تشدید بادهای ۱۲۰ روزه و ادامه تابستان بارانی در سیستان و بلوچستان

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: با تقویت مجدد سامانه آب و هوایی مونسون هند مجدد رشد ابرهای همرفتی و وقوع رگبارهای باران در استان ادامه می یابد.

تشدید بادهای ۱۲۰ روزه و ادامه تابستان بارانی در سیستان و بلوچستان

محسن حیدری مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ،اظهار داشت: بر اساس خروجی نقشه‌های پیش یابی و مدل‌های عددی از بعدازظهر امروز مجدد شرایط برای رشد ابر‌های همرفتی و وقوع رگبارباران در ارتفاعات جنوب استان فراهم است.

وی افزود: با توجه به شاخص‌های همرفت احتمال وقوع صاعقه، تندباد‌های موقتی و سیلابی شدن رودخانه‌ها و آبگرفتگی معابر در نواحی جنوب استان زیاد است.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: توصیه می‌شود در زمان وقوع صاعقه از قرار گیری در ارتفاعات و فضای باز خودداری شود. همچنین با توجه به احتمال سیلابی شدن برخی رودخانه‌های محلی از تردد در این مناطق نیز اجتناب شود.

حیدری گفت: فاز نخست بارش‌های مونسون هند از ۱۹ تیرماه گذشته در استان آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

او خاطرنشان کرد: بر اساس آخرین خروجی مدل‌های جوی، پیش بینی می‌شود روز سه شنبه با تقویت جریانات شمالی، مونسون برای سیستان و بلوچستان تضعیف شود.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: به طور معمول فعالیت سامانه بزرگ مقیاس مونسون هند از ماه ژوئن در استان آغاز می‌شود و تا اواسط سپتامبر ادامه می‌یابد.

حیدری افزود: مونسون یک پدیده بزرگ آب و هوایی است که محدوده وسیعی شبه قاره هند، پاکستان و جنوب ایران را در تابستان‌ها درگیر می‌کند.

او در بخش دیگری به صدور اطلاعیه جوی شماره ۲۴ اداره کل هواشناسی استان اشاره کرد و گفت: در این اطلاعیه علاوه برای بارش‌های رگباری در جنوب استان، به تقویت جریانات شمالی و افزایش شدت وزش باد‌های ۱۲۰ روزه اشاره شده است.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان اضافه کرد: از سه شنبه سرعت وزش باد‌های ۱۲۰ روزه در شمال استان به تدریج افزایش می‌یابد و علاوه بر خیزش گردوخاک و کاهش دید و کاهش کیفیت هوا در این مناطق، در سایر نقاط استان افزایش غبار و بادوگردوخاک با شدت کمتر رخ خواهد داد.

انتهای پیام/گ

تشدید بادهای ۱۲۰ روزه  در سیستان و بلوچستان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار