به نیستش کردند....صدام حسین را هشت سال علیه ملت ایران تحریک کردند سپس خودشان هم با دستان خودشان با طناب حلق آویزش کردند.....حسنی مبارک را در بیداری بهار عربی با دستان السیسی زجر کش کردند و در نهایت نابود.....معمر قذافی در لیبی و...... در عربستان سعودی با راه انداختن محمدبن سلمان علیه جنگ با کشور مظلوم یمن محمدبن سلمان را در باتلاق جنگ یمن رها کردند و تا توانستند مانند
"گاوشیرده" شیرشان(پترودلارهای نفتی)آنان را غارت کردند.....با ترکیه هم که عضو ناتو است و هم متحد آمریکا به خاطر خریدS400 از روسیه با انواع تحریمها و عدم تحویل هواپیماهای رادار گریز F35 به ترکیه.......در سناریوی آخر هم که ملکه و دزدان دریائی او را با ایران درگیر کردند....و در نهایت مایک پامپئو به ملکه ی گوش بفرمان اوامر آمریکا پیام داد که انگلیس خودش به تنهائی از نفتکش هایش حفاظت کند و تامین امنیت کشتیهای انگلیسی بعهده کشور انگلیس است نه نیروی دریائی آمریکا در حالیکه انگلیس متحد دیرینه ی آمریکا است و در جهان بین الملل این امر بر کسی پوشیده نیست.....نتیجه اینکه هر کشوری و هر حکومتی که سران آن به آمریکا اعتماد کردند چیزی بجز ضرر و شکست ندیده اند و نمونه های آن در جهان بین الملل بسیار بسیار زیاد است........فقط معلوم نیست ملکه انگلیس چطور؟ ملکه ای است که خودش و نیروی دریائی اش تحت اوامر ودستورات آمریکا ایفای نقش میکنند؟! سناریوی تنگه جبل الطارق و توقیف نفتکش گریس1 حامل نفت ایران و چرا؟ روباه مکار و پیر استعمار دم خودش را به دم بوفالوی غرب وحشی گره محکم و نگسستنی زده است؟!
آخرین اخبار