باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

وعده‌های خوش‌رنگ و لعاب افزایش حقوق معلمان در ترافیک پاستور تا بهارستان/ قول‌های آقای سرپرست محقق می‌شود؟

چند روزی است که صحبت‌هایی برای افزایش حقوق و دریافتی معلمان شدت گرفته است اما ضمانت اجرایی این موضوع جای شک و شبهه بسیار دارد.

وعده‌های خوش و رنگ لعاب افزایش حقوق معلمان در ترافیک پاستور تا بهارستان/ قول‌های آقای سرپرست محقق می‌شود؟به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حرفه اش بر جامعه تاثیر گذار است، اما ارج و قرب چندانی در اوضاع و احوال این روز‌ها ندارد به عبارتی برای گذران زندگی صورتش را با سیلی سرخ نگه می‌دارد تا منزلت شغلش پایین نیاید.

صحبت این دولت و آن دولت، امروز و دیروز نیست سالیان سال است که نگاه به آن،  آنطور که باید و شاید در شان جایگاهش نیست، هزاران وکیل و وزیر و مسئول تربیت می‌کند، اما معیشتش همچنان اندر خم تصمیم همین مسئولانی است که روزی به همت خود یا همکارانش تربیت شده‌اند.

«معلم» است و شانش در مقام اولیای الهی، اما تلاش برای تامین خواسته‌هایش مناسبتی است آن هم زمانی که صندلی‌های وزارت و وکالت خالی است، دقیقا همین ایام است که معلم می‌شود محور صحبت‌ها آن هم با هزاران وعده رنگارنگ و مشکل گشا که بعد از انتخاب صاحبان موقتی این صندلی‌ها فاصله حرف تا عمل فرسنگ‌ها فاصله می‌افتد.

این روز‌ها هم اوضاع و احوال ایجاب می‌کند تا وعده‌های پر رنگ و لعابی به معلمان داده شود، وعده افزایش حقوق، همان حقی که باید انجام شود و حالا شده ملعبه‌ای تو بوق و کرنا برای همراه کردن معلمان با دولتی‌ها.

وعده اجرای رتبه‌بندی و هزاران سوال!

هفته گذشته بود که سید جواد حسینی سرپرست وزارت آموزش و پرورش از اجرای رتبه بندی فرهنگیان و افزایش ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومانی خبر داد، همان وعده‌ای که آنقدر از آن گفته و شنیده شد که دیگر کسی امیدی به اجرای آن ندارد.

آنطور که آقای سرپرست می‌گوید بالاخره از مهر۹۸ این طرح اجرا خواهد شد و با احتساب تعداد حدودی ۷۰۰-۸۰۰ هزار معلم از میان بیش از ۹۵۰ هزار فرهنگی شاغل در آموزش و پرورش و میانگین ۵۰۰ هزار تومان افزایش حقوق، کم و بیش ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده کفاف می‌دهد، اما لایحه‌ای که بعد از حدود یکسال رد و بدل شدن در کمیسیون‌های دولت هنوز از پاستور به بهارستان نرسیده است تا الزام اجرایی پیدا کند و در این مدت کمتر از  ۲ ماه چطور قرار است به نتیجه برسد؟ همان وعده‌ای که گفته می‌شود وزیر قبلی به دلیل سر و سامان نیافتن تامین اعتبار رتبه‌بندی رفتن را به ماندن ترجیح داد.

طرح معلم تمام وقت و افزایش ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومانی؟!

بعد از وعده بی‌سرانجام رتبه بندی فرهنگیان، طرحی به نام معلم تمام وقت مطرح شد تا بر اوضاع و احوال دریافتی فرهنگیان فرجی شود و البته که این طرح مخالفان و موافقان بسیاری داشت و در این مورد حمیدرضا حاجی بابایی وزیر اسبق آموزش و پرورش و رئیس فراکسیون فرهنگیان گفته بود «طرحی ناشناخته به نام معلم تمام وقت در سند تحول بنیادین نیافتم» و به دنبال این خبر اداره کل امور اداری و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش جوابیه‌ای حول این موضوع مبنی بر وجود مستندات قانونی در سند صادر کرد.


بیشتر بخوانید: ماجرای اجرای طرح معلم تمام وقت در مدارس+ واکنش آموزش و پرورش


به هر ترتیب سرپرست آموزش و پرورش مدعی شد که حدود ۱۰۰ هزار معلم تحت پوشش طرح معلم تمام وقت قرار می‌گیرند و مشمول افزایش حقوق ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومانی می‌شوند.

در اوضاعی که هنوز معوقات ۷ ماهه فرهنگیان اندر خم تامین اعتبار مانده است و کسی برای آن تلاشی نمی‌کند و پاسخگو نیست تخصیص اعتبار و افزایش حقوق معادله‌ای چند مجهولی است که چگونه قرار است جامه عمل بپوشد؟!

ضمانت اجرایی برای تامین اعتبار افزایش حقوق؟

مهدی بهلولی کارشناس آموزشی درباره پشتوانه اجرایی این وعده‌های پر زرق و برق افزایش حقوق و دریافتی معلمان در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: در طرح معلم تمام وقت در واقع افزایش حقوقی نداریم چراکه اگر چنین موردی بود باید در ازای کار همیشگی افزایش دریافتی وجود داشت اما بر اساس این طرح معلم باید ساعت کار را زیاد کند و به ازای این اضافه کار حقوق بیشتر دریافت کند.

وی ادامه داد: اگر همین زمان اضافه کار را معلم برای کاری دیگر در نظر بگیرد دریافتی بیشتری خواهد داشت همانطور که معلمان اکنون هم در شغل‌های دیگری مشغول هستند به عنوان فعالیت در تاکسی‌های اینترنتی ثمره بیشتری دارد.

این کارشناس آموزشی معتقد است که انجام شغل دیگر ثمره دیگری دارد البته گفته‌اند که اضافه کار با حقوق پرداخت می‌شود اما پیشتر هم چنین وعده‌هایی داده شده بود و نتیجه‌ای نداشت.

بهلولی درباره رتبه بندی فرهنگیان اظهار کرد: این طرحی کاملا بی سرانجام است و اگر هم همان اعتبار ۲ هزار میلیارد تومانی را برای ۶ ماهه سال اختصاص دهند و مثل حرف‌های گذشته نقض نشود حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان می‌تواند به هر معلم اضافه شود.

اوضاع و احوال این روزها نشان می‌دهد  آموزش و پرورش باید اولویت کار را پرداخت معوقات قرار دهد تا اینکه طرح‌هایی جدید را مطرح کند و در تامین اعتبار آن  مشکل داشته باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
معلم
۱۸:۵۷ ۱۳ مرداد ۱۳۹۸
پس بقیه معلما چی میشن چرا باید صدهزار نفر معلم تمام وقت باشند مگر معلمان ابتدایی که الان نیم بار تعلیم وتربیت بردوش انها انداخته شده تمام وقت کارنمی کنند چرزا باید همکاران متوسطه سه وچهر روز کارکنند وابتدایی پنج روز معلم ابتدایی چگونه ازین طرح استفاده کند بعدشم نحوه ی انتخاب چگونه هست چرا فقط دنبال گرفتاری برای تعلیم وتربیت هستیم این همه طرح ونظر حساب نشده وفوری از کجا نشات گرفته چرا فکری اساسی ودرست وفراگیر برای اموزش وپرورش انجام نمی شود اگر برنامه ریز ندارید چرا از جوانان ودانشگاهیان واساتید تعلیم وتربیت استفاده نمی کنید لابد عده ای نمی خواهند اوضاع سروسامان گرفته چون انوقت گرفتن ماهی وگل الود کردن اب مشکل خواهدبود ....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۸ ۱۲ مرداد ۱۳۹۸
سلام چراهزینه ازداوجفرهنگیانسبت به تورم پایین است؟همین مبلغ ناجیزسه تاچهار.....سال طول میکشه تاواریزکنند.متشکرم پیگیری نمایید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۹ ۱۲ مرداد ۱۳۹۸
ازاین وعده وعیدها زیادشنیدیم
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۲:۵۷ ۱۲ مرداد ۱۳۹۸
همش وعده .
Iran (Islamic Republic of)
داداش
۱۶:۳۳ ۱۱ مرداد ۱۳۹۸
آقای حسینی شما در اکثر سخنرانی ها و جلسات تاکید بر رفاه و منزلت معلم کردید و این خوب است ولی عمل کردن به این سخنان خیلی مهم است که ان شاءالله اتفاق بیفتد.معلمی که مثلا با پست آموزگاری استخدام میشود نباید تا آخر همان پست و رشته باشد باید درجاتی مانند دانشگاهیان در نظر گرفته شود مانند استادیار و ... و در پایان با حقوق بهتر و با آن پستی که در این سی ساله کسب کرده بازنشست شود و برای این امر باید جامعه در خدمت آموزش و پرورش باشد .
Iran (Islamic Republic of)
سید حسن التجاء 29 سال سابقه. معاون پرورشی دبستان، تهران.
۰۰:۰۹ ۱۱ مرداد ۱۳۹۸
سلام به خانواده بزرگ تعلیم و تربیت که ناممان را در سند تحول... مربی نامیده اند.
سخن طلایی جناب حسینی سرپرست آ. پ. در ( آ، پ، یک لشکر اقتصادی دارد) به جان و دلم نشست که با این طرح می‌توان همچون نیروهای نظامی از امکانات سازمان به صورت مشارکت تعاونی‌های فرهنگیان در بخش‌های شرکت‌های حمل ونقل و سرویس‌های دانش آموزی و به بهره برداری از مراکز اقتصادی آپ، چون سینماها، رستوران‌ها، هتل ها و مراکز اقامتی دائمی، استخر و سالن و فضاهای ورزشی و.......... با همکاری بازنشستگان محترم و شاغلان عزیز این نهاد فرهنگی می‌توانیم از لشگر اقتصادی که بالقوه است به بالفعل تبدیل نماییم.
آقای سرپرست آپ شجاع و دلسوز اگر اجازه فرمایند، این حقیر در بخش اجاره استخر، اولین تعاونی فرهنگیان تهران را ایجاد و از نتایج مثبت این طرح در سه ماهه اول همگان را مطلع خواهم ساخت که این لشگر اقتصادی در صورت حمایت چه کارهای عظیم اقتصادی را با همین امکانات موجود به منصه ظهور خواهند رساند.
بجز حمایت، ما فرهنگیان متخصص، چیزی از وزارت و دولت کریمه نخواهیم.
خداوند یار ویاور دلسوزان نظام تعلیم و تربیت باشد!
سید حسن التجاء، معاون پرورشی دبستان، قهرمان شنا معلمان کشور و مجری آموزش شنا به صورت نیم بهاء در خردادماه سال جاری.
Iran (Islamic Republic of)
داداش
۱۶:۲۸ ۱۱ مرداد ۱۳۹۸
شما دنبال تبلیغ خودتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۹ ۱۰ مرداد ۱۳۹۸
این قسمت رو خوب اومدید
"این روز‌ها هم اوضاع و احوال ایجاب می‌کند تا وعده‌های پر رنگ و لعابی به معلمان داده شود"
Iran (Islamic Republic of)
سید حسین
۱۴:۴۶ ۱۰ مرداد ۱۳۹۸
دانشگاه فرهنگیان باید جایگاهی والا برای ورود افراد متخصص که مراحل تحصیلات عالیه را طی کرده اند باشد نه دانش آموزی که هنوز شخصیتش کامل شکل نگرفته است. کاش در جذب معلم بیشتر دقت شود و در ان نگاهی هم به نحوه جذب معلمان در کشور های پیشرفته داشته باشند تا در حوزه آموزش و پرورش و جایگاه معلمان پیشرفت نماییم. با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۲ ۱۰ مرداد ۱۳۹۸
احسنت متاسفانه به جای اینکه افراد با درجه لیسانس و فوق لیسانس را در دانشگاه فرهنگیان جدب کنند، دانش آموزان را جذب میکنند و به آنها حقوق و بیمه و معافیت سربازی و ووووو میدهند در حالیکه تحصیلکرده در مقاطع عالی باید بیکار باشد اما دانش آموز استخدام شود... جای تاسف دارد جنین سیاست اشتباهی در نهاد مقدسی مثل آموزش و پرورش.
Iran (Islamic Republic of)
محمد امین محمودی
۱۷:۳۹ ۱۰ مرداد ۱۳۹۸
سلام دوست عزیز.
بنده هم با نظر شما موافقم. دانشگاه فرهنگیان باید جایی باشد که فارغ التحصیلان لیسانس و فوق لیسانس دانشگاه های دولتی بعد از اتمام تحصیلات در صورتی که علاقه‌مند معلمی هستند در این دانشگاه دوره ببینند و الا که نمیشود دانش آموز بعد کنکور در عرض سه چهار سال هم در رشته تحصیلی خود متخصص و زبده شود هم دوره ببیند و هم در دوره مهارت آموزی شرکت کند... در حالی که در دانشگاه های برتر دولتی حداقل 4 سال طول میکشد فرد صرفا در رشته خود متخصص شود... بنابراین دانشگاه فرهنگیان باید جایگاهی باشد برای دوره های تخصصی مانند دانشگاه دفاع ملی نه اینکه هم کار دانشگاه های دولتی را انجام دهد و هم کار تخصصی که همان آموزش مهارت های معلمی است...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۳ ۱۰ مرداد ۱۳۹۸
متاسفانه همین طور است و دانش آموزان بعد از کنکور مستقیم استخدام و معلم میشوند و حقوق و بیمه و معافیت سربازی دارند اما تحصیل کردگان دانشگاه با مدارک عالی با دو سال سربازی باید بیکار باشند... کاش دانشگاه فرهنگیان نهادی تخصصی با جایگاه والا برای ورود افراد تحصیل کرده با مدرک لیسانس به بالا از دانشگاه های دولتی و پیام نور و ... بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۷ ۱۰ مرداد ۱۳۹۸
باسلام و عرض ادب.
دانشگاه فرهنگیان یکی از مهم ترین عوامل بیکاری دانش آموختگان دانشگاه های دولتی برتر می باشد. با وجود دانشگاه های دولتی، وجود دانشگاه فرهنگیان چه معنایی دارد؟ یا درب فرهنگیان را ببندید یا در رشته های مربوط به آموزش و پرورش در دانشگاه های دولتی دانشجو نگیرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۰ ۱۰ مرداد ۱۳۹۸
شما مقصر خودتی ، اگه واقعا به شغل معلمی علاقه داشتی چرا دانشگاه فرهنگیان رو انتخاب نکردی، رشته های دانشگاهی برای موسسات دولتی وخصوصی دیگه بوجود اومدندمثل اینه کهادعا کنی چرا وزارت بهداشت فقط پزشک تربیت میکنه خب مشخصه که وظیفه ذاتی وزارت بهداشت تربیت پزشکه ! جامعه هم این رو از کسی قبول نمی کنه الان نیروهایی که مستقیم استخدام شده اند هم خودشان در کلاسداری مشکل دارند و اذیت می شوند وحتی معلمانی که روش تدریس کتابهای جدید التالیف را آموزش ندیده اند بخوبی نمی توانند انجام وظیفه نمایند وبرای خود ودانش آموزان وخانواده ها جنگ اعصاب بوجود می آورند وآنوقت است که تربیت شده این افراد مهندس وپزشک ووکیل بیسواد میشوند و کشور بجای پیشرفت پسرفت می کند !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۰ ۱۱ مرداد ۱۳۹۸
در جواب دوست عزیز.
اولا در سالی که ما کنکور دادیم (91) همه چیز به هم ریخته بود و دانشگاه های تربیت معلم و شهید رجایی وووو با هم ادغام شده بودند و معلوم نبود چه میخواهد بشود.
ثانیا دانش آموز 17،18 ساله چه میداند دانشگاه فرهنگیان چیست؟ ان هم در جامعه ای که همه میگفتند چون رتبه ات خوب است برو حقوق و ... دانشگاه های تهران...
ثالثا حال کسی به عشق معلمی قید رشته های حقوق و ... رادر زده و در همان دانشگاه هایی که جامعه برای آن ارزش قائل است رفته و فارغ التحصیل شده باید از معلمی محروم بماند و در عوض یک دانش آموز که هنوز شخصیت و رشد فکری اش تکمیل نشده استخدام و معلم شود...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۴ ۱۱ مرداد ۱۳۹۸
در جواب اینکه فرمودید دانشگاه های دولتی برای دانشگاه های دولتی و خصوصی به وجود آمدند آیا فکر این را نکردید که در اینصورت پرورش و جذب دانشجو از نظر منطقی دور باطل است! یعنی دانشگاه دانشجو را تربیت میکند که استاد شود و استاد دوباره دانشجو را تربیت کند که استاد شود؟ مگر چقدر استاد لازم داریم؟ آن هم باید با مدرک دکترا باشد پس یکجای کار می لنگد....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۶ ۱۱ مرداد ۱۳۹۸
در باب مثالتان که وزارت بهداشت عرض کردید: آیا غیر وزارت بهداشت دانشگاه های دولتی و ... هم پزشک میگیرد؟ پس چرا غیر وزارت آموزش و پرورش، دانشگاه های دولتی و خصوصی هم در رشته های مربوط به آموزش و پرورش دانشجو می گیرند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۶ ۱۰ مرداد ۱۳۹۸
من راضیم با برجی یکو پانصد با مدرک ارشد معدل ۱۸ معلم بشم و تعهد بدم اعتراضم نمیکنم و هر چقدر دولت صلاحدید هر سال افزایش حقوق بده. دولتیکه دانشگاه فرهنگیانو قبول میکنه ، اگر ما تحصیلکرده های بیکار دهه شصتیو برای تدریس فراخوان میداد، الان راحت بودو با این اعتراضات افزایش حقوقو ... روبرو نمیشد.
یا علی
Iran (Islamic Republic of)
علی اصغر علی جانی
۱۵:۳۴ ۱۰ مرداد ۱۳۹۸
سلام،ببخشید، معلمی تجارت و کسب و کار نیست که برای آن ارزش مادی تعیین می کنید،معلمی عشق و هنر و تعهد است. معلمی تربیت نسل فردا توسط فرد فرهیخته آموزش دیده در دانشگاه فرهنگیان می باشد. به نظر من معلم سوای اغنای مذهبی،فرهنگی و علمی باید از نظر مادی نیز تامین باشد تا بدون دغدغه به امر تعلیم و تربیت بپردازد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۷ ۱۰ مرداد ۱۳۹۸
برو یک مدرسه ای پیدا کن حق التدریس کار کن. بسم الله.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۴ ۱۰ مرداد ۱۳۹۸
والا این بنده خدا هم همین را گفت و فرمود به خاطر علاقه ای که دارد حاصر است با حقوق پایین هم استخدام شود اما برخی دوستان دانشگاه فرهنگیان مدام در پی افزایش حقوق هستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۵ ۱۰ مرداد ۱۳۹۸
چرا دروع میگویی ؟ اگه اینقدر مطیع دولتی ! چرا حالا به دولت اعتراض می کنی؟ حالا هم ساکت باش واعتراض نکن !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۶ ۱۰ مرداد ۱۳۹۸
عزیز دل برادر
طرز فکر امثال شماست که راه احقاق حقوق حقه خود را در ضایع کردن حقوق دیگران می‌یابید. بهترین شرایط زندگی حق اولیه همه است. قطعا بیکاری شما درد بسیاری از جوانان ماست اما بیایید حقوق خود را متناسب با شان و شخصیت خود طلب کنیم. جوانی به شایستگی شما چرا باید بیکار باشد
Iran (Islamic Republic of)
بماند
۱۹:۳۷ ۱۰ مرداد ۱۳۹۸
شمابااین معدل چطورتاحالابیکارموندی،اگه واقعا دنبال کارمیبودی،صددرصد بااین معدل بیکارنمیموندی،طاغچه بالاگذاشتی الآن که به آخرخطرسیدی،به اعتراض به حق معلما معترضی،خودتم اگه استخدام بشی چهارروزدیگه میگی من بااین معلومات چرامثلاازدوستام که توفلان ادارن کمتربگیرم،درحالی که مدرک و سوادشون پایینتره،مطمئن باش
Iran (Islamic Republic of)
داداش
۱۶:۲۹ ۱۱ مرداد ۱۳۹۸
اگه قرار باشه هر کی بشه معلم دیگه معلمی احترام نداره!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۷ ۱۳ مرداد ۱۳۹۸
الان چون داغی پسرجان حتما دیگران هم وقتی مثل شما بودند همینو می گفتند.
آخرین اخبار