وزیر بهداشت:

۲ واکسن مهم به برنامه واکسیناسیون ملی اضافه می‌شود/ دوران ماه عسل در وزارت بهداشت تمام شد/ قطار طرح تحول سلامت در طول مسیر تعمیر می‌شود

نمکی گفت: برخی  در وزارتخانه هنوز در حال و هوای جیب پر اسکناس هستند اما دوران ماه عسل در وزارت بهداشت تمام شده است.

بدهکاری ۲۰ هزار میلیارد تومانی وزارت بهداشت/ برخی برای پرنده الکترونیک ما را تخطئه کردندبه گزارش خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، سعید نمکی وزیر بهداشت در اجلاس روسای دانشگاه های علوم پزشکی کشور که در بیمارستان امام رضا برگزار شد، خطاب به روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی اظهار کرد: شما در اجرای سه کار عظیم بی سر و صدا همکاری کردید،  در آغاز سال با سیلاب بزرگ رو به رو شدیم  وفرصت فراهم شد ٩ بار به عنوان ژنرال بهداشت و درمان در کنار مردم باشم و همه کادر درمانی، اورژانسی، بهداشت و پرستار و ماما حماسه عظیمی آفریدند؛ دست همه را می بوسیم چرا که یک مورد اپیدمی نداشتیم و سازمان جهانی بهداشت شگفت زده بود.

وی ادامه داد: پرونده الکترونیک سلامت روی زمین مانده بود البته  آدم‌های فنی متوجه می‌شوند اما برخی فکر می‌کنند خم رنگرزی است؛ برخی ما را تخطئه کردند و گفتند این پرونده الکترونیک سلامت نیست.

وزیر بهداشت گفت:  ریل گذاری عظیمی انجام دادیم تا سیستم ارجاع و پزشک خانواده اجرایی شود و این طرح تا پایان سال باید اجرایی شود.

نمکی گفت: اجرای قدرتمندانه بسیج فشارخون در سطح ملی کار شگفت انگیز دیگری بود که در آینده اثرات خود رانشان می‌دهد، از جمعیت ٣٠ تا ٧٠ سال را غربالگری، ٣٠ میلیون نفر را پایش و ٢ میلیون مبتلا و ١٠ میلیون نفر در مرحله پیش از پرفشاری خون را شناسایی کردیم و در آینده خواهیم دید که نیاز ما به تخت‌های ویژه کاهش پیدا خواهد کرد.

نمکی: برخی فکر کردند کلید خزانه دست من است

وزیر بهداشت گفت: برخی فکر می‌کردند من از سازمان برنامه به وزارت بهداشت بیایم کلید خزانه دست من خواهم بود اما با ٢٠ هزار میلیارد تومان بدهکاری وارد سال جدید شدیم و بسیج فشارخون و سیلاب هم داشتیم.

وزیر بهداشت تصریح کرد: در محیط‌های متنوع جغرافیایی با تنوع بیماری‌ها رو به رو هستیم  و در عرصه بهداشت گرفتار بیماری واگیر و غیرواگیر هستیم، سالک در شرق اصفهان گرفتارمان می‌کند و نمی‌توانیم بگوییم از شر بیماری واگیردار خلاص شدیم، باید به هر دو مدل بیماری بپردازیم و نقاط آندمیک را شناسایی کنیم امیدواریم واکسیناسیون روتاویروس و پنوموکوک ساخت داخل از سال آینده به واکسیناسیون کشوری اضافه شود.


بیشتر بخوانید: خودمراقبتی آمار مرگ و میر را کاهش می‌دهد


وی ادامه داد: سیستم ارجاع و پزشکی خانواده باید امسال به سرانجام برسد و شیوه اجرای آن با پرونده الکترونیک متفاوت خواهد بود امیدواریم با ریل‌گذاری مناسبی که در پرونده الکترونیک سلامت انجام دادیم این تکلیف را به سرانجام برسانیم.

استفاده از موبایل و استارت آپ برای ارتقای بهداشت

وی ادامه داد: باید شعار  هر خانه یک پایگاه بهداشتی را جدی بگیرید و از موبایل و استارتاپ‌ها برای ارتقا بهداشتی کمک بگیریم متاسفانه بحث بهداشت دهان و دندان به خصوص در مناطق محروم و کمتر برخوردار به شدت مغفول مانده است.

نمکی بیان کرد: سالمندانی داریم که جوانی نکرده پیرشده اند و در زمانی که باید خلق ثروت می‌کردیم زیرساخت ایجاد نکردیم و  آنها اکنون به زمان سرباری رسیده اند و سرخورده اند و سالمند ما پر دغدغه است و باید او را دریابیم.

وزیر بهداشت با بیان اینکه شبکه‌های استانی صدا و سیما باید به کمک ما بیایند، گفت:١۴ تولد در شیعه و ١٣ وفات داریم اما همواره می‌خواهیم ضجه بزنیم گریه کنیم باید این فضای غم انگیز را بشکنیم، افسردگی عامل خودکشی و خشونت اجتماعی و انفاکتوس قلبی است و باید با همکاری گسترده این مسئله را برطرف کنیم .

وی اظهار کرد: در رابطه با طرح تحول سلامت برخی تبلیغات مسموم می کنند می‌گویند برجام که رفت، طرح تحول هم می‌رودو اولین روزها که به وزارت بهداشت آمدم گفتم ان را در ایستگاهی نگه نمی داریم و در طول مسیر آن را بازنگری می کنیم و باید بعد اقتصادی آن را ببینیم ما با منابع محدود ناپایدار، سفره ای پهن کرده ایم که جمع کردن آن دشوار است.

نمکی گفت: در بسته طرح تحول کاهش پرداخت از جیب را جدی بگیریم برخی بیمارستان‌ها می‌گویند تجهیزات پزشکی را از بیرون بگیرد و باید این را جمع کنیم و بیمار نباید سرگردان بخش خصوصی شود که برخی از آنها پوست بیماران را می‌کنند.

وی افزود: باید رسیدگی خاص به بیماران صعب العلاج مورد توجه قرار بگیرد و اطلاعاتی داریم که در برخی موارد جریان‌هایی سو استفاده و دکان‌هایی برای هدر دادن منابع مملکت باز کرده اند.

وی از تربیت اورژانس زن خبر داد و گفت: اولین بار می‌خواهیم تکنسین اورژانس زن تربیت کنیم بسیار ی از سوانح و خودکشی‌ها نیاز به تکنسین زن داریم اگرچه پرسنل اورژانس برادرانه در کنار خانم‌ها هستند و توریسم سلامت در کردستان و خوزستان و خراسان را به طور جدی پیگیری می‌کنیم.

وزیر بهداشت با بیان اینکه در بخش آموزش ما توسعه بی رویه برخی رشته‌ها را با فشار مقامات محلی داشتیم، گفت: اکنون در حال بازنگری هستیم و به دنبال جواب این سوال هستیم که چه کسی را برای چه کاری با چه هزینه ای در چه مدتی تربیت کنیم و بسته تحول آموزشی را دنبال می‌کنیم.

وی ادامه داد: در پژوهش رتبه ما ارتقاء پیدا کرده است و اتصال این مجموعه با پارک‌های علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان موجب افتخار است.

نمکی با بیان اینکه با انتصاب معاون جدید در معاونت دانشجویی به دنبال تحول هستیم، گفت: در بحث دانشجویی و فرهنگ از همه بخش‌ها عقب تر هستیم و دانشجوی ما دچار بی خویشتنی است و با دیرینه فرهنگی کشور بی گانه است.

وی ادامه داد: برخورد با دانشجو با مهربانی نیست و کوچکترین لغزشی را نمی بخشیم و فضای دانشگاه را به سمت امنیتی و پلیسی شدن می بریم که سم است اما دانشگاه جایگاه کرسی آزاد اندیشی است و از دانشگاه مرده چیزی بیرون نمی‌آید دانشگاه نباید سیاست زده شود.

نمکی تاکید کرد:دانشگاه نباید با رانش و کشش نماینده به دنبال رای سیاسی شود دانشگاه محل اندیشمندی است و نباید زیر فشارهای سیاسی معیوب شود و باید از بیانیه گام دوم انقلاب در دانشگاه‌ها استفاده کنیم.

وزیر بهداشت با بیان اینکه امسال سخت‌ترین سال بعد از انقلاب اسلامی است، گفت: خواهش می‌کنم روسای دانشگاه فضا را در کنند برخی در حال و هوای جیب پر اسکناس هستند و دوران ماه عسل وزارت بهداشت تموم شده است  و امروز روز سختی است.

وی خطاب به روسای دانشگاه‌ها گفت: سهم سلامت از GDP سه درصد رشد کرده است،  بیش از این از کیک منابع دولت برای ما خبری نیست و باید از بخش خصوصی کمک بگیریم، اما نه به قیمت پایمال شدن سلامت مردم، ما روی سلامت مردم‌ هم معامله نمی‌کنیم بنابراین اولویت‌ها را درآورید، از ساخت و ساز دیگر خبری نیست و ترمز کنید. اصلا پول نداریم؛ بسیار سال سختی است که ان‌شاءالله به سرافرازی از آن عبور می کنیم اما در حال حاضر باید اولویت بندی کنیم و دانشگاه اگر بخواهد از بودجه دولتی استفاده ه کند باید با حواس جمع خرج کنند.

نمکی بیان کرد: نمی‌توانیم روی مالیات بر یک درصد افزوده حساب کنیم وقتی کسی پول ندارد رستوران نمی‌رود و کت و شلوار اضافی نمی‌خرد و مالیات بر ارزش افزوده‌ای هم به دست نمی‌آید. 

دانشگاه‌ها را مثل دبیرستان اداره می‌کنیم

در ادامه نوبخت رئیس کمیسیون بهداشت مجلس اظهار کرد: اگر دانشگاه‌ها نتوان جایگاه خود را باز یابد خروجی آنها مورد انتظار نیست و در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی گزارش دادند دانشگاه ها را مثل دبیرستان اداره می کنیم و بخشنامه کشوری داریم.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: رئیس دانشگاه علوم پزشکی به علت بدهی مجبور است از دست پیمانکار فرار کند و کاسه گدایی به دست بگیرد و دانشگاه‌ها باید به کار با شرکت‌های دانش بنیان و کار‌های علمی بپردازند و این اقدامات را توسعه دهند.

وی تاکید کرد: دانشگاه‌ها باید در جایگاه خود قرار بگیرند، زیرا به دنبال دانشگاه‌های نسل چهارم هستیم که سیاست‌های مختلف را تعیین کند و مسئولان سیاسی آن‌ها را اجرا کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار