تالاب شادگان کابوس خشک شدن می‌بیند/لزوم برخورد جدی با افراد خاطی

بخشدار خنافره شهرستان شادگان، آخرین وضعیت تالاب بین المللی شادگان و علت خشک شدن بخش عظیمی از آن را تشریح کرد.

عبدالکاظم شاوردی بخشدار خنافره از توابع شهرستان شادگان در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: تالاب بین المللی شادگان پس از سیلاب سال جاری، پر آب و از وضعیت بحرانی خارج شده بود.

او افزود: علیرغم ویرانی‌هایی سیلاب امسال، اما این حادثه اشتغال را برای افراد بیکار و جویای کار به ارمغان آورد.

شاوردی ادامه داد: پر شدن تالاب روزگار خوشی را نه تنها برای تالاب نشینان که از طریق صیادی، ماهیگیری و دامپروری امرار معاش می‌کنند، بلکه برای  گاومیش‌های که ساعت‌های زیادی را در آب می‌گذرانند، رقم زد.

بیشتر بخوانید:  تالاب شادگان، میزبان ۳۵۰ هزار قطعه بچه ماهی

بخشدار خنافره تصریح کرد: پس از فروکش شدن سیلاب، تمامی آبراه‌ها از جمله مارت، سلمانه و ... را که سبب ریختن آب تالاب به دریا می‌شد با بیل مکانیکی مسدود شدند، اما متاسفانه افرادی سودجویی اقدام به باز کردن آبراه‌ها برای استفاده شخصی می‌کردند که همین امر موجب وارد شدن آب تالاب بین المللی شادگان به دریا می‌شد و سود ملی را فدای سود و منافع شخصی تنها چند نفر می‌کردند.

برخورد مناسبی با سودجویان نشد

این مقام مسئول گفت: پس از شناسایی افراد سودجو، آن‌ها را به اداره محیط زیست شادگان معرفی کردیم، همچنین این موضوع در فرمانداری، دادگستری و شورای تامین شهرستان شادگان مطرح گردید، اما متاسفانه برخورد و اقدام موثری انجام نشد.

عبدالکاظم شاوردی اضافه کرد: برای صید برخی ماهی‌ها و کسب سود، آبراه‌ها را تخریب و منجر به راهی شدن آب تالاب به دریا می‌شدند.

او اظهار داشت: همچنین عده‌ای با هدف صید و شکار پرندگان کمیاب نظیر شاهین آبراه‌ها را باز می‌کردند تا با ایجاد خشکی در تالاب و صیدگاه، اقدام به صید این پرندگان نمایند.

شاوردی گفت: چندین بار اطلاع رسانی انجام و جلسات متعدد به منظور برخورد جدی با افراد خاطی برگزار شد، اما از سوی اداره محیط زیست شهرستان اقدامی صورت نگرفت.

این مقام مسئول بر لزوم برخورد با این افراد به منظور جلوگیری از سوءاستفاده سایرین را تاکید کرد.

بخشدار خنافره افزود: آبی که نعمت خدادادی، مایه خوشحالی تالاب نشینان، راهی برای امرار معاش و اشتغال روستاییان و جزء جاذبه‌های گردشگری استان محسوب می‌ شود، به دلایل مذکور از ۹۰ درصد به ۶۰ درصد رسیده است.

او بر استفاده بهینه از آب وارد شده به تالاب تاکید کرد و گفت: این تالاب نه تنها زیبایی و جاذبه منطقه است، بلکه صنایع دستی از نی‌ها و گیاهانی که در آن می‌روید، سبب ایجاد اشتغال برای ساکنان تالاب شده است.

عبدالکاظم شاوردی ابزار امیدواری کرد با حمایت قوه قضائیه و مسئولان مربوطه بتوانیم از تالاب بین المللی شادگان حفاظت کنیم.

انتهای پیام/گ

وضعیت تالاب شادگان مطلوب نیست

برچسب ها: انتقال آب ، محیط زیست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سیاوش باهر
۱۱:۵۶ ۱۳ مرداد ۱۳۹۸
متاسفاته افراد تخریب گر محیط زیست همیشه مورد تشویق و ترغیب بوده اند و با انها برخورد بایسته انجام نشده و نمیشود و بهمین خاطر هست که رسما هم اعلام می کنند حدود 90درصد آتش سوزیهای جنگلها و مراتع دراثرعوامل انسانی هست.
اگر چند نفر از این افراد مخرب اعدام می شدند این همه ثروت ملی که مایه و پایه حیات انسان هستند و دراثر ازبین رفتن آنها ، میلیونها انسان درحال و اینده در معرض نابودی قرار می گیرند، نابود نمی شد!!!
ولی حیف که ارزش امکانات خدادادی را نمی دانند و کشور را با نابودی پوشش گیاهی دراثر اهمال و سهل انگاری و ندانستن قدر و منزلت آنها در معرض خطر جدی قرار داده اند که هیچ دشمن خارجی نمی تواند این آسیبهای جدی را به کشور وارد کند!!!