گزارش/

بررسی حذف ۴ صفر از پول ملی/ رویکرد جدید دولت چقدر می‌تواند به تحکیم و تقویت ارزش پول ملی کمک کند؟

بررسی حذف 4 صفر از پول ملی/ رویکرد جدید دولت چقدر می تواند به تحکیم و تقویت ارزش پول ملی کمک کند؟پیش بینی ها و تحلیل های اقتصادی نشان می دهد که مسیر حذف چهار صفر از پول ملی، بسیار پر فراز و نشیب خواهد بود؛ اما این موضوع جای یک سوال را در ذهن مردم باز می کند و آن هم این است که ریال بهتر است یا تومان؟!
 
 
به گزارش خبرنگار بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، نگاه دولت برای حذف چهار صفر از پول ملی این بار به آخرین مرحله خود رسیده و در میز بحث و بررسی  هیئت دولت، مهر تصویب خورده است. چهارشنبه گذشته بود که بعد از مدت ها کلنجار رفتن با موضوع حذف صفرهای زائد از پول ملی، این موضوع با رای حداکثری اعضای هیئت دولت به تصویب رسید و خبرش پیش از خروج اعضا از پاستور، به گوش اهالی رسانه رسید.
 
تقریبا چند سالی است که دولت ها دست به گریبان نظام پولی و صفرهای آن هستند و عمده دلیل آن هم افزایش ارزش پول ملی و همچنین سهولت در خوانش ارقام در محاسبات حسابداری و نقل و انتقالات مالی است.
 
این خبر تا حد بسیار زیادی جامعه را سردرگم و نگران کرده است و تا حدودی آن ها را برای پی بردن به سرانجام این اتفاق کنجکاو کرده است، این کنجکاوی و سوال تا حدی افزایش پیدا کرده که بیش ترین توئیت های فارسی زبان در شبکه اجتماعی توئیتر از ساعات ابتدایی پخش این خبر مختص به هشتگ #حذف_چهار_صفر_از_پول_ملی است.

بررسی حذف 4 صفر از پول ملی/ رویکرد جدید دولت چقدر می تواند به تحکیم و تقویت ارزش پول ملی کمک کند؟

عمده‌ترین مسئله‌ای که بین جامعه رواج پیدا کرده، همین نکته ایست که  این کاربر فضای مجازی در توئیت خود آن را شرح داده است. آیا با حذف چهار صفر از پول ملی ارزش دارایی‌های مردم نیز کاهش پیدا خواهد کرد؟

نکته اینجاست که رسما هیچ اتفاقی برای دارایی‌های عمومی و اختصاصی جامعه رخ نخواهد داد و تنها به منزله افزایش ارزش پول ملی و کاهش بار روانی ارقام در بازار‌ها این روند دنبال می‌شود. البته ماهیت این طرح سال هاست که بین مردم رواج پیدا کرده و هم اکنون قرار است لباسی قانونی و رسمی بر تن کند. مردم سال هاست در بیان عامیانه، صفر‌های پول را حذف کرده اند. مردم به جای کلمه ۲ هزار تومان از کلمه ۲ تومان استفاده می‌کنند حال این لفظ قرار است با ماهیت و جلوه قانونی به تدریج تبدیل به  واقعیت شود.

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ۶ ماه قبل یعنی (۱۷ دی ۹۷)  درباره روند عملیاتی شدن این موضوع اظهار کرد:  پروژه حذف صفر از پول ملی یک فرایند زمان بر به لحاظ حقوقی و فنی است که بر مبنای برآورد کارشناسان  اجرای آن نزدیک به ۲ سال طول خواهد کشید. یعنی از زمان تعیین شده برای این طرح تنها یک سال و ۶ ماه باقی مانده است. تصویب این پروژه عظیم در دولت به عنوان اولین گام بانک مرکزی برای عملیاتی شدن حذف صفر‌ها تلقی می‌شود، اما این بین نقش مجلس شورای اسلامی چیست؟

با حذف ۴ صفر از پول ملی نحوه محاسبه ساده‌تر می‌شود

محمدرضا پورابراهیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با حذف ۴ صفر از پول ملی نحوه محاسبه ساده‌تر می‌شود، اظهار کرد: با این اقدام، تمام محاسبه‌های بخش حسابداری تغییر یافته و اسناد و مدارک عوض می‌شود.

او در پاسخ به این سوال که نقش مجلس در مسیر پر فراز و نشیب حذف صفر‌ها از پول ملی چیست، گفت: حذف ۴ صفر که در هیئت دولت به تصویب رسیده، باید به مجلس ارسال و پس از بررسی و تصویب اجرایی شود.  با توجه به کاهش ارزش پول در سال‌های گذشته حتما باید اصلاح اعداد و ارقام در دستور کار قرار بگیرد.
 
پَستی ها و بلندی های حذف چهار صفر از پول ملی/ آیا ریال بهتر است یا تومان؟!

بُرش صفرها از پول ملی ترمزی برای تورم کشورهاست

ابراهیم جمیلی، رئیس خانه اقتصاد ایران در گفت‌وگو با خبرنگار بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  درباره تاثیر حذف چهار صفر از پول ملی در اقتصاد ایران اظهار کرد: حذف صفر از پول ملی تنها مختص به ایران نیست، بلکه تمام دولت ها همواره برای اینکه بتوانند تورم های بالا را کنترل و محاسبات اقتصادی را سهل الوصول تر کنند چند صفر را از پول ملی خود برداشته اند.

او افزود: اینکه این صفرها از پول ملی حذف شود زیاد اهمیت ندارد؛ بلکه زمان و نحوه مدیریت حذف این ارقام در اقتصاد کشورها نتیجه آن را مشخص می کند. باید منتظر ماند و دید که این امر  چقدر در بُعد روانی اقتصاد تاثیر خواهد گذاشت و تا چه حد به ارزش پول ملی کمک خواهد کرد.


بیشتر بخوانید: اما و اگر‌های کاهش صفر‌های پول ملی/ آیا قدرت خرید مردم بیشتر می‌شود؟


او افزود: پس از حذف صفر از پول ملی عوامل دیگری هم باید کنترل شود، عواملی نظیر اینکه تا چه حد چاپ اسکناس کاهش  و سرمایه گذاری افزایش پیدا می کند.

جمیلی با تاکید بر اینکه برای حذف چند صفر نیازمند اصلاح برخی ساختار های بانکی هستیم، گفت: پیشبرد اقتصاد کشور تنها با حذف صفر محقق نمی شود؛  بلکه قبل از آن اصلاحات بانکی، تقویت  و رونق تولید، بهینه کردن تولید و ایجاد  مشوق های صادراتی  هم باید صورت  بگیرد.

او ادامه داد: البته افزایش ارزش پول ملی تنها به تعداد صفرها نیست بلکه به میزان رشد تولید ملی یعنی همان GDP هم بستگی دارد. هر چه تولید ملی بالاتر باشد قطعا ارزش پول ملی هم با سایر اصلاحات بانکی حفظ می شود. اما حال که ما دوران بحرانی در پیش  داشتیم یکی از بهترین راه حل ها حذف  تعداد صفرهاست.

رئیس خانه اقتصاد ایران تاکید کرد: این فرآیند (حذف چهار صفر از پول ملی) برای اقتصاد ما خوب است، خوشبختانه  بانک مرکزی در حال جمع آوری اطلاعات و شنیدن نظرات کارشناسان اقتصادی است، درست اجرایی شدن این موضوع به  نحوه نوشتن آئین نامه  آن و زمان عملیاتی شدنش بسیار بستگی دارد، مثل این می ماند که یک محصول را درست در زمان رسیدنش برداشت کنیم.

او ضمن انتقاد از موعد اطلاع رسانی موضوع حذف صفرها از پول ملی، گفت: بهتر بود بانک مرکزی بعد از آماده سازی زیرساخت ها، این خبر را در سطح رسانه ها مطرح می کرد زیرا اذهان عمومی و انتظار آن ها از دولتمردان در نحوه اجرایی شدن یک قانون بسیار تاثیر گذار است.

جمیلی با اشاره به اینکه اکثر کارشناسان اقتصادی موافق حذف صفر از پول ملی هستند، بیان کرد: همزمان با اجرای این هدف باید  اصلاح نظام بانکی، تجارت خارجی، کنترل میزان نقدینگی، سیاست های پولی و بانکی هم اجرایی شود در غیر این صورت این پروژه اجرایی نمی شود.

رئیس خانه اقتصاد ایران تصریح کرد: مطمئن باشید حذف چهار صفر از پول،  زیان نمی دهد بلکه سودده هم خواهد بود زیرا برای افزایش  ارزش پول ملی بسیار مفید است، مشکل اساسی این است که ما در مشورت گیری از بخش خصوصی برای نحوه و زمان اجرای این طرح  ضعف عمیقی داریم، در حال حاضر سیاست پرداخت بهره بانکی باید مشخص شود، وضعیت قیمت دلار باید کنترل شده و فرآیند تامین  کسری نقدینگی تولید کنندگان مشخص شود.

ابتدا اصلاح سیستم بانکی سپس حذف صفرها از پول ملی

حسین سلاح ورزی، عضو اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، ضمن موثر بودن حذف چهار صفر از پول ملی در اقتصاد کشور آن را نیازمند یک عزم همگانی دانست و گفت: روند حذف چند صفر از پول ملی در ابتدا نیازمند قانونمند شدن و هدفمند بودن بانک مرکزی برای وضع قوانین این طرح است.

وی افزود: زمانی می توان شاهد اثرگذاری حذف چند صفر از پول ملی در اقتصاد بود که بانک مرکزی بدون اخد دستور از دولت و حتی مجلس تصمیمات خود را بر مبنای فاکتورها و مختصات اقتصادی زمان خود  بگیرد. پس اولین مرحله در موفقیت این طرح حفظ استقلال بانک مرکزی است.

سلاح ورزی در ادامه به نقش دولت و سایر دستگاه ها در اجرای طرح حذف چهار صفر از پول ملی اشاره کرد و گفت: در مرحله بعدی دولت باید نوعی انضباط دائمی را در ساختار بودجه حاکم کند تا در پایان سال شاهد کسری بودجه آن هم به طور فاحش نباشیم. البته باید قدرت پیش بینی  را هم در بودجه ریزی ها ارتقا داد تا در بروز تورم ها و بحران های تحمیلی نظیر تحریم ها هم بودجه با مشکل خاصی رو برو نشود.

این عضو اتاق بارزگانی دو فاکتور انضباط مالی و استقلال بانک مرکزی را عوامل مهم در موفقیت حذف صفر از پول ملی دانسته و گفت:  زمانی که این ۲ عامل رعایت شوند عواملی نظیر تورم، رکود اقتصادی و نوسانات قیمتی هم تحت کنترل وزارتخانه ها و بخش خصوصی در می آید و در نتیجه حذف صفرها هم کمک خوبی برای روان تر شدن معاملات و معادلات تجاری خواهد بود.

شرایط فعلی اقتصاد پذیرای حذف صفر از پول ملی نیست / تکلیف ارقام ریز فعلی چه می شود؟

الله وردی رجایی سلماسی، دبیرکل اسبق سازمان کارگزاران بورس اوراق بهادار تهران درگفت‌وگو با خبرنگار بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، ضمن انتقاد از طرح حذف چهار صفر از پول ملی، اظهار کرد: شرایط فعلی اقتصاد ایران پذیرای چنین طرحی نیست و تا زمانی که تورم و سیستم بانکی مورد اصلاح قرار نگیرد این طرح تاثیری بر ارزش پول ملی نخواهد گذاشت.

او ادامه داد: به طور مثال اگر شما  قصد خرید خربزه‌ای با قیمت ۱۰ هزار تومان را دارید و فروشنده آن را به قیمت ۱۲ هزار تومان به شما می‌فروشد رقم ۲ هزار تومان برای شما گران تمام شده و از خرید آن امتناع می‌کنید، اما اگر ارقام ریز شوند و همین کالا ۱۲ تومان برای شما رقم بخورد بی تردید آن را خریداری می‌کنید؛ زیرا ۲ تومان برای شما رقمی ناچیز تلقی می‌شود. در واقع معتقدم ارزش پول در نگاه مردم از بین خواهد رفت.

رجائی سلماسی که در برهه‌ای از زمان معاون اداری و مالی و مشاور رئیس کل بانک مرکزی ایران نیز بوده است، می‌گوید: در این بین تکلیف اعداد ریز فعلی یعنی کارمزد‌های ۱۰۰ تومانی بانکی مشخص نیست، یعنی بعد از حذف چهار صفر این اعداد چطور باید خوانده شوند؟ بانک مرکزی قصد دارد هر ۱۰ هزار تومان را به یک تومان و هر تومان را به ۱۰۰ ریال تبدیل کند، اما آیا تکلیف ارقام ریزی نظیر ۱۰۰ تومان مشخص است؟
او معتقد است چاپ اسکناس‌های جدید هزینه گزافی را به دنبال خواهد داشت و شرایط اقتصادی حال حاضر جوابگوی این اقدام نیست.

تکلیف کوچ صفر‌ها از پول‌های کاغذی و مبادلات مجازی مشخص است، اما اینکه بانک مرکزی با تصویب این مصوبه در دولت و فرستادن آن به مجلس چه زمانی را برای عملیاتی شدن آن و توضیح کامل به عموم جامعه مشخص کرده، مهم است.  

حذف چهار صفر از پول ملی ضروری و الزامی است

طهماسب مظاهری رئیس کل اسبق بانک مرکزی حذف چهار صفر از پول ملی را ضروری و الزامی دانست و گفت: بعد از یک دوره طولانی که کشوری مانند ایران شاهد تورم های انباشته چند ۱۰ درصدی بوده و ارزش پولش نسبت به پول دیگر کشورها کاهش پیدا کرده، باید این اقدام را انجام دهد.

او اظهار کرد: تبعات اصلی که باید منتظر باشیم این است که ابزار مبادله ای که در اختیار مردم به عنوان پول ملی هست از یک نظم و آرامش و انظباط قابل قبولی تبعیت می کند. واحد پول کشور هر عددی باشد آن واحد پول باید معنادار باشد و با واحد پول کشور بتوان یک خرید مختصر و عادی را انجام داد.

رئیس کل اسبق بانک مرکزی افزود: اجزای واحد پول هم معمولا باید معنا دار باشد. اجزای ریال ۱۰ شاهی، نیم ریال در مبادلات مردم موضوعیت داشت اکنون بعد از حدود ۳۰ سال ارزش پولمان به دلیل سیاست‌های مختلف تورم انباشته به وجود آمده، کاهش پیدا کرده به نحوی که، چون واحد پول ما ریال است هم به لحاظ قانونی و هم به لحاظ عملی دیگر معنای اولیه خودش را از دست داده است.
 
او در خصوص اینکه چرا از لحاظ قانونی واحد پول معنای خودش را از دست داده، توضیح داد: ماده اول قانون پولی و بانکی این است که یک ریال معادل تقریبا یک صدم گرم طلا است و می‌دانیم که یک صدم گرم طلا نزدیک هزار ریال و یا شاید هم بیشتر باشد، ولی می‌بینیم که یک ریال ما این ارزش را ندارد.

مظاهری در خصوص بی معنا بودن ارزش پول واحد ملی به لحاظ عملی گفت: سکه یک ریالی را نمی‌توانید دست کسی پیدا کنید و نمی‌توان با آن چیزی خریداری کرد و به تبع آن اجزای یک ریال هم معنا ندارد. از طرفی هم اکنون سکه ۵۰۰ تومانی رواج دارد، ۵ هزار ریالی پنج هزار برابر واحد پول ما سکه شده و تازه با آن مقدار هم نمی‌توان خرید زیادی را انجام داد.

حذف ۶ صفر در ترکیه و ۱۴ صفر در آلمان!

کشور ترکیه ۲۰ سال قبل ۶ صفر را از واحد پولی خود حذف کرد که به نظر می‌رسد در عملیاتی سازی این طرح موفق نیز بود چرا که قبلاً یک میلیون لیر ترکیه برابر با خرید یک نوشابه بود یا استفاده از یک کورس تاکسی با یک و نیم میلیون لیر مقدور بود. همین موضوع هم رنجش ملی را به همراه داشت و هم برای مردم ترکیه واقعیت تلخ بی‌اعتباری پول ملی را یادآور می‌کرد. اگر چه وضعیت فعلی واحد پول ملی ما با بی‌اعتباری آن موقع لیر ترکیه قابل قیاس نیست، اما باز هم مردم از بی‌اعتباری پول ملی رنج می‌برند. ایرانیانی که به ترکیه می‌روند یا برای اربعین به عراق سفر می‌کنند وقتی این بی‌اعتباری پول ملی را در برابر واحد‌های لیر و دینار مشاهده می‌کنند، احساس ناخوشایندی دارند.
 
پَستی ها و بلندی های حذف چهار صفر از پول ملی/ آیا ریال بهتر است یا تومان؟!

البته یک نگرانی در این زمینه هم بین تصمیم‌گیران و سیاستگذاران وجود دارد و آن هم این است که با حذف چند صفر از پول ملی، توهم پولی در کشور ایجاد شود و مردم به یکباره احساس کمبود و افت درآمد کنند. مثلاً فردی که ۲ میلیون تومان درآمد داشت اگر به یکباره ببیند که درآمدش به ۲ هزار تومان رسیده است ممکن است دچار شوک ناگهانی و توهم پولی شود.

با این حال حل این مشکل هم آسان است. می‌توان در دوره‌ای که حذف صفر از واحد پولی اتفاق افتاد، طی چند ماه نخست و تا یک‌سال صفر‌های پول را با استفاده از قرار دادن یک ممیز بعد از عدد پول یا به رنگ متفاوتی درآوردن این صفرها، همچنان به صورت صوری حفظ کرد و بعد از طی دوره مشخص شده اقدام به حذف کامل این صفر‌ها نمود. در این صورت مردم و صاحبان درآمد احساس بدی نخواهند داشت و توهم پولی از بین خواهد رفت.

تجربه حذف ۱۴ صفر از واحد پول ملی آلمان که موجب تقویت اعتبار این واحد پولی شد نیز پیش روی ما قرار دارد. امیدوارم با همکاری مجلس این اصلاح پول ملی سرعت بیشتری به خود گرفته و دولت و مجلس همگام با هم زمینه را برای اعتبار بخشی هر چه بیشتر به واحد پول ملی فراهم کنند.

گزارش از نرگس معززی 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۸:۵۱ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام تشکر کسر صفر از پول ملی هیچ ربطی به ثبات اقتصادی نداره این دومساله جدا گانه هستش باید ببینیم که دولت سیاستی برای ثبات بازار داخلی می‌اندیشه که صفر از پول ملی برداشته میشه از طرفی قیمت ها بدون ترمز میره بالا و به نظر شخصی من اگه واحد پول ملی ما ارزش خودش رو حفظ کنه یعنی افزایش قیمت در داخل نداشته باشد وگر نه صفر پول هرچقدر کم کنیم یه کار لوس وبهبود ست
Germany
امید
۱۹:۰۶ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
لطفا عکس خلیج فارس و جزایر سه گانه تنب کوچک، تنب بزرگ، و ابوموسی را روی اسکناس های جدید ایران چاپ کنید.
Iran (Islamic Republic of)
masoud.A
۱۶:۴۸ ۲۴ مرداد ۱۳۹۸
حذف صفرها از پول شاید لازم باشد و هست اما بدون کمترین تردید این طرح یعنی تورمی مصیبتبار مخصوص قشر فقیر جامعه که خریدهای خرد دارند و بدون کمترین شک در تمام مبادلات کالا از تولید تا مصرف قیمت کالا فقط بنفع فروشنده گرد خواهد شد!!!!!!!!1
و یقینآ رانت خواران و ثروتمندان ظاهرن تولید کننده یکی از اهدافشان همین درامد کلان است که از پول خردها و طیف آن بدست می اورند
پول خرد چه خواهد شد دویست تومانی که تبدیل به دو دهم تومان میشود تکلیفش چیست و آیا بنغع خریدار فقیر گرد و صاف میشود یا بنفع فروشنده گرد و تبدیل به تومان میشود
Iran (Islamic Republic of)
میلاد
۱۷:۵۱ ۲۱ مرداد ۱۳۹۸
باید یک پول خوردی برای تومان تعریف بشه قبلش و الا بدجوری تورم میشه.
Iran (Islamic Republic of)
اردشیر
۱۷:۵۰ ۱۴ مرداد ۱۳۹۸
هنوز که هنوزه ژاپن دست به صفرهای پولش نزده بلکه اقتصاد و سیاست شو تقویت کرده چون میدونست حذف صفر هزینه داره و همون هزینه رو میشه صرف بهبود اقتصاد کرد. حذف صفر و زیمباوه انجام داد که آخرش هم دلار و جایگزین پولش کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۴ ۱۲ مرداد ۱۳۹۸
تورم افزایش پیدا میکنه چن عادت کردن روز بروز جنس گرون کنن اگ قبلا میشد مثلا 1000تمن گرون کنن الا 10000تمن گرون میکنن
Iran (Islamic Republic of)
کمالی
۱۲:۳۱ ۱۲ مرداد ۱۳۹۸
یاد مثل قدیمی که میگن طرف گنجشک را رنگ کرد وبه جای قناری خوش رنگ فروخت انشاالله خیر هست صفر ها همان رنگ ساختگی هست (آیا رنگ گنجشک پایدار میماند جز سر در گمی برای مردم چیزی نمی ماند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۲ ۱۲ مرداد ۱۳۹۸
ما که تا حالا یه کار درست ندیدم ... اینم صد در صد هزینش زیادتر خواهد بود واسه مردم
شما دلارو ثابت کنین...
Iran (Islamic Republic of)
ح
۱۱:۴۰ ۱۲ مرداد ۱۳۹۸
صفرهارابتد ریج کم کنید برای تورم چهار کار انجام دهید
Russian Federation
sahin
۱۱:۰۴ ۱۲ مرداد ۱۳۹۸
خدا بداد مردم برسه اخه تثبیت قیمتها وجود نداره گرانی دوباره ..بیچاره کارگر و کارمند
Iran (Islamic Republic of)
محمد باقرى نيا
۱۱:۰۱ ۱۲ مرداد ۱۳۹۸
زودتر اينهمه صفر را بردارند .
ميخواى يه تاكسى سواربشى بايد صدهزار ريال دقت كنيد (صد هزار ريال) بپردازى
درحاليكه قبلا با (صد ريال) يك تاكسى دربست تمام روز در اختيار شما بود
حالا بقيه چيزا كه جاى خود.
Iran (Islamic Republic of)
امیر بوجاری
۱۰:۴۵ ۱۲ مرداد ۱۳۹۸
به شرطی موثر خواهد بود که تورم مجدد افزایش پیدا نکند وگرنه بعد چند صباحی همان صفرها بر خواهد گشتت ایا دولتها میتوانند جلوی تورم را بگیرند چاپ مازاد اسکناس بدون پشتوانه باید متوقف شود که یکی از راه حل های جلوگیری از تورم است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۲ ۱۲ مرداد ۱۳۹۸
تو اين شوك رواني و فشار سه برابر شدن دلار حذف صفر = شوك جديد به روح و روان مردم
همين اسكناساي درشت پنجاه هزار تومني و صد هزار تومني كافيه و اگه كمه پونصد هزار تومني بزنين
ضمن اينكه دوره سكه و اسكناس گذشته و دوره كارت و اينترنته
اامصبا نميكنن اقلا يه صفر وردارن كه مردم راحتن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۶ ۱۲ مرداد ۱۳۹۸
این طرح بسود دولت و به ضرر ملت خواهد بودو درآمد دولت به چندین برابر میرسدو درآمد ملت چندین برابر کاهش می یابد !!!یعنی عملا پشتوانه مالی نداره و فقط در حد حرف زدن ارزش پول تغییر پیدا میکنه که اصلا درست نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۱ ۱۲ مرداد ۱۳۹۸
این طرح خوبیه به شرط اینکه برای تولید پول هزینه ای صورت نگیرد وگرنه تورم زا خواهد بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۲ ۱۲ مرداد ۱۳۹۸
بروید و دنبال تولید و رونق اقتصادی باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۴ ۱۲ مرداد ۱۳۹۸
ای برنامه ها(حذف صفر)برای کشوری است که مشکلات اقتصادی وفساد مالی نداره، مناسبه؟؟!! اول اصلاح اقتصادی ورفع مشکلات امروز رابرطرف کن ؟؟!! وحقوق هاودرآمدها راچندبرابرکن!! وووو!!بعد صفرهارا حذف کن؟؟!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۱ ۱۲ مرداد ۱۳۹۸
چی بگم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۲ ۱۲ مرداد ۱۳۹۸
حذف کنین بره..
Iran (Islamic Republic of)
معلم
۰۹:۵۶ ۱۲ مرداد ۱۳۹۸
#وضعیت معیشت معلمان بد است
United States of America
ناشناس
۰۹:۳۵ ۱۲ مرداد ۱۳۹۸
اقتصاد رو درست کنید .
Iran (Islamic Republic of)
محمدامین
۰۹:۳۱ ۱۲ مرداد ۱۳۹۸
بااین کارفکرنکنم بشه جلورکوداقتصادی گرفت فقط تولیداسکناس کمترمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۹ ۱۲ مرداد ۱۳۹۸
آی مدیرای باهوش بخدا دیگه ما انتظاری از شما نداریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۸ ۱۲ مرداد ۱۳۹۸
الان شرکت ها مرتب قیمت اجناس خود را افزایش میدهند مثلا قیمت شیر عالیس از 18000 ریال به 20000 ریال و بعدا به 22000 ریال و اکنون شیر عالیس به 18000 ریال افزایش قیمت پیدا کرده این صفر ها اتفاقا از تورم شدید جلوگیری میکند . حالا اگر 10000 ریال یک تومان بشود این شرکت ها سریعا قیمت شیر را 3 تومان یعنی 30000 ریال میکنند و وقتی بخواهند باز هم قیمت را افزایش دهند آنرا 4 تومان یعنی 40000 ریال میکنند. در ضمن تکلیف 1000 ریال و یا 2000 ریال و مثلا 500 تومان باز هم معلوم نیست و باز هم باید اسکناس چاپ بشود مگر اینکه واحد های کوچکتر از تومان بطور کلی حذف بشود .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۱ ۳۱ مرداد ۱۳۹۸
این مشکل با تعریف اجزای پول قابل حل است مثلا در گذشته می خریدیم جنسی را یک ریال و 50دینار (می گفتیم یک قران و ده شاهی) الان هم ارزها رو میگیم یک دلار و پنجاه سنت (سنت اجزای واحد دلار است و هر یک دلار یکصد سنت است)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۳ ۱۲ مرداد ۱۳۹۸
کجای منطق و عقل میگه با عوض کردن رنگ پیرهن یک فرد شخصیت فرد عوض میشه. مثلا اگه کوت شلوار کنید تن یک فقیر آیا پولدار میشه؟؟؟؟

میدونید هزینه این کار چقد هست؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۳ ۱۲ مرداد ۱۳۹۸
تو میدونی ؟ فقط حرف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۴ ۱۲ مرداد ۱۳۹۸
اول یه صفر کم کنید این طوری جنبه روانی ندارد بطور مثال10000000 ریال یه صفر کم شود می شود یک میلیون تومان اسکناسها هم جمع نکنید بتدریج کهنه شد جمع کنید وبرابر پول جمع شد اسکناس چاپ کنید ادم وقتی از پله بالا وپاین می رود از چهار پله بالا وپایین بپرد پایش خورد می شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۰ ۱۲ مرداد ۱۳۹۸
آقا چه کار به صفر ها دارید در چاپ جدید اسکناس ها 4 صفر را خیلی کم رنگ کنید نه سیخ بسوزه نه کباب .....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۹ ۱۲ مرداد ۱۳۹۸
شاید هم بد نباشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۰ ۱۲ مرداد ۱۳۹۸
این اقدام در کل بد نیست اگه بتونن مدیریتش کنن متاسفانه ما مدیران با برنامه نداریم
Iran (Islamic Republic of)
محمود
۰۸:۵۹ ۱۲ مرداد ۱۳۹۸
با سلام حذف 4 صفر خوبه ولی اجناس زیر ده هزار ریال تکلیف شون چی میشه مثلا جنس های که پانزده هزار ریال است یعنی هزارو پانصد تومان قیمت این اجناس چی میشه در ساختمان سازی هر بلوک هزارو هفت صد تومان است هفت صد تومان چگونه هساب میشود آیا میشود هزار تومان که معادل یک تومان است یا میشِود دو تومان که در تعداد بالا تورم زیادی است حالا مبلغ ریز تر از یک تومان چیست .؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۷ ۳۱ مرداد ۱۳۹۸
هر واحد پولی یک اجزای پول دارد واحد پول تومان و اجزای واحد پولی پارسه: هر یک تومان برابر 100 پارسه پس هزار تومان فعلی می شود یک تومان و پانصد تومانی فعلی می شود 50 پارسه . پس قیمت بلوکی که فرمودید 1700 تومان فعلی است می شود یک تومان و 70 پارسه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۷ ۱۲ مرداد ۱۳۹۸
به نام خدا سلام وخسته نباشید خدمت رییس بانک مرکزی .ماپیشنهادمیکنیم به جای چهار تا صفر شما بیاید در مرحله اول یک صفر کم کنید بااین کار ریال تبدیل به تومان میشه ارزش ملی پول حفظ میشه وارزش پولمون میره بالا نه احتیاج جمع آوری پنجاه تومانی تا پانصد تومانی راداریم به جای 10000 روی هزار تومانی 1000 استفاده می کنیم ومیتونیم اسکناس درشت مثل بیست هزار تومانی ودویست هزار تومانی وحتی پانصد هزار تومانی و یک میلیون تومانی به پولهایی که درحال حاظر داریم اضافه کنیم.اگر چهار صفر کم کنیم .1ارزش پول زیاد ومردم فقیر میشوند 2 تقلید از غرب محسوب می‌شود 3 باید پول خوردها جمع شود 4 مردم دچار سر در گمی میشن وه 5 با این کار ارزش معنوی پولمون میاد پایین و...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۹ ۱۲ مرداد ۱۳۹۸
آفرین این درست یک صفر خوبه کم بشه ارزش پولمون میره بالا قیمت ها واقعی میشن مردم سردر گم نمیشم درسته.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۱ ۱۲ مرداد ۱۳۹۸
افرین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۹ ۱۲ مرداد ۱۳۹۸
شما بلدین چکار کنین
-
عباس گودرزی
۰۸:۴۵ ۱۲ مرداد ۱۳۹۸
سلام چرابجای حذف چهار صفر بی زبان حذف نقدینگی از معاملات را در دستور کار قرار نمی دهید ؟ بگویم چرا ؟ حذف چهار صفر مبالغ اختلاس و رانت و دزدی را در نگاه مردم کم نشان می دهد ولی حذف نقدینگی از معاملات ( البته باطرح اینجانب ) شفاف سازی می کند و درا و ندار مشخص و حق مستضصعف از طریق مالیات پلکانی گرفته می شود . افتاد چرا ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۵ ۱۲ مرداد ۱۳۹۸
فقط تو باهوشی
-
عباس گودرزی
۱۱:۵۷ ۱۲ مرداد ۱۳۹۸
سلام بحث هوش نیست بحث عقل و منطق علمی است اگر دلیلی بر موضوع دارید بسم الله علمی و عقلانی بفرمایید تا پاسخ منطقی دریافت کنید
Iran (Islamic Republic of)
م
۰۸:۲۲ ۱۲ مرداد ۱۳۹۸
عجبا
Iran (Islamic Republic of)
احمدی
۰۸:۲۱ ۱۲ مرداد ۱۳۹۸
سلام چهار صفر رو حذف نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۹ ۱۲ مرداد ۱۳۹۸
حال با حذف 4 صفر از پول ملی جنسی که در حال حاضر قیمتش کمتر از 10000 ریال باد چه می شود؟ آیا باز هم پول خردتر از یک تومان هم خواهد بود ؟ اسم آنها چیه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۶ ۱۲ مرداد ۱۳۹۸
یک قرون دو قرون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۵ ۳۱ مرداد ۱۳۹۸
اجزای پول داریم به نام پارسه و هر پارسه معادل 100 تومان جدیده یعنی از مبالغ زیر ده هزار ریال فعلی، دو صفر به ریال کم می شود مثلا پانصد تومان می شود 50 پارسه یعنی یه جنس 1750 تومانی فعلی می شود یک تومان و 75 پارسه . مثل دیگر کشور های دنیا اجزای پول در کنار واحد پول گفته می شود در گذشته ریال و دینار بود که به ترتیب گفته می شد قران(یک ریال) و شاهی(20 دینار) ..
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۸:۱۱ ۱۲ مرداد ۱۳۹۸
به نظر من کار اشتباهی است چون افرادی هستند که مبلغ کمی را هنوز نمیتوانند کارت به کارت کنند. بین ریال وتومن مشکل دارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۲ ۱۲ مرداد ۱۳۹۸
باز هم طرحی جدید....
Germany
ناشناس
۰۷:۴۹ ۱۲ مرداد ۱۳۹۸
عملا هم صفرهای پول ماحذف شده دولت بجای تقویت پایه پولی نمیتونه مسئله روحل کنه صورت مسئله رو پاک میکنه افرین به این همه استعداد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۵ ۱۲ مرداد ۱۳۹۸
فقط میخوان یک ابتکاری به خرج بدن
آخرین اخبار