وزارت علوم در هفته‌ای که گذشت؛

از کاهش فرصت مطالعاتی دانشجویان دکتری تا افزایش شهریه دانشگاه پیام نور

وزارت علوم در هفته گذشته با اخباری حول کاهش فرصت مطالعاتی دانشجویان دکتری تا افزایش شهریه دانشگاه پیام نور سپری شد.

از کاهش فرصت مطالعاتی دانشجویان دکتری تا افزایش شهریه دانشگاه پیام نوربه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، وزارت علوم در هفته گذشته با اخباری حول ثبت نام بیش از ۶۱۵ هزار نفر در کارشناسی ارشد،‌ ورود ۴میلیون دانشجو به حوزه تولید،‌ کاهش فرصت مطالعاتی دانشجویان دکتری،‌ افزایش شهریه دانشگاه پیام نور سپری شد.

افزایش شهریه دانشگاه پیام نور در سال ۹۸/ ۳۵ درصد بودجه دانشگاه دولتی است

زمانی رئیس دانشگاه پیام نور گفت: اضافه شدن شهریه دانشجویان در سال تحصیلی جدید قطعا دست دانشگاه نیست و هیئت امنا باید در خصوص آن تصمیم بگیرد اما دانشگاه باید آن را پیشنهاد کند و در صورتی‌ که هیئت امنا تصمیمی گرفت، آن را مصوب خواهیم کرد.

زمانی ادامه داد: پارسال هیئت امنا تا ۱۵ درصد افزایش شهریه را اجازه داد اما ما حداقل افزایش میزان شهریه را داشتیم، در حالی که امسال هنوز افزایش شهریه مشخص نیست.

رئیس دانشگاه پیام نور با اشاره به بودجه دانشگاه و دولتی بودن آن ادامه داد: حدود ۳۵ درصد بودجه دانشگاه دولتی و مابقی از محل درآمد اختصاصی به خصوص شهریه‌ها به دست می‌آید.

ورود ۴میلیون دانشجو به حوزه تولید/ مراکز پژوهشی در اختیار صنعت هستند

غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ارتباط صنعت با دانشگاه‌ها را برای رفع ضعف‌ها و انجام حمایت‌ها مورد بررسی قرار می‌دهیم و مشارکت جدی مراکز علمی و فناوری در رفع نیاز‌های کشور در حوزه رونق تولید و ساخت تولید را در برنامه کاری خود داریم .
 
غلامی افزود: بیش از ۵۰۰۰ توافق‌نامه‌های همکاری مشترک بین مراکز علمی و پژوهشی با صنایع مختلف کشور در حال انجام است که هزینه ای بالغ بر ۹۵۲ میلیارد تومان دارد.

وی افزود:  ۶ هزار واحد فناور در ۴۳ پارک علم و فناوری کشور مستقر هستند و  تولید تجهیرات پزشکی، طراحی و ساخت تجهیزات توربین‌های بادی، ماهواره ها، پهباد‌ها و هواپیما‌های بومی، انواع ربات‌های آموزشی و صنعتی، سامانه‌های راداری و پلتفرم خودرو را در دستور کار دارند.

غلامی گفت: دانشگاه‌ها در تلاش هستند دانشجویان را در جهت نیاز جامعه تربیت کرده و در همین راستا فرصت‌های مطالعاتی جدید برای دانشجویان دکتری و اعضای هیئت علمی جدید در راستای همکاری‌های وزارت علوم و وزارت صمت در دست اجرا دارد.


بیشتر بخوانید: از اعتراض دانشجویان دانشگاه پیام نور تا اعطای ۲ هزار مجوز استخدامی به وزارت علوم


ثبت نام بیش از ۶۱۵ هزار نفر در کارشناسی ارشد ۹۸/ انتخاب رشته ۴۰ هزار داوطلب در ۲ کد رشته

حسین توکلی، مشاور عالی سازمان سنجش گفت: نتایج اولیه آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۸ ، دوشنبه (۱۷ تیر ۹۸) به صورت کارنامه در سایت سازمان سنجش منتشر شد و افراد مجاز تا سه شنبه ( ۲۵ تیر) فرصت داشتند نسبت به انتخاب ۱۰۰ کدرشته محل اقدام کنند.

توکلی درباره آمار آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۸ گفت: از مجموع افراد مجاز به انتخاب رشته در آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۸ ، معادل ۵۵.۵۲ درصد داوطلبان فرم انتخاب رشته خود را تکمیل کردند.

وی افزود: تعداد ۶۱۵ هزار و ۴۵۲ داوطلب در این آزمون ثبت نام کردند و همچنین  تعداد ۴۰ هزار و ۷۶۴ داوطلب در دو کدرشته (رشته‌های شناور) متقاضی شرکت در آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۸ شدند.

محدودیت ظرفیت دانشگاه الزهرا در بورسیه دانشجویان/ جلوگیری از فرار مغزها با زیرساخت‌های لازم

مهناز ملانظری رئیس دانشگاه الزهرا(س)  درباره بورسیه دانشجویان این دانشگاه اظهار کرد: بورسیه برای دانشجویان خارج از کشور داریم اما ظرفیت آنها محدود است و  در حال حاضر بورسیه ۵۰ و ۱۰۰ درصد داریم.

وی افزود: برای برخی از دانشجویان که تمایل به بورسیه داشتند امضای برخی تفاهم‌نامه‌ها با کشورهای خارجی انجام شده که برخی از آنها می‌توانند به صورت نیمه بورسیه دوره‌های دکتری به دانشگاه خارج از کشور شوند.

ملانظری بیان کرد: دانشگاه الزهرا برای گسترش روابط فرهنگی و علمی با کشور‌های مختلف، امکان پذیرش دانشجویان خارجی در مقاطع مختلف را فراهم کرده است؛ سازمان امور دانشجویان وزارت علوم باید راجع به صلاحیت عمومی متقاضی تحقیقاتی انجام دهد تا هیچ گونه مشکل یا مانعی برای تحصیل دانشجوی مورد نظر در موسسات عالی کشور وجود نداشته باشد.

کاهش فرصت مطالعاتی دانشجویان دکتری با نوسانات ارزی

محمود فتوحی، رئیس دانشگاه صنعتی شریف اظهار کرد: امسال سهمیه فرصت مطالعاتی دانشجویان دکتری به دلیل تغییرات نرخ ارز، کاهش داشته است اما تلاش کرده‌ایم اساتید را در فرصت مطالعاتی ۹ ماهه، تشویق کنیم تا در این طرح  شرکت کنند.

وی ادامه داد: در فرصت مطالعاتی کوتاه مدت، دانشگاه سعی می‌کند بخشی از کار‌ها را بر عهده بگیرد و بخش دیگر را دانشگاه مقصد بر عهده خواهد گرفت اما در کل فرصت مطالعاتی بلند مدت نسبت به گذشته کاهش داشته است.

فتوحی با اشاره به هزینه دانشجویان، گفت: دانشجویان دکتری که به فرصت مطالعاتی یک تا ۶ ماهه می‌روند به دو شکل هزینه‌هایشان پرداخت می‌شود؛ در بخش اول دانشگاه خارجی که این دانشجویان به آنجا سفر می‌کنند، هزینه را پرداخت می‌کند، اما باید بازده خوبی برای آن‌ها داشته باشد و علاقه به کار کردن را در آن‌ها ببینند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار