رئیس اداره مرتع منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان خبر داد؛

احیای گیاهان دارویی در ۱۵ هزار هکتار عرصه طبیعی استان سمنان

سید ابوالفضل ولیئی گفت: عملیات توسعه و احیای رویشگاه‌های گیاهان دارویی استان سمنان انجام شد.

احیای گیاهان دارویی در ۱۵ هزار هکتار عرصه طبیعی استان سمنانبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، سید ابوالفضل ولیئی رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: عملیات توسعه و احیای رویشگاه‌های گیاهان دارویی استان سمنان در ۱۵ هزار هکتاراز مراتع استان در قالب عملیات کپه کاری و با بذورگیاهانی همچون باریجه، آنغوزه، وشا (وشق) و بادام کوه با مشارکت بهره برداران و تشکل‌های مردمی و NGO‌ها انجام شد.

وی افزود: عملیات توسعه و احیای رویشگاه‌های گیاهان دارویی استان در سطح ۱۵ هزار هکتار، طی سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷ اجرایی گردیده که نقش بسیار مهمی در حفظ گونه‌های باارزش دارویی و صنعتی، حفظ منابع پایه آب و خاک، ایجاد اشتغال و افزایش در آمد بهره برداران داشته است.

سید ابوالفضل ولیئی بیان کرد: بیشترین سطح عملیات احیایی گونه‌های گیاهی دارویی، با کشت گونه با ارزش باریجه بوده است که به لحاظ مصارف دارویی و صنعتی از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی در مورد طرح‌هایی که امسال در قالب عملیات توسعه و احیای رویشگاه‌های گیاهان دارویی انجام می‌شود نیز اظهار داشت: با توجه به اعتبارات تخصیصی از محل صندوق توسعه ملی، برنامه عملیات احیایی در رویشگاه‌های گیاهان دارویی در قالب عملیات کپه کاری، بذرپاشی و حفاظت و قرق در دستور کار قرار دارد.

وی خاطر نشان ساخت هرگونه بهره برداری از گیاهان دارویی برابر سیاست‌های ابلاغی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در قالب طرح‌های تلفیقی مرتعداری و با تعهد احیای عرصه بهره برداری شده و برابر قوانین و دستورالعمل‌های موجود قابلیت پیگیری خواهد داشت؛ لذا بهره برداری خارج از ضوابط، تخلف محسوب و با متخلفان برابر مقررات رفتار خواهد شد. وی نقش بارندگی‌های اخیر را در نتیجه عملیات اجرایی بسیار مفید و موثر دانست وافزود افزایش میزان بارندگی استان موجب گردید تا درصد جوانه زنی بذور کاشته شده افزایش یافته و اجرای طرح از موفقیت بالایی برخوردار گردد.

گفتنی است سرزمین ایران کشوری ممتاز و با رتبه بالا از نظر غنای گیاهی و تنوع زیستی و دارای ۱۱ اقلیم از ۱۳ اقلیم شناخته شده جهانی است. تعداد گونه‌های گیاهی ایران در حدود ۸ هزار گونه است که از نظر تنوع گونه‌ها حداقل دو برابر قاره اروپاست.

بیش از ۲۳۰۰ گونه از گیاهان کشور دارای خواص دارویی، عطری و صنعتی هستندکه استان سمنان واجد ۱۳۰ گونه گیاهان دارویی است.

انتهای پیام / م

بیش از ۲۳۰۰ گونه از گیاهان کشور دارای خواص دارویی، عطری و صنعتی هستند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.