نشست مشترک مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان با فرمانداران، نمایندگان مجلس حوزه سیستان،در خصوص تعیین زمانی و مکانی حق آبه زیست محیطی تالاب در سیستان برگزارشد.

تنفس هوای پاک در سیستان در سایه تخصیص حق آبه زیست محیطی تالاببه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، وبه نقل از روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست سیستان وبلوچستان ؛ وحید پورمردان مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان در نشست مشترک با فرمانداران، نمایندگان مجلس حوزه سیستان گفت: در پی بارندگی اواخر سال گذشته و اوایل امسال در بالادست تالاب هامون در کشور افغانستان و ورود سیلاب به تالاب هامون تقریباً آب خوبی وارد منطقه سیستان و محدود تالاب هامون شد که با برنامه ریزی‌های انجام شده و هدایت آب به بخش‌های از تالاب که از کانون‌های اصلی گرد و غبار در منطقه بود از میزان گرد و غبار در منطقه کاسته شد.

او افزود: آب وارد شده به سیستان و تالاب هامون سبب خرسندی بخشی از ذینفعان تالاب شد، اما باید با برنامه ریزی علمی و کاربردی تمام ذینفعان منطقه سیستان از آن بهره‌مند شوند. در وهله اول باید الویت ما در منطقه سیستان مشخص شود اینکه الویت ما در شرایط کنونی کدام یک از موارد ذیل است؟

۱- صید و صیادی مقطعی؟ ۲- کشت محصولات کشاورزی با نیاز آبی بالا (کشت صیفی جات از قبیل هندوانه و خربزه) ۳-برداشت علوفه ۴- کاهش گرد و غبار‌های منطقه؟

پورمردان ادامه داد: رها کردن آب در تالاب هامون، اصلی‌ترین راه نجات این تالاب و مهار گرد و غبار است. پس هرگونه اقدام باید با نگاه فرابخشی و کلی به تمامی ذینفعان منطقه انجام شود. رویکرد اصلی ما در حفاظت محیط زیست استان کنترل گرد و غباردر کل منطقه سیستان با نگاه به سلامت جسمی و معیشتی تالاب هامون است.

در پایان این نشست پس از اجماع نظر حاضران برای مهار گرد و غبار در منطقه مقرر شد بررسی‌های علمی و کارشناسی برای انتقال آب به کانون‌های گرد و غبار و احیای پوشش گیاهی این مناطق ارائه شود و حق آبه تالاب بر اساس این بررسی‌ها رهاسازی شود.

انتهای پیام/ع

احیای پوشش گیاهی تالاب هامون

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار