عبدالسلام: متجاوزان سعودی و اماراتی بیش از هر زمانی در باتلاق گیر افتاده‌اند

سخنگوی انصارالله با استقبال از ایفای نقش روسیه در تحولات یمن تأکید کرد مقاومت ۵ ساله در مقابل متجاوزان، نتایج مثبت بی‌شماری برای آنان داشته است.

عبدالسلام: متجاوزان سعودی و اماراتی بیش از هرزمانی در باتلاق گیر افتاده اندبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از المیادین، محمد عبدالسلام، سخنگوی جنبش انصار الله یمن با استقبال از ایفای نقش بیشتر روسیه در تحولات یمن و بیان اینکه ادامه جنگ در یمن به نفع هیچ طرفی نیست، تأکید کرد مقاومت پنج ساله در مقابل متجاوزان، نتایج مثبت بی شماری برای ملت یمن داشته است.

سخنگوی جنبش انصار الله یمن و رئیس هیئت مذاکره کننده دولت نجات ملی در صنعا در مصاحبه با تلویزیون المیادین در تشریح جزئیات سفر این هیئت به مسکو گفت: سفر هیئت صنعا به مسکو در این چارچوب قابل تفسیر است که اولا شورای عالی سیاسی، دولت نجات ملی و هیئت ملی مذاکره کننده به عنوان نماد‌های قدرت سیاسی در صنعا، فقط بازیگران اصلی در عرصه سیاسی نیستند بلکه می‌توان گفت تنها نماینده اکثریت ملت یمن هستند، چرا که دارای قدرت مستقر و وضعیت ثابت هستند و هویت ملی یمن را نمایندگی می‌کنند. پس از آغاز تجاوز ائتلاف سعودی به یمن این چهارمین سفر ما به مسکو با هدف رایزنی در مورد اوضاع سیاسی یمن است.

بدون شک مقاومت و پایداری گسترده و عظیم مردم یمن برای مقابله با این تجاوز وحشیانه و محاصره ظالمانه و ثبات و صبر در این مسیر، نتایج مثبتی در سطح پذیرش خارجی دیدگاه هیئت ملی مذاکره کننده و قدرت سیاسی صنعا داشته است. برخلاف ادعای برخی‌ها دولت نجات ملی در صنعا به یک قدرت سیاسی تبدیل شده است که بخش اصیل و ریشه دار ملت یمن را نمایندگی می‌کند و این دولت با تجاوزگری خارجی و نه داخلی مقابله می‌کند. از این رو ما بنا به دعوت وزارت امور خارجه به مسکو آمدیم تا با طرف روس درباره ابعاد مختلف روند سیاسی حل بحران، دیدگاه ما درباره حل و فصل فراگیر، موانع موجود بر سر راه اجرای توافقنامه سوئد، موضع یمن درباره تحولات منطقه‌ای و تنش‌های اخیر و واقعیت‌ها و جزئیات عقب نشینی امارات از برخی مناطق و افق‌های پیش روی تجاوز نظامی به یمن رایزنی کنیم.

پرونده انسانی و اقتصادی نیز در این دیدار مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. ما معتقدیم روسیه مادامی که مخالف تجاوزگری علیه یمن است، باید در این خصوص نقش مثبتی ایفا کند. روسیه از توافقنامه سوئد حمایت و از بازآرایی نیرو‌ها در الحدیده که به گواهی سازمان ملل و جامعه جهانی یکجانبه از طرف ما اجرا شده است، استقبال کرد. ما معتقدیم روسیه می‌تواند نقشی بهتر از گذشته در تحولات یمن داشته باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که مسئولان روسی چه موضعی در قبال تحولات یمن اتخاذ کرده و چه مذاکراتی با هیئت یمنی داشته اند که شما برداشت کردید دیدگاه و رویکرد دولت نجات ملی را درک کرده اند، گفت: از موارد اصلی که می‌توان در این خصوص به آن اشاره کرد اینکه تعامل خارجی با قدرت سیاسی و نماد‌های آن در صنعا بیشتر از گذشته مورد توجه است. از سوی دیگر ما نظر روسیه را در مورد تحولات منطقه خلیج فارس و یمن دریافت کردیم و بنا به وظیفه خود پیام مسکو را به قدرت سیاسی در صنعا برای بررسی و اظهار نظر یا ارائه ملاحظات در این خصوص متنقل خواهیم کرد.

چرا که یمن درای نقش مؤثر و فعال منطقه‌ای است و آبراه باب المندب و دریانوردی بین المللی در دریای سرخ و بحر العرب دارای اهمیت زیادی است. به علاوه ما معتقدیم امکان ندارد تا زمانی که تجاوز علیه یمن ادامه دارد، شاهد ثبات مطلق و آرامش فراگیر در کشور باشیم. به نظر ما دروازه برقرای صلح و آرامش در منطقه از یمن گشوده خواهد شد. آنچه اکنون در یمن در جریان است، تجاوزگری سعودی- اماراتی با پشتیبانی آمریکا و انگلیس است و خود متجاوزان از ابعاد منطقه‌ای این جنگ سخن می‌گویند.

ما نیز می‌گوییم اگر این جنگ دارای ابعاد منطقه‌ای است، اوضاع کنونی در یمن باید متوقف شود تا پیامد‌های وسیعتر و بیشتری بر اوضاع منطقه‌ای نداشته باشد. این پیامد‌ها اکنون به وضوح قابل مشاهده است و فرودگاه‌های سعودی به صورت روزانه از سوی ما مورد حمله قرار می‌گیرد در حالی که این مسئله در گذشته وجود نداشته است.

عبدالسلام در مورد ماهیت نامه دریافتی هیئت یمنی از مسکو درباره تحولات این کشور گفت: ما صبح روز چهارشنبه پیام مسکو را دریافت کردیم. ما ترجیح می‌دهیم موضع رسمی در مورد این نامه از جانب شورای عالی سیاسی و دولت نجات ملی در صنعا اعلام شود,، اما به صورت کلی دریافتیم که دیدگاه و پیشنهاد روسیه به برقراری صلح و ثبات کمک می‌کند. این نامه همچنین به کشور‌های منطقه از جمله کشور‌های حاشیه خلیج فارس و کشور‌های متجاوز علیه یمن ارائه خواهد شد. ما بعید نمی‌دانیم که نامه روسیه یک طرح باشد که دارای دو بخش است. نخست، بخش مربوط به یمن و دوم، بخش مربوط به اوضاع منطقه‌ای و تنش‌های کنونی که آمریکا منطقه را به سوی لبه پرتگاه پیش می‌برد و این مسئله بر کشور‌های حاشیه خلیج فارس و کل منطقه از جمله یمن تأثیر منفی دارد. ما در دیدار خود با مسئولان روسی درباره اوضاع امارات و سودان و موضع آن‌ها درباره جنگ یمن گفتگو کردیم.

روس‌ها رایزنی‌های خود با سودان را به اطلاع ما رساندند و تأکید کردند فضای حاکم بر این رایزنی‌ها مثبت است و به برقراری ثبات در منطقه کمک می‌کند. همچنین در مورد منطقه شاخ آفریقا و مسائل مربوط به سواحل مشترک این منطقه با یمن و موضع مصر در مورد تحولات یمن بحث و تبادل نظر کردیم. ما پس از انتقال اطلاعات روس‌ها متوجه شدیم کشور‌های عضو ائتلاف متجاوز سعودی در حال تجدید نظر در مواضع خود هستند. از دلایل این تجدید نظر، طولانی شدن تجاوزگری علیه یمن است که سال پنجم آن در حال پایان است و افق عملیات نظامی برای حل این بحران مسدود می‌باشد. در هر حال ما از ایفای نقش روسیه به اعتبار اینکه نقشی مثبت است، استقبال خواهیم کرد آنگونه که این کشور در سوریه نیز نقش مثبتی ایفا کرده است و از مردم و تمامیت ارضی سوریه در مقابل تأثیرات مورد خواست آمریکا دفاع و محافظت کرده است.

در همین حال، اعزام ۵۰۰ نظامی آمریکا به عربستان مورد تأیید روسیه و کشور‌های دیگر نیست. واضح است این اقدام آمریکا مورد تأیید روسیه نیست و این مسئله نیازی به شرح جزئیات ندارد. حضور نظامی غربی‌ها در منطقه موضوع مثبتی نیست و ملت‌های منطقه بر خلاف حکومت‌ها از این حضور استقبال نمی‌کنند. آمریکا در حال حاضر منطقه را به سوی لبنه پرتگاه پیش می‌برد. میلیون‌ها نفر در یمن گرفتار گرسنگی و وبا و بیماری هستند. ایجاد تنش‌های اخیر در منطقه فقط به لحاظ مالی به نفع آمریکاست تا کشور‌های عربی برای مجازات و تحریم و محاصره ایران دوشیده شوند.

سخنگوی جنبش انصار الله در ادامه درباره رایزنی‌ها در روسیه در مورد امارات و نقش این کشور در جنگ یمن گفت: درمورد امارات ما اطلاعات واقعی را در مورد اعلام خبر عقب نشینی این کشور از یمن در اختیار مقامات روس قرار دادیم و تأکید کردیم که امارات نیرو‌های خود را در برخی مواضع الدریهمی و ساحل غربی بازآرایی کرده است. همچنین در استان مأرب همه نیرو‌های اماراتی به سوی استان شبوه عقب نشینی کرده اند. به نظر ما و بدون در نظر گرفتن اسباب و دلایل این عقب نشینی، این موضعی خوب است که به حمایت از روند صلح کمک می‌کند و در درجه اول به نفع امارات و سپس منطقه و ملت یمن است. موضع درست و معمول این است که یک نظامی خارجی چه اماراتی چه سودانی چه سعودی در یمن حضور نداشته باشد. این یک موضع مطلوب است که همه طرف‌ها در نهایت به آن خواهند رسید. یمن در طول تاریخ خود پذیرای یک نظامی خارجی از هر جایی که باشد، نبوده است.

از سوی دیگر ما به روس‌ها تأکید کردیم تا این لحظه حتی یک خودرو نظامی از یمن خارج نشده است و ما در این زمینه اطلاعات موثقی در اختیار داریم و فقط به تحلیل‌های سیاسی اکتفا نمی‌کنیم. اما ما از گفتمان سیاسی امارات در حمایت از صلح استقبال می‌کنیم، حال این گفتمان تاکتیکی سیاسی باشد یا نظامی. واکنش نظامی ما علیه امارات با ماهیت عملیات نظامی این کشور در ساحل غربی مرتبط است. از زمان آغاز توافقنامه سوئد واکنش ما متوقف شده است. ما تأکید می‌کنیم و امروز نیز در دیدار خود با مقامات روس تأکید کردیم که به هر اندازه پیام‌های مثبت از جانب امارات دریافت کنیم دلیلی برای حمله به این کشور در دفاع از خود نمی‌بینیم.

عملیات ما در واقع دفاعی است نه تهاجمی. عربستان نیز که کشور همسایه ما است و تجاوز وحشیانه و ظالمانه‌ای را علیه ما آغاز کرده است، اگر حملات خود را متوقف کند ما نیز متوقف خواهیم شد. هر چند جنگنده‌های اماراتی تا این لحظه مواضع ما را در یمن بمباران می‌کنند,، ولی ما همچنان در حال ارزیابی موضع امارات هستیم و سران سیاسی و فرماندهی نظامی در صنعا مواضع را ارزیابی می‌کنند و امیدواریم امارات فقط به اظهارات اکتفا نکند و شاهد اقدامات عملی نیز از این کشور باشیم. ما می‌دانیم ممکن است بازآرایی نیرو‌های نظامی اماراتی به خاطر آماده سازی برای آغاز حمله جدید باشد نه ایجاد راه حل سیاسی و این همان چیزی است که منتظریم نتایج ارزیابی‌ها در مورد آن مشخص شود. ما به اماراتی‌ها می‌گوییم اعلام عقب نشینی شما از یمن موضعی درست است,، ولی اگر به هر صورت تجاوزگری‌ها از جانب شما ادامه یابد پاسخ را حق خود می‌دانیم و ما همیشه به تجاوزگری از سوی امارات یا هر کشور دیگری پاسخ خواهیم داد.

از این رو ما امیدواریم موضع امارات برای عقب نشینی از یمن موضعی واقعی باشد، چرا که معتقدیم مکن است عربستان را نیز به در پیش گرفتن روند صلح تشویق کند. صلح در یمن باعث تحقق صلح و آرامش در منطقه خواهد شد. جنگ برای متجاوزان امنیت و ثبات در پی ندارد. از سوی دیگر، شرایط امارات مانند عربستان نیست. امارات یک کشور اقتصادی کوچک است که هر گونه حمله به فرودگاه‌های این کشور- که اخیرا شاهد آن بودیم و ممکن است بنا به تصمیم گیری رهبری سیاسی و نظامی این حملات گسترده‌تر شود- باعث فاجعه آفرینی برای اوضاع اقتصادی و امنیتی امارات خواهد شد که این کشور قادر به تحمل آن نخواهد بود.

محمد عبدالسلام در پاسخ به این پرسش که آیا مقامات روس اطلاعاتی در اختیار شما قرار داده اند در خصوص اینکه در آینده نقشی به اندازه سوریه یا کمتر از آن در یمن ایفا کنند، گفت: نه، مذاکرات ما به معنای این است که روسیه نقشی مانند آنچه در سوریه دارد را در یمن ایفا خواهد کرد. انتظار ما از جهان، حمایت سیاسی، توقف فروش سلاح به متجاوزان و محاصره کشور‌های متجاوز با موضع گیری سیاسی در شورای امنیت است. روسیه کشوری تأثیر گذار است و ما امروز در مسکو قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت را قطعنامه‌ای فاجعه بار توصیف کردیم و موضع روسیه نیز درباره این قطعنامه تغییر کرده بود.

نه فقط روسیه بلکه دیدگاه اغلب کشور‌های جهان در مورد دولت مستعفی، دیدگاه مثبتی نیست و همه کشور‌ها این دولت را دولت در تبعید می‌نامند. دولتی غیابی که ادعا می‌کند ۸۵ درصد اراضی را تحت سیطره دارد و از این رو همه کشور‌ها از آن می‌پرسند اگر چنین است چرا دولت شما در تبعید به سر می‌برد. جنبش جنوبی یمن نیز دولت هادی را نمی‌خواهند و اغلب یمنی‌ها این دولت را نمی‌خواهند و حتی اخوان المسلمین نیز دولت هادی را پیش اندخته اند تا منافع خود را با آن تأمین کنند. ما خواستار حمایت واقعی از صلح و امنیت و ثبات در یمن هستیم و ضرورتا لازم نیست روند مشابه آن چیزی باشد که در سوریه رخ داده است، چرا که ممکن است حتی روسیه نیز در مقایسه با سوریه دیدگاه متفاوتی به یمن به لحاظ اقتصادی و جغرافیایی و سایر موارد داشته باشد.

اما حمایت‌های روسیه باعث نجات سوریه از تروریسم، القاعده، داعش و دخالت ویرانگر آمریکا و ابزار‌های منطقه‌ای و بین المللی آن شد. امروز یمن از حمایت کشور‌های ضد استکباری و محور مقاومت برخوردار و به علاوه از ثروت وجود مردم و رهبری و مقبولیت عام برخوردار است. مردمی که دیدیم در راهپیمایی روز جهانی قدس و سایر مناسبت‌ها در صف اول هستند.

رئیس هیئت مذاکره کننده دولت نجات ملی یمن در پایان پاسخ به این پرسش که آیا هیچ گونه کانالی برای ارتباط بین دولت نجات ملی یمن و سعودی‌ها وجود دارد، گفت:کانال‌های پشت پرده در هیچ جنگی و از سوی هر یک از طرف‌ها متوقف نبوده است. سؤال اساسی این است که آیا هیچ گونه پیشرفتی در این مذاکرات و کانال‌ها حاصل شده است؟

نمی‌توان گفت پیشرفتی در این زمینه حاصل شده است. هیچ پیشرفت واقعی در گفتگو‌های پشت پرده حاصل نشده است. مذاکرات پشت پرده با طرف سعودی ممکن است از سوی یک شخصیت اجتماعی یا دانشگاهی بوده باشد و به صورت مستقیم نبوده است. ما به عنوان یک هیئت سیاسی با عربستان و سایر اطراف متجاوز در ارتباط هستیم,، ولی آیا در این مذاکرات و مناقشه‌ها پیشرفتی حاصل شده است؟ نه نمی‌توانم بگویم تا این لحظه هیچ پیشرفتی به ویژه با عربستان حاصل شده است.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار