کد خبر: ۷۰۱۲۸۰۶
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۱
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۱
کد خبر : ۷۰۱۲۸۰۶
گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از خودرو‌های تاکتیکی بومی/ (۱)

نیروهای حزب الله لبنان، ارتش سودان، ارتش سوریه، حشد الشعبی عراق و ... به مشتریان شماره یک خودروی «سفیر» تبدیل شده‌اند.

به گزارش خبرنگار  حوزه دفاعی امنیتی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، خودروهای تاکتیکی یکی از ابزارها و ادوات بسیار مهم در عرصه های نبرد و میدان های پیکار با دشمنان هستند. این خودروها به جهت لزوم بهره گیری در زمینه های ذکرشده باید از ویژگی های شاخصی برخوردار باشند. 

ایران در دوران رژیم ساقط شده پهلوی این خودرو‌ها را که عمدتا از شرکت آمریکایی جیپ تهیه می‌کرد. با وقوع انقلاب اسلامی و قطع ارتباط با آمریکا، این شرکت دیگر تولیدات خود را به ایران ارسال نکرد و ایران هم به خرید خودرو‌های ژاپنی تویوتا اقدام کرد. البته در آن موقع شرکت پارس خودرو که تولید این نوع خودرو‌ها را برعهده داشت، ابتدا به سراغ تولید و خرید قطعات نمونه هندی جیپ که شرکت ماهیندرا مانند شرکت پارس خودرو آن را تولید می‌کرد، رفت. این جیپ با نام اصلی ویلیز در ایران تحت عنوان جیپ شهباز و در هندوستان با نام جیپ ماهیندرا تولید می‌شد. تولید این خودرو در پارس خودرو با سال‌های ابتدایی دفاع مقدس در ایران همزمان شده بود. اما پس از تولید این خودرو به گفته محمدرضا یزدانی خرم مدیرعامل وقت پارس خودرو نیرو‌های مسلح اعم از ارتش و سپاه پاسداران پس از تولید این نوع خودرو به علت عدم کارایی مناسب از آن‌ها استفاده نکردند و این خودرو‌ها در انبار پارس خودرو خاک خورد.
 
خودرو/*/*/

نیرو‌های مسلح، اما این بار به جای استفاده از جیپ‌های ماهیندرا سراغ تولیدات شرکت ژاپنی تویوتا رفته و اقدام به خرید انواع لندکروزر اعم از سواری و وانت کردند، چراکه این خودرو‌ها هم توان و دوام بالاتر و هم هزینه نگهداری کمتری نسبت به سایر خودرو‌ها داشتند و تا پایان دفاع مقدس این خودرو‌های ژاپنی بودند که وظیفه ترابری رزمندگان ایرانی را برعهده داشتند. البته جیپ‌های نظامی روسی به علت مشخصات فنی با نام یو آز (اواز) نیز در گردان ترابری ارتش حضور داشتند و بیشتر در مناطق سردسیر مانند مناطق مرزی آذربایجان غربی و کردستان کاربرد داشت.
 
اما پس از پایان دوران دفاع مقدس ایده ساخت تجهیزات بومی همچون سایر زمینه‌ها در زمینه خودرو‌های نظامی تاکتیکی نیز در دستور کار قرارگرفت. البته این ایده تا دو دهه بعد یعنی در اواخر دهه ۸۰ رنگ و بوی اجرایی شدن به خود گرفت. حدود سال ۸۷ بود که خودرویی تاکتیکی که به خودروی جیپ شباهت زیادی داشت با نام «سفیر» رونمایی شد.
 
خودرو/*/*/

خودروی سفیر

«سفیر» خودروی نظامی تاکتیکی بومی کشورمان است که در صنایع خودرویی فتح ساخته شده و در سال ۸۷ از آن رونمایی شد. این خودرو از نظر ویژگی‌های فنی شباهت زیادی به خودرو‌های جیپ داشته و از نظر عملکردی همانند آن‌ها عمل می‌کند. این خودرو به در قالب خودرو‌های ۴x۴ طراحی و ساخته شده است. وزن این خودرو در حدود 1.5 تن برآورد شده است.
 
سردار مصطفی محمدنجار وزیر دفاع کشورمان در آن روزها در مراسم رونمایی خودروی سفیر گفت که طی امسال ۳۰۰۰ دستگاه از این خودرو ساخته شده‌ است و صنایع فتح هر سال ۵۰۰۰ دستگاه دیگر از این خودرو را تحویل خواهد داد.
 
خودرو/*/*/
 
این خودرو به صورت تاکتیکی طراحی شده به گونه ای که با اندک تغییراتی در ظاهر خودرو، امکان نصب و استفاده از انواع سلاح از جمله موشک انداز ۱۰۶ میلی متری، موشک انداز تاو، راکت انداز ۱۰۷ میلی متری، موشک انداز مالیوتکا و نارجک انداز GMG فراهم می‌شود. همچنین با نصب تجهیزات مختصری روی خودروی سفیر، این خودرو به صورت خودروی فرماندهی، آتلیه مخابراتی و آمبولانس، در میدان‌های رزم و عملیاتی قابل استفاده است.

قطعات خودروی سفیر کاملا در کشور تولید می‌شود و در مقایسه با خودرو‌های مشابه در دنیا، به علت برخورداری از موتور پرتوان، سیستم انتقال قدرت بسیار توانمند، شاسی فولادی و بدنه‌ای مستحکم، از برترین این خودرو‌ها محسوب می‌شود.
 
از دیگر مزایای این خودرو می توان به استهلاک کم قطعات، مصرف کم سوخت، توان بالای موتور، تطبیق با شرایط مختلف جغرافیایی ایران، سیستم تعلیق عالی متناسب با ماموریت نظامی و داشتن اکسل‌های پرقدرت از ویژگی‌های این خودرو است.

خودرو/*/*/
 

مشخصات فنی

سفیر با وزنی در حدود ۱٫۶۲ تن بدون تجهیزات نصب شده و ۲٫۳۵ تن با ظرفیت کامل تجهیزات نصب شده است. طول آن در حدود ۳٫۷۲۶ متر، عرض ۱.۶۹ متر، ارتفاع ۱.۸۸ متر و قابلیت حمل ۱ نفر خدمه و ۵ نفر مسافر طراحی و ساخته شده است.

سلاح هایی مانند راکت انداز فجر، یک عراده توپ ام۴۰ و یا یک عراده پرتابگر ضد تانک طوفان  قابلیت نصب بر روی این خودرو را دارند. موتور آن از همان تکنولوژی موتور نیسان زد ۲۴ بهره می برد که با مصرف سوخت گازوئیل در حدود ۱۰۵ اسب‌بخار قدرت تولید می کند. سیستم تعلیق آن Coil spring است که همان سیستم تعلیق با کمک فنرهای بسیار قوی و با قابلیت ارتجاع بالاست. همچنین، «سفیر» با سرعت ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت برد عملیاتی در حدود ۵۰۰ کیلومتر دارد.

خودرو/*/*/

 نیروهای حزب الله لبنان، ارتش سودان، ارتش سوریه، حشد الشعبی عراق و نیروی ضربتی آفریقای مرکزی به مشتریان شماره یک خودروی سفیر تبدیل شده‌اند. نکته حائز اهمیت در مورد ارتش سودان این است که این کشور خط تولید سفیر را هم با نام KARABA VTG01 در کشور خود افتتاح کرده است و زیر نظر وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران به تولید سفیر می‌پردازد.

مشخصات فنی کامل

سازنده: صنایع خودروسازان فتح (سازمان صنایع دفاع)
خانواده: جیپ ۱.۴- تن
طراحی و ساخت اولین نمونه: پژوهشکده علوم خودرویی سال ۱۳۸۴
تولید انبوه: صنایع خودروسازان فتح از سال ۱۳۸۵
ظرفیت تولید اسمی سال اول: ۶۰۰ دستگاه
ظرفیت تولید اسمی سال دوم به بعد: ۱۲۵۰ دستگاه
تایید کننده نهایی: ستاد کل نیرو‌های مسلح
مشتریان: نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران
موتور: نیسان مدل Z-۲۴ کاروانی
سازنده موتور: مگا موتور
گیربکس: مکانیکی / سینکرونیزه / F۴W۸۱A
کمک گیربکس: مکانیکی / T۱۳۰ A
سازنده گیربکس و کمک گیربکس: شرکت چرخشگر
اکسل جلو: صلب / فرمان پذیر / فعال / تمام شناور / C ۲۰۰
اکسل عقب: صلب / فعال / تمام شناور / H۲۳۳ B
سازنده اکسل‌ها: مگا موتور
فرمان: هیدرولیکی - معمولی
شاسی: U شکل
سازنده شاسی و بدنه: خودروسازان فتح

از مرزهای داخلی تا عراق و سوریه؛ زیر گام‌های سفیر ایرانی +تصاویر

«سفیر» در رسانه های خارجی

پایگاه خبری تحلیلی army recognition در گزارشی با اشاره به خودروی نظامی سفیر آن را یک خودروی ساخت داخل ایران معرفی کرده است که با طیف گسترده‌ای از تسلیحات مانند سیستم پرتاب ۱۰۷ میلیمتری MLRS، اسلحه بدون سلاح ۱۰۶ میلی متری، پرتاب موشک ضد تانک و یا پرتابگر نارنجک ۴۰ میلی متری تجهیز شده است.

پایگاه خبری تحلیلی ARES در مقاله ای به نام الکس هارپر نیز این خودرو را مورد نقد و بررسی قرارداده و آن را از نظر فنی تحلیل کرده است.

انتهای پیام/

پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
مطالب مرتبط
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
انتشار یافته: ۵۷
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۵
خودرو سازی رو بدین دست سپاه بی مسولیتا
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۵
سلام.چرا مدل هایی به صورت تجاری از این خودروها ساخته نمیشه تا مردم عادی هم برای استفاده شخصی بخرند؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۴
ازش خوشم اومد کاش تو بازارم عرضه بشه باحاله به شرطی که مصرف سوختش کم باشه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۴
این خودرها توسط ارتش ساخته شدند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۴
خودرو سازی رو بدین دست سپاه این خاسته ما ملت ایرانه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۴
آفرین به نیروهای مسلح،واقعا با این توان بالا نشان دادید که شایسته قطب‌های سوم و چهارم و پنجم و..خودروسازی هستید .
با آرزوی داشتن صنعت خودرویی در حد کلاس جهانی.
نورعلی جلالی
|
Germany
|
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۴
سلام وخسته نباشید به تمامی غیورمردان ایران زمین درهرلباسی که هستند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۴
احسنت بر ارتش و کارکنان باهوشش که از هوا و زمین و دریا و فضا هر آنچه نیاز است را با کمک وزارت دفاع می‌سازند.
قطب خودروسازی مستقل ارتش هم میتواند به پیشرفت و توان لجستیکی کمک کند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۴
سپاه باید خودش دست بکار بشه و خودرو تولید کنه برای مردممون
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۴
یعنی این مشتری ها پول هم می دهند؟
حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۵:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۴
دم سپاه گرم واقعا دمشون خدا قوت داره واقعا باید مردم دست به دست هم بدن تا شرکت خودرو سازی بیوفته دست سپاه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۳
از پراید بهتره از اینا به مردم بدین خودشون خط تولید پراید نیسان و405 رو از روی کره ی زمین محو کنن
یزدان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۳
اگر صنعت خودروسازی دست سپاه وارتش بود الان مردم ایران بهترین خودرو که با خودروسازهای خارجی متل بی ام و بنز تویوتا رقابت میکرد سوار میشودند وقتی سپاه موشک نقطه زن سجیل با برد چندصد هزار کیلومتر میسازد نمیتونه خودرو با کلاس جهانی و با کیفیت بسازه تا دلال رانت خوار مفسد تو کشور هست ما پیشرفت نمیکنیم
شیرو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۳
از محل صادراتش چی عاید مردم میشه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۳
از محل صادراتش هزینه های نیروهای مسلح تامین میشه که وظیف تامین امنیت مردم را دارند
مثل محصولات ایران خودرو و سایپا نیست که امنیت مردم را نابود کرده
حالا فهمیدی
حمید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۳
گوشت کیلویی ۱۲۰ هزار تومان. برنج کیلویی ۲۵ هزار تومان.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۳
این ها رابایدازدولت طلبکاربودکه تمام توان ونیروی خودراطی این چندسال به مذاکره به غرب وآمریکا گذراندوسرمایه های داخلی رانادیده گرفت ازنیروهای نظامی که باغیرت وشرف وباتمام مشکلات توانستنداینچنین غرورملی رابه نمایش بگذارندتمامی این مشکلات به انتخاب خودمان سرمان آمد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۳
ایران خودرو وسایپا مارو در هر جا سر افکنده کردند .به دادمون برسید ای سپاهیان عزیز درود بر شما
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۳
سلام یکسری ایراد داره که انشالله برطرف بشه بخصوص در قسمت جلوبندی که در سرعت بالا دچار مشکل میشه و اینکه سیستم سوخت رسانی کاربراتوری میباشد و مصرفش بالاست و وقتی خراب میشه تنظیمش خیلی کار سختیه در صورت امکان انژکتوری بشه...بعد مدت کوتاهی محل ورود سوییچ داخل استارت خراب میشه و استارت داخل بدنه هرز می چرخه .در کل دستمریزاد.خدا قوت
پاسخ ها
مکانیک
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۳
بزرگوار ، نوشته گازوییل سوزه بعد شما نوشتین کاربراتور شوند ایراد داره؟؟؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۳
من این ماشین را از تمام تولیدات ایرانخودرو و سایپا و... بیشتر دوست دارم ، از کجا میشود یکی از انها را بخرم ؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۳
خوشحال ميشم اينارو ميبينم
SS
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۳
چه خوب میشد اگه یه جوری کمر لابی فاسد خودرو سازی میشکست و همچنین خودروهای مرغوب و داخلی میدادن دست ملت.هم ارزونتر میشد هم چهارتا جوون میرفت سرکار.
حمید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۳
سلام . بدرد دور دور شبهای تهران میخوره . اونم با تجهیزات کامل. اونهایی که هنگام رانندگی از موبایل استفاده میکنند و اونایی که زیادی بوق میزنند رو زیر چرخهاش له کنم. چه حالی میده
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۳
ما نیز این آمادگی را داریم از این تولیدات دربخش کشاورزی درمناطق صعب العبور بهرمند باشیم دست مریزاد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۳
مطمعنا ، قيمت تمام شده اش كمتر از پرايد است ،،،دست شما درد نكنه ،
حمید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۳
ممنون کمی هم به فکر ایرانیها باشید دست بگذارید روی سایپا و ایران خودرو
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۳
یعنی واقعا این خودرو جنگی را از ما میخرند ؟؟؟؟؟
ناشناس
|
Germany
|
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۳
وانت اون هم حتما بعدا میاد تو بازار خوبه
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۳
خودرو ایرانی تا حالا جان صدها هزار ایرانی را گرفته ایا وقت ان نرسیده که برای این ملت صبور یک خودروی ایمن درست کنن ایا صنایع دفاعی مهمتر از جان مردمند نیروی مسلح مسئول امنیت مردم ومعتمد ملت ایا این همه کشتار در جاده های کشور نتیجه خیانت خودرو سازان داخلی نیست
صادق
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۳
سلام
تبریک
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۳
یه دستی روی سایپا و ایرانخودرو بکشید
bm
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۳
برای کار در باغ و کوه و صحرا من یکی می‌خوام بدون تجهیزات ..
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۳
پس همینا خودرو خو واس اسایش مردم هم درست کنند پولشو بگیرن
هموطن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۳
این خودرو را باید بصورت تجاری هم البته با یکسر ارتقا اتاق تولید بشه و به مردم هم فروخته بشه هم مردمی که دنبال خودرو 4*4 هستند مشتری آن خواهند بود و هم درآمد زایی برای صنایع لایق نظامی کشور [واهد بود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۳
انشا الله خودروهای شخصی هم بومی بشوند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۳
فعلا که نظر دولت در مورد توان صنایع داخلی پختن ابگوشت بزباش است
بهنام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۳
وجدانن تولید انبوه کنید به جای پراید و 405 ما مردم ممنون میشیم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۳
افرین وماشاالله ایرانی بخواهد می تواند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۳
کاش اقتصاد مملکت 5 سال، فقط 5 سال میدادن دست سپاه و مجوز و کار و اشتغال و همه چیز 5 سال دست سپاه بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۳
این گوی و این میدان بسم الله
کشور از همه است هر که می‌تونه آباد کنه.
علی طاهری
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۳
بخدا اگه‌ بزارن‌ سپاه وارد بشه‌ مملکت گلستان میشه‌‌
ولی حیف که بعضی ها چشم دیدن سپاه را ندارند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۳
دردتون بخوره توی سر ایران خودرو و سایپا
پاسخ ها
عباس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۳
دمت گرم، گل گفتی.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۳
واقعا افتخار است درود بر شما
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۳
خودروسازی در ارتش و سپاه رونق بگیرد و هر کدام یک قطب مستقل برای خود،شوند.
زیرا امروزه خودرو در صنعت نظامی،بسیار مهم و راهبردی است.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۳
درود خدا بر شما باد
احمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۳
آفرین
حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۳
کجایند آنهایی که صف می کشیدند برای خریدن پراید حلب؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۳
موتورش چیه؟
آرسا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۳
خواهشا این جیپ سفیر را تولید انبوه و وارد بازار کنید .
پاسخ ها
احمدی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۳
با این رانندگی بعضیها(مثلا دور دور بچه پولدارها) واقعا نیاز هست که از این خودرو تو شهرها استفاده بشه !!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۳
بسيار عالي
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۳
احسنت .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۳
بايد خودروسازي رو هم بدن دست اين عزيزان
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۳
صنعت خودرو سازی رو باید بدین دست سپاه تا شکوفا بشه 100 بار ما بگیم دولت گوش نکنه
ناشناس
|
Germany
|
۰۰:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۳
احسنت بر توان غيور مردان ايران
اپلیکیشن باشگاه خبرنگاران- صفحه خبر