برگزاری بیست و دومین جشنواره بین المللی قصه گویی

بیست و دومین جشنواره بین المللی قصه گویی مهرماه امسال در استان فارس برگزار می‌شود

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز،  زهرا افتخاری مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس در نشست خبری، اظهار داشت: بیست و دومین جشنواره بین‌المللی قصه گویی در استان فارس در ۳ بخش جشنواره قصه ۹۰ ثانیه (قصه زندگی من، بیان روایتی از شیرینی‌ها و تلخی ها، پند‌های زندگی، قصه‌های شهر من ویژه شهروندان تهرانی)، قصه گویی صحنه‌ای (قصه گویی کلاسیک و مدرن (سنتی و نوآورانه)، بین الملل (نفرات برتر جشنواره قصه گویی) برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه تمام گروه‌های سنی می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند، افزود: این جشنواره در قالب روایت مستندگونه از غم‌ها، شادی و لحظات پندآموز زندگی در قالب فیلم ۹۰ ثانیه‌ای است.

افتخاری، شرایط شرکت در این جشنواره را روایت قصه از زبان یک راوی، مدت زمان قصه در حداکثر ۹۰ ثانیه، ارسال فیلم در قالب mp ۴ و حجم حداکثر ۴۰۰ مگابایت، تصویر برداری با استفاده از ابزار دوربین و موبایل، تصویربرداری که به صورت افقی و دارای صدای مطلوب و انتخاب پوشش مناسب با محتوای مناسب قصه و منطبق با شئونات اسلامی عنوان کرد.

وی بیان کرد: این جشنواره در مرحله استانی و منطقه‌ای در شیراز برگزار می‌شود که مرحله استانی در مهر ماه و منطقه‌ای در آبان ماه برگزار خواهد شد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس با اشاره به اینکه جشنواره در بخش‌های مختلف ویژه «دختران و پسران»، «زنان و مردان» و «پدربزرگ و مادربزرگ ها» برگزار می‌شود، اضافه کرد: دوستی، صبر، گذشت، عشق و امید از سرفصل‌هایی است که با قصه‌ها جان می‌گیرند.

وی اظهار کرد که شعار این جشنوراه آینده ساختنی است و در بخش کتابخانه‌ای و استانی برگزار می‌شود و در بخش منطقه ای، میزبان ۶ استان در جشنواره هستیم.

افتخاری با تاکید بر اینکه از ۱۰ تیرماه فراخوان اعلام شد رابطین قصه گویی به ستاد معرفی شدند، یادآور شد: در کنار جشنواره نشست‌های تخصصی و کارگاه‌های آموزشی ویژه مربیان و شرکت کنندگان برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه شهریورماه این جشنواره برگزار می‌شود و همه شرکت کننده‌ها ثبت نام کردند، اضافه کرد: بخش قصه گویی ۹۰ ثانیه‌ای هم در نظر گرفته شده است و تاکنون ۳۰۰ نفر ثبت نام کردند و امیدواریم اضافه شود.

به گفته مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس، توسعه و ترویج فرهنگ قصه گویی در بین مخاطبین و ایجاد زمینه انتقال تجربیات دانش نظری با استفاده از صاحب نظران و همچنین احیای سنت قصه گویی از مهمترین اهداف این جشنواره است.

افتخاری با اشاره به اینکه در سال گذشته قصه گویان در محیط‌های عمومی به قصه گویی پرداختند، تاکید کرد: امسال با روش علمی در قصه گویی گام برمی داریم و هدف مشارکت مردم در ترویج فرهنگ قصه گویی است.

وی با یادآوری این مطلب که قصه گویان با محور موضوعی جشنواره «قصه زندگی من است» که در قالب خاطرات مختلف در طول زندگی پیش آمده به عنوان قصه آموزنده به مردم ارائه می‌دهند، افزود: زمان ارسال قصه گویی صحنه‌ای کلاسیک (سنتی) و قصه گویی مدرن (نوآورانه) تا ۱۷ شهریور است.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس با اشاره به اینکه نوشتن مقاله‌های علمی شامل چهار بخش است که در حاشیه این جشنواره برگزار می‌شود و علاقمندان می‌توانند برای اطلاع بیشتر به KANOONFEST.IR حضور دارند، افزود: قصه گو‌ها می‌توانند از شیوه نوآورانه استفاده کنند و در بخش ۹۰ ثانیه‌ای همه می‌توانند شرکت کنند و محدودیتی وجود ندارد.

افتخاری با اشاره به اینکه دبیرخانه جشنواره از ۲ ماه پیش تشکیل شده و «سعیدرضا کامرانی» به عنوان قائم مقام جشنواره و ناظر این رویداد است، گفت: در گروه کودکان و نوجوانان از داوری نوجوانان استفاده می‌شود و در نهایت از فارس پنج قصه گو به جشنواره کشوری معرفی می‌شود.
اننهای پیام/م

بیست و دومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار