کد خبر: ۷۰۱۵۴۹۱
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۳
۰۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۳
کد خبر : ۷۰۱۵۴۹۱
عادل:

رئیس کارگروه شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی گفت: پس از ۶ ماه موضوع تعیین اعضای کارگروه‌های برنامه‌ریزی و گسترش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به سامان رسید.

به سامان رسیدن موضوع تعیین اعضای کارگروه‌های برنامه ریزی و گسترش وزارت علومبه گزارش  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حداد عادل، رئیس کارگروه شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی فرهنگی در این جلسه اظهار کرد: پس از حدود ۶ ماه موضوع تعیین اعضای کارگروه‌های برنامه‌ریزی و گسترش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به سامان رسید.

رئیس شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی گفت: خوشبختانه نتیجه حاصل شده مبین استمرار تلاش‌ها و استفاده از تجربیات انباشته شده در تحول و ارتقاء علوم انسانی است.

در ادامه حداد عادل از انتشار سه کتاب توسط شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی با همکاری سازمان مطالعه و تدوین علوم انسانی دانشگاه‌ها سمت خبر داد.

در این جلسه ادامه بررسی سرفصل درسی و برنامه آموزشی رشته روانشناسی اجتماعی در مقطع کارشناسی ارشد در دستور کار قرار گرفت. در این برنامه درسی که با توجه به نظرات و پیشنهاد‌های اعضا در جلسات گذشته بازنویسی و ویرایش شده، مواردی مانند روش تحقیق در این رشته، نظریه‌های جامعه‌شناسی خرد، جامعه‌شناسی احساسات، جامعه‌شناسی هویت و... مورد اشاره قرار گرفته است.

اهمیت موضوع آسیب‌های اجتماعی و کج‌روی‌های جامعه

حجت‌الاسلام‌والمسلمین کاظمینی، معاون ارتباط با حوزه دبیرخانه شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی هم در این جلسه طی سخنانی گفت: موضوع آسیب‌های اجتماعی و کج‌روی‌های جامعه در برنامه درسی مورد توجه مناسب قرار گرفته است.

پس از اظهار نظر اعضا و جمع بندی، حداد عادل با رأی مثبت اعضاء سرفصل درسی و برنامه آموزشی رشته روانشناسی اجتماعی در مقطع کارشناسی ارشد به تصویب رسید. دستور دوم جلسه ۱۶۹ شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی بررسی سرفصل درسی و برنامه آموزشی رشته اقتصاد محاسباتی در مقطع دکترای پیوسته بود که گزارش اقدامات انجام شده در این زمینه توسط حجت‌الاسلام‌والمسلمین مصباحی مقدم ارائه شد.


بیشتر بخوانید: برخی نمایندگان برای رای آوردن استخدام معلمان حق‌التدریس را دنبال می‌کنند/ در انتخاب معلم منفعل عمل می‌کنیم


وی در مورد انگیزه راه‌اندازی این رشته گفت: با توجه به پیشرفت‌های ایجاد شده در فناوری‌های محاسباتی در این رشته قصد داریم تا مهارت‌های استفاده دانش‌آموختگان اقتصاد از این ابزار تقویت شود؛‌  بار اصلی در این زمینه بر عهده دانشکده اقتصاد دانشگاه الزهرا (س) بوده است.

پس از سخنان حجت‌الاسلام‌والمسلمین  مصباحی مقدم، حسین راغفر،  عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه الزهرا (س) طی سخنانی گفت: موضوع اقتصاد محاسباتی در اوایل دهه ۱۹۸۰ در میان فیزیکدان‌ها و شیمی‌دان‌ها شکل گرفت.

وی افزود: این جمع باعث پیرامون موضوع عدم قطعیت در علوم طبیعی، کار خود را آغاز کردند و بعد از اضافه شدن متخصصان علوم اقتصادی، رایانه و... کار خود را گسترش دادند؛‌ نتایج کار این مجموعه به شکل‌گیری یک تفکر نوین در علم اقتصاد شکل گرفت.

عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا (س) گفت: بحران‌های اقتصادی نشان داد نظرات اقتصادی متعارف در تبیین مفاهیم نوین اقتصادی ناتوان است و این ناتوانی موجب شد تا موضوع ورود مفاهیم جدید و بین‌رشته‌ای پای خود را به علم اقتصاد باز کنند.

تکیه بیش از حد به مفاهیم انتزاعی و بی‌توجهی به مفاهیم عینی

وی افزود: یکی از مشکلات اقتصاد جامعه ما هم تکیه بیش از حد به مفاهیم انتزاعی و بی‌توجهی به مفاهیم عینی است.

پس از سخنان راغفر، اعضای شورای تحول به اظهار نظر درباره کلیت برنامه آموزشی دکتری پیوسته اقتصاد محاسباتی پرداختند. سپس راغفر به بررسی دیدگاه‌های ارائه شده پرداخت و گفت: علوم آینده دارای چند ویژگی مانند ریاضی محور بودن، به‌کارگیری هوش مصنوعی، حرکت از اقتصاد خرد به اقتصاد کلان توجه به رفتار جمعی است.

وی افزود: این رشته بر نظریه بازی توجه دارد و در این نظریه منافع هر یک از اعضای یک گروه از تصمیم کل اعضای گروه تأثیر می‌گیرد؛‌ در این رشته سعی شده تا قواعد بازی اقتصادی تبیین و تشریح شوند،‌ این رشته به نوعی نقد رشته اقتصاد متعارف است و به همین دلیل نمی‌تواند ذیل آن تدریس شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مصباحی مقدم هم در این زمینه گفت: با توجه به محدودیت تعداد دروس اصلی، برخی از مباحث مهم در دروس اختیاری گنجانیده شده است،‌ در بسیاری از دانشگاه‌ها این درس تحت عنوان اقتصاد محاسباتی رفتاری تدریس می‌شود.

رئیس کارگروه اقتصاد و شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی ادامه داد: رشته اقتصاد جزء علوم رفتاری دسته‌بندی می‌شود و به همین دلیل لازم است در آن دروس اسلامی هم باشد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: این سرفصل‌های آموزشی و برنامه درسی بار‌ها با حضور متخصصان رایانه و... بازنویسی شده است.

پس از سخنان مصباحی مقدم، حداد عادل طی سخنانی گفت: به نظر می‌رسد با توجه به ماهیت این رشته باید از غلظت اقتصاد در این رشته کاسته شود،‌ اقتصاد از آن جهت که با قواعد انسانی و جبر اجتماعی مواجه هست یک علم کامل است،‌ از این منظر یک اقتصاد که بر خلاف اقتصاد متعارف که انسان‌ها را کاملاً یکسان می‌بیند و معتقد به تفاوت انسان‌ها است، لازم است.

براین اساس کلیات سرفصل درسی و برنامه آموزشی رشته اقتصاد محاسباتی تصویب شد و بررسی جزئیات آن به جلسه آینده موکول شد.

انتهای پیام/

پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
اپلیکیشن باشگاه خبرنگاران- صفحه خبر