بیگدلی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

ترامپ با تحریم ظریف آخرین راهِ دیپلماسی با تهران را بست/ برجام مرده و چیزی از آن باقی نمانده است

کارشناس مسائل آمریکا گفت: اقدام ترامپ در تحریم ظریف شتاب زده بوده و آخرین راه های گفت‌وگو را با ایران قطع کرد.

ترامپ آخرین منفذهای ارتباط دیپلماتیک را بستبه گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  تحریم وزیر امورخارجه کشورمان از سوی آمریکا با واکنش های زیادی  از سوی مقامات و چهره های سیاسی  ایرانی و خارجی همراه بوده و از سوی اکثر سیاستمداران  محکوم شده است، حتی مقامات  آمریکایی هم این رفتار ترامپ  را غیر دیپلماتیک دانسته و تاکید کرده اند که چنین تصمیماتی کمکی به دیپلماسی نمی کند. حتی برخی چهره های تندرو در مذاکرات برجام ، مانند وندی شرمن  در توئیتی به ترامپ بابت این اقدام تذکر داده اند.گفته می شود،  با قرار گرفتن نام افراد  در این فهرست، دارایی‌های احتمالی آن شخص در آمریکا مسدود می شود  و اتباع این کشور از داد و ستد مالی با آن‌ها منع می شوند و این درحالی است که ظریف به دنبال اعلام خبر تحریم خود  از جانب وزارت  دارایی و خزانه داری آمریکا  گفته است: هیچ مشکل شخصی با تحریم‌های احتمالی واشنگتن ندارم. وزارت دارایی آمریکا پیش تر نیز در اقدام به دور از عقلانیتِ دیپلماتیک، رهبر معظم انقلاب را تحریم کرد.

بیگدلی کارشناس مسائل آمریکا در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با تحریم ظریف اظهار کرد: آمریکایی ها در رابطه با تحریم ظریف تصمیم نابجایی گرفتند٬ آنها  تمام منفذهای ارتباط دیپلماتیک  با ایران را بسته اند و از سوی دیگر برای مذاکره با تهران در رسانه ها ابراز تمایل می کنند. با نگاهی به تاریخ درخواهیم یافت که جز در دوره ای محدود آن هم در زمان هیتلر، چنین اقداماتی سابقه نداشته است.

او ادامه داد: تهدید و ایجاد محدودیت برای وزیر امور خارجه به عنوان شخص اول دیپلماسی  یک کشور٬ موضوعی نیست که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت. این اقدام یک پیام دارد، آن هم بستن آخرین مسیرهای دیپلمایتک از سوی آمریکا و تلاش برای افزایش فشارها بر تهران است و بهانه آنها برای دست زدن به چنین اقدامی، انتشار تصویری از  ظریف در کنار حضرت آیت الله خامنه ای بازمی گردد که  نشان دهنده ارتباط نزدیک او با رهبر انقلاب است. علاوه بر این به تازگی در آمریکا تلاشی برای ایجاد دیدگاه منفی نسبت به ظریف  در برنامه آنها قرار دارد٬ ولی  هیچ کس تصور نمی کرد که در چنین سطحی دست به تحریم او بزنند.

این کارشناس مسائل  آمریکا با اشاره به  اظهار نظر مقامات آمریکایی در رابطه با تحریم ظریف  تصریح کرد:  این اقدام با واکنش هایی از سوی سیاستمداران آمریکایی از جمله،  وندی شرمن که از چهره های تندرو در مذاکرات برجام  به شمار می رفت  مواجه شد و او در توییتی به ترامپ  تذکر داد که این رفتار  او کمکی به دیپلماسی نمی کند.

او افزود:  از نظر من ترامپ با شخصیتی که دارد برای این گونه صحبت ها اهمیتی قائل نمی شود. حتی تصمیمات او خارج از کاخ سفید گرفته می شود و اطرافیان  تاثیری بر تصمیماتش ندارند. رئیس جمهور آمریکا با این اقدام آخرین راه های گفت و گو با ایران را قطع کرده و می توان گفت که در این زمینه بسیار شتابزده عمل کرده است.

بیگدلی در خصوص همزمانی تحریم ظریف با لغو معافیت های  هسته ای  و عواقب این تحریم ها توضیح داد: ترامپ  تا جایی که توانسته و امکانش را داشته تحریم ها را افزایش داده است.  او امکان همکاری های روسیه و چین  در تاسیسات هسته ای ما را هم با محدودیت روبرو کرده  و  تهدید کرده است که در صورت ادامه تعامل با تهران این کشورها هم تحت تحریم قرار خواهند گرفت. ترامپ  در پی جنگ تعرفه ای که با چین آغاز کرده، حتی در این اواخر چین را تهدید کرد که  اگر به انتظار هستند که مذاکرات را به بعد از انتخابات ۲۰۲۰ بیندازند، اشتباه می کنند و گفته که، من در انتخابات  ۲۰۲۰ پیروز خواهم شد و شرایط مذاکره را با شما سخت تر خواهم کرد.»

این کارشناس سیاست خارجی ، در پاسخ به اینکه کمیسیون برجام ، نتایج قابل دفاعی دارد توضیح داد:  با بدعهدی آمریکایی ها در این زمینه  برجام قابلیت اجرایی  پیدا نمی کند. برجام مردهه و چیزی از آن باقی نمانده است. زیرا آمریکایی ها به آن پایبند نبوده و نیستند. به همین دلیل ما در شرایط نا امیدی دست به اقدامات دو مرحله ای زدیم و به تشکیل کمیسیون هایی در این رابطه اقدام کردیم.  من فکر می کنم، به این جلسات نباید خوشبین بود.

او در پایان اضافه کرد: عراقچی در جلسه  فو ق العاده ای که اخیرا  برگزار شد،  اعلام کرد اروپایی ها به انتظارات ما  پاسخ ندادند. به نظر می رسد اینستکس هم دچار همین سرنوشت (برجام) می شود، زیرا انتظارات ما با توانایی  اروپایی ها کاملا در تعارض است. روحانی  در صحبت های خود  اعلام کرده که فروش نفت باید آزاد شود و ما بتوانیم سالی یک میلیون بشکه نفت به اروپا  بفروشیم . موضوع دیگر اینکه موانع بانکداری از سر راه باز پس گیری پول نفت فروخته شده برداشته شود. این، انتظاراتِ بسیار دور  از دسترسی  برای اروپا بوده که  از توان آنها  به کلی خارج است، زیرا اروپا از ترس تحریم آمریکا دست به چنین اقداماتی نمی زند. به این دلیل نتیجه کمیسیون برجام هیچ گاه  برای ایران رضایت بخش نخواهد بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار