باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

دختر جوانی که برای بچه‌ها در پارک کتاب می‌خواند/ ایده‌ای جذاب و خلاقانه با هدف بالابردن سرانه مطالعه

مریم صادقیان امین، دختر کتاب خوانی است که از علاقه‌اش به مطالعه برای کودکان در پارک‌ می‌گوید.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، مریم صادقیان امین دختری است که در پارک‌ها روی صندلی می‌نشیند و برای کودکان کتاب‌های رنگی رنگی و جذاب می‌خواند.

صادقیان امین ۸ سال است که به صورت متمرکز در زمینه هنر‌های نمایشی کودک فعالیت می‌کند. معلم تخصصی نمایش خلاق کودکان پیش از دبستان است و کار تئاتر انجام می‌دهد و علاقه زیادی به افزایش سرانه مطالعه مخصوصاً در میان کودکان دارد. او متولد ۳ دی ۷۱ و فارغ التحصیل رشته سینما از دانشگاه است.

دختر جوانی که برای بچه‌ها در پارک کتاب می‌خواند/ ایده‌ای جذاب و خلاقانه با هدف بالابردن سرانه مطالعه

باشگاه خبرنگاران جوان گفت‌وگویی را با مریم صادقیان امین، دختر کتاب خوان ترتیب داده که در ادامه می‌خوانید؛

خانم صادقیان چه شد به سراغ کتابخوانی در پارک رفتید؟

من پیش از اینکه این کار را شروع کنم، در برخی جشنواره‌ها اجرای برنامه‌های کودک را برعهده داشتم؛ اسمم در آن برنامه ها «دخترخاله» بود. کمی بعد وقتی با کودکان ارتباط نزدیکی به عنوان معلمشان برقرار کردم، متوجه شدم که هم بچه‌ها به کتاب علاقه دارند و هم نقش موثر کتاب روز به روز در جامعه در حال کمرنگ شدن است. به همین دلیل تصمیم به ترویج کتابخوانی در پارک‌ها آن هم برای کودکان گرفتم.

چگونه کودکان را از قصه خوانی در پارک‌ها مطلع می‌کنید؟

گاهی اوقات در پیج اینستاگرام خود اعلام می‌کنم که بچه‌ها امروز قصد خواندن کتابی در فلان پارک با زمان مشخصی را دارم. بعضی وقت‌ها هم در خود پارک، چون کتاب داستان همیشه همراهم هست، به بچه‌ها اعلام می‌کنم که اگر کسی علاقه‌ای داشت برای گوش کردن قصه‌ها به سراغم بیاید. هفته‌ای یک شب هم به صورت آنلاین یک کتاب را برای بچه ها می‌خوانم.

چرا به فعالیت قصه خوانی برای کودکان علاقه‌مند هستید؟

به دلیل علاقه‌ای که بنده به خواندن کتاب دارم. در دوران کودکی کتاب یکی از بهترین چیز‌هایی بود که هم دوست داشتم خریداری کنم و هم به دیگران هدیه بدهم.

دختر جوانی که برای بچه‌ها در پارک کتاب می‌خواند/ ایده‌ای جذاب و خلاقانه با هدف بالابردن سرانه مطالعه

آیا هنگام مطالعه شخصیت‌های داستان برای شما مهم هستند؟

بنده هنگام مطالعه با شخصیت‌هایی در کتاب آشنا می‌شوم که برایم جذابیت دارند؛ مثلا شخصیت های داستان کار‌هایی در زندگی خود انجام داده اند که خودم به شخصه تا به حال آن‌ها را تجربه نکرده ام.

وقتی برای کودکان کتاب می‌خوانم به این قضیه فکر می‌کنم که حتما آن‌ها هم حس و حال من را دارند؛ مثلا شخصیت فرد آفریقایی در داستان برای کودک ایرانی ممکن است هیجان آور باشد؛ اینکه در آفریقا چگونه زندگی و بازی می‌کند؟ با این کار کودک را غرق در فضای داستان می‌کنیم. این کار باعث می‌شد تا کودکان راهکار‌ها و راهبرد‌های بیشتری را برای مواجه شدن با مشکلات در زندگی یاد بگیرند.

در کدام پارک ها، باعث تجمع کودکان به کتابخوانی می‌شوید؟

بیشتر پارک‌هایی که سر راهم باشند را انتخاب می‌کنم؛ اما پارک قیطریه را به دلیل آنکه هم نزدیک محل زندگی ام و هم شناخته شده است، برای کتابخوانی ترجیح می‌دهم.

چه روشی را برای خواندن کتاب انتخاب می‌کنید؟

من اصول و قوانین خاصی برای قصه خوانی دارم؛ مثلاً هنگام مطالعه برای کودکان اسم نویسنده، تصویر گر، مترجم و ناشر را حتما ذکر می‌کنم.

چرا تمام مشخصات را علاوه بر خواندن کتاب معرفی می‌کنید؟

دلیلم برای این کار این است که وقتی کودکی تصویر نردبان یا پرنده آبی را از روی کتابی که برایش می‌خوانم می‌بیند، به دلیل شور و شوقی که از خواندن کتاب به دست می‌آورد، هرچند سوادی (به دلیل سن کم) نداشته باشد، با ذهنی آماده و خیال راحت به خرید کتاب و ناشر اطمینان می‌کند.

دختر جوانی که برای بچه‌ها در پارک کتاب می‌خواند/ ایده‌ای جذاب و خلاقانه با هدف بالابردن سرانه مطالعه

چه اصول و قوانینی برای خرید کتاب و مطالعه آن برای کودکان دارید؟

کتاب‌هایی که با تصویر لاک پشت پرنده یا علامت شورای کودک طراحی شده اند را با اطمینان بیشتری تهیه می‌کنم. حتی کتاب‌های جدید منتشر شده از انتشاراتی‌ها را هم مطالعه می‌کنم. اگر تفسیر و مضمون درستی برای دادن اطلاعات به شخصیت کودکان داشته باشند، حتما برایشان می‌خوانم.

پول خرید کتاب را از کجا می‌آورید؟

خودم به شخصه کتاب را با هزینه خود از انتشاراتی خریداری می‌کنم. اگر کودکان به آن کتاب واکنش خوبی نشان دهند، برایشان می‌خوانم.

چرا مخاطبانتان برای قصه خوانی، کودکان هستند؟

به دلیل ارتباط نزدیک و علاقه ام به کودکان؛ من با عشق برایشان کتاب می‌خوانم. همیشه جمله «ارتباط شما با بچه‌ها فراتر از ارتباط معلمی و شاگردی است» را از مادر شاگردانم شنیده ام.

استقبال کودکان از فعالیت کتابخوانی شما چگونه است؟

خیلی عجیب و غریب است؛ گاهی افراد زیادی و گاهی تنها یک نفر از این کار استقبال می‌کند. حتی فیلم‌های ضبط شده‌ای از کودکان در این خصوص دارم که به دلیل جذابیتی که آن کتاب داستان برایشان داشته، دوستانشان را هم صدا می‌کنند تا پای صحبت‌های من بنشینند و با اشتیاق گوش هایشان را برای شنیدن کتاب داستان تیز می کنند.

دختر جوانی که برای بچه‌ها در پارک کتاب می‌خواند/ ایده‌ای جذاب و خلاقانه با هدف بالابردن سرانه مطالعه

افراد با سنین بالا هم از کار شما استقبال می‌کنند؟

بله؛ کتابخوانی بنده حتی برای والدین هم جذاب است. چند بار برای افراد مسنی که در کنار هم نشسته بودند کتاب خواندم و آن‌ها کلی از کار من استقبال کردند و تا پایان قصه به آن گوش کردند.

الگوی شما در فعالیت کتابخوانی برای کودکان چه کسی است؟

بنده با افتخار شاگرد هادی حسن علی که به عمو هادی و غزاله نصیری که به خاله غزال معروف هستند، بوده ام؛ و حرفه‌های زیادی را از این دو شخص بزرگ و مردمی یاد گرفته ام.

انتهای پیام/ 

کتابخوانی برای کودکان در پارک

 

برچسب ها: ادبیات ، کتاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Canada
ناشناس
۲۰:۴۵ ۱۱ مرداد ۱۳۹۸
واقعا جالب بود .کارشون ارزنده است .همه عادات خوب از بچگی شروع میشه .ایکاش مثل این خانم زیاد بود تا تمام پارکها داستان خوان برای بچه ها بود
رسم صدقه و خیریه کتاب کودکان راه بیندازید