بررسی کمبود دارو و واکسن در محصولات کشاورزی/ تلاش اتاق بازرگانی فارس در جهت حمایت از تولید داخل

جلسه کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی فارس با دستور جلسه بررسی کمبود دارو، واکسن و شیوع بیماری‌ها با حضور فعالان بخش خصوصی و متولیان بخش دولتی برگزار شد.

بررسی کمبود دارو و واکسن در محصولات کشاورزی/ تلاش اتاق بازرگانی فارس در جهت حمایت از تولید داخلبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، جلسه کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی فارس با دستور جلسه بررسی کمبود دارو، واکسن و شیوع بیماری‌ها با حضور فعالان بخش خصوصی و متولیان بخش دولتی برگزار شد.

در این جلسه محمد گل محمدی فعال بخش خصوصی گزارشی پیرامون واکسن محصولات دامی ارائه کرد و گفت: امنیت یکی از اجزاء زنجیره غذایی است که اگر مورد توجه قرار نگیرد امنیت غذایی مورد تهدید قرار می‌گیرد.

وی افزود: برای مدیریت امنیت غذایی وزارت جهاد کشاورزی باید فعالیت‌های خود را به صورت علمی برنامه ریزی کند.

گل محمدی با اشاره به صنعت سرم سازی نیز بیان کرد: دامداران ما نیاز به آموزش و تبلیغ برای بهره گیری از دارو و واکسن مورد نیاز در واحد‌های خود دارند که این موضوع باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

محمد صادق حمیدیان نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس گفت: واژه امنیت گستردگی و ابعاد مختلفی دارد که امنیت غذایی و امنیت تولید نیز از ابعاد مهم این موضوع به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه امنیت غذایی در گرو امنیت تولید و در نهایت امنیت اجتماعی محقق می‌شود افزود: بر این باوریم باید به مقوله امنیت در ابعاد مختلف آن توجه و مولفه‌های آن به صورت دقیق بررسی شود، زیرا در برخی مواقع امنیت غذایی می‌تواند زمینه ایجاد تهدید بزرگی را فراهم کند.

حمیدیان با بیان اینکه بخش فرآورده‌های دامی یکی از بخش‌های مهم در امنیت غذایی است بیان کرد: برای تولید مرغ، تخم مرغ، تولید دام سبک و تولید دام سنگین با چرخه تولید روبرو هستیم که اگر واکسن و داروی مورد نیاز در هر یک از بخش‌ها به موقع استفاده نشود، می‌توان در آن بخش به عنوان یک تهدید خود را نشان دهد.

وی اظهارداشت: برخی گزارش‌ها گواه این دارد که حضور ایران در بازار تولید واکسن در حال کمرنگ شدن است که رقابت منفی در بین تولید کنندگان واکسن در داخل و خارج مزید بر علت شده است.

نائب رئیس اتاق بازرگانی اضافه کرد: در ۳۰ سال گذشته شاهد افزایش قیمت خرید تضمینی گندم در داخل بیشتر از قیمت خرید جهانی گندم وارداتی بودیم، زیرا گندم یک محصول استراتژی در کشور است وباید برای تولید فراورده‌های دامی نیز این حساسیت و روند در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به طرح هویت گذاری دام نیز ادامه داد: اجرای این طرح ریشه در مبارزه با قاچاق گوشت و مبارزه با بیماری‌ها و بیولوژیک نیست که اگر جهت گیری این طرح در جهت ارتقای تولید و افزایش بهداشت عمومی بود، به طور حتم به نتایج بهتری دست می‌یافت.

حمیدیان با اشاره به فعالیت موسسه سرم و واکسن سازی رازی در طول سال‌های مختلف در شهر شیراز عنوان داشت: در صورت اینکه تولید و تامین واکسن در داخل با تهدید و یا مشکل مواجه باشد، ما در اتاق بازرگانی فارس در سال رونق تولید، تمام تلاش خود در جهت حمایت از تولید داخل و ایقاء جایگاه آن انجام می‌دهیم.

وی تصریح کرد: هر موضوعی که تولید را با مخاطره روبرو کند، قابل تعمق و تامل است و دیدگاه ما حمایت از موسسه رازی و تولیدات داخل به بازار دارو و واکسن است.

نادر قلعه گلاب معاون تولید موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی شعبه جنوب کشور نیز در این جلسه گفت: موسسه رازی بر اساس رسالتی که به عهده دارد متولی تحقیقات و تولید فراورده‌های بیولوژیک در کشور است و در بحث واکسن و کمبود‌هایی که وجود دارد.

وی افزود: متاسفانه در طول سال‌ها شاهد تاثیر تحریم‌ها بر فعالیت ما داریم که سعی کردیم تحریم‌ها را کم اثر و محصولات با کیفیت تولید کنیم.

قلعه گلاب اظهارداشت: عمده واکسن و دارو‌ها در موسسه واکسن سازی رازی جنوب کشور مستقر در شیراز تولید می‌شود به طوری که سال گذشته ۸ میلیون دوز واکسن در این موسسه تولید شده است.

وی ادامه داد: تعهد و برنامه ریزی امسال این موسسه تولید بالغ بر ۲۰ میلیون دوز واکسن است که این مهم تا دی ماه اجرایی و تحویل داده می‌شود و تا آخر امسال نیز کمبود‌های کشور را جبران می‌کنیم.

قلعه گلاب با بیان اینکه تکنولوژی و مرکز موسسه سرم سازی رازی شیراز در رده برترین‌ها در دنیا قرار دارد و تمام تکنولوژی ما بومی است و ظرفیت ساخت بهترین واکسن‌ها در این مرکز وجوددارد اضافه کرد: در شعبه شیراز موسسه سرم سازی رازی برای دو سال آینده دپو مواد اولیه دو نوع واکسن دامی و طیور انجام شده است.

وی تصریح کرد: اگر بتوان در بحث به روز کردن تکنولوژی و تجهیزات دستگاهی این موسسه را قوی‌تر کنیم شاهد افزایش تولیدات نیز هستیم و این درحالی است که ما در حال حاضر قابلیت صادرات محصولاتمان از جمله واکسن‌های طیور را نیز داریم.

قلعه گلاب افزود: در سال‌های گذشته برخی واکسن‌ها از جمله واکسن‌های چندگانه طیور در کشور تولید نمی‌شد، اما هم اکنون تحقیق‌ها و آزمایش‌هایی در این موسسه انجام شده و در مرحله نیمه صنعتی تولید واکسن‌های چندگانه و تست دوگانه ماهی هستیم.

وی بیان کرد: متاسفانه به دلیل قیمت پایین تولیدات موسسه سرم سازی رازی و ایجاد قیمت بالای محصولات بعد از توزیع به بازار، فضا برای سودجویان آماده می‌شود و در جلد‌های واکسن‌ها تولیدی ما، ترکیبات مصنوعی را پر کرده و می‌فروشند.

احمدرضا تابع بردبار رئیس سازمان نظام دامپزشکی استان فارس هم گفت: متاسفانه بحث واکسن و دارو به دلیل اینکه سودآور است دچار سواستفاده‌هایی می‌شود که نتیجه آن ضربه به امنیت عمومی می‌زند.

وی افزود: به نظر می‌رسد با توجه به تصمیم گیری‌های حساس در این زمینه، باید فرهنگ سازی در بین مسئولان انجام شود.

وی با اشاره به موسسه رازی نیز بیان کرد: موسسه سرم سازی رازی کارنامه درخشانی در سال‌های گذشته داشته است که بسیاری از تولیدات این مرکز بسیار بهتر از واکسن و دارو‌های وارداتی است.

تابع بردبار در بحث واکسن و دارو هم اظهارداشت: سازمان نظام دامپزشکی استان متولی صدور پروانه‌های بهداشتی است و به همین دلیل امادگی دایم در بحث آموزش دامداران به صورت فصلی اقدامات مناسبی را ارائه کنیم.

وی اضافه کرد: همچنین در شرایط فعلی قرنطینه خوبی در استان نداریم و اگر ساز و کاری در استان در نظر گرفته شود که این مهم به بخش خصوصی واگذار شود و بخش دولتی نیز وظیفه خود را به ویژه در بخش نظارت انجام دهد.

تابع بردبار ادامه داد: همچنین موضوع صدور پروانه ها، نیز باید اصلاحاتی انجام داده و منطق تولید را نیز در نظر بگیریم.

سید حبیب الله ساجدی مدیر امور دام سنگین سازمان جهاد کشاورزی استان فارس نیز گفت: یکی از مشکلات ما در به وجود آمدن بیماری‌های دامی در استان فارس عدم بهسازی و نوسازی دامداری‌های ما است به طوری که در حال حاضر ۷۰ درصد دامداری‌های استان به صورت سنتی و مابقی به صورت صنعتی اداره می‌شود.

وی افزود: هرچند عمده تولیدات استان از دامداری‌های صنعتی تامین می‌شود، اما مشکلات موجود به صورت زنجیره و پیوسته است که بخش دولتی و خصوصی را درگیر کرده است.

ساجدی با بیان اینکه برای تولید محصول سالم همه بخش‌ها باید به مقوله آموزش و پژوهش توجه کنتد اظهار داشت: تحقیق کار بخش خصوصی است و باید از توان این بخش برای توانمند کردن آن استفاده شود.
انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.