ابتکاری جدید در یک دفترخانه ثبت ازدواج گیلانی

یکی از سردفتران ازدواج در رشت با ابتکاری جدید مانع از گسستن پیوند آسمانی زوجین شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، عبدالله بهشتی، سردفتر ازدواج در شهر رشت با بیان اینکه از سال ۹۲ فعالیت این دفتر آغاز شده است، گفت: معمولا چنین دفاتری اقدام به ثبت ازدواج و طلاق می‌کنند، اما از زمان شروع فعالیتم تصمیم گرفتم فقط موجب پیوند زوج‌های جوان شوم و هیچ طلاقی را ثبت نکنم.

وی ازدواج را جزء پدیده‌های اجتماعی دانست که هم در شرع و هم در عرف پذیرفته است و اظهار کرد: ازدواج یک نیاز فطری است و به واسطه آثار و نتایج مطلوب آن بر اجتماع مورد تاکید همه ادیان به ویژه اسلام است. سنت نبوی نیز به امر ازدواج نگاه خاصی دارد و آن را کمال تقوا معرفی می‌کند.

یکی از سردفتران ازدواج در رشت با بیان اینکه امروزه شاهد افزایش آمار طلاق در جامعه هستیم، تصریح کرد: در وهله نخست باید بپذیریم که طلاق نیز یکی از پدیده‌های اجتماعی است و گاهی زوجین به واسطه اختلاف فرهنگ‌ها و اندیشه‌ها از زندگی در کنار هم ناامید می‌شوند. احکام شرعی و قانونی نیز برای امر طلاق تعریف شده و عمل خلاف شرع نیست.

بهشتی ادامه داد: پیامد‌هایی که طلاق می‌تواند برای جامعه به بار بیاورد موجب شده که از طلاق به عنوان حلال مکروه و منفور یاد شود لذا به واسطه روحیات فردی از قرائت صیغه طلاق و ثبت آن در دفترم خودداری می‌کنم تا شاید همین امر تلنگری برای زوجین باشد و طلاق را به تعویق بیاندازد.

وی با بیان اینکه ساده یا تجملی بودن مراسمات عقد و ازدواج رابطه مستقیمی با سبک زندگی خانواده‌ها دارد، خاطرنشان کرد: نمی‌توان گفت که جوانان در گذشته ساده‌زیست‌تر بودند و زوج‌های امروزی تجمل‌گرا و اهل ریخت و پاش هستند، بلکه اگر خانواده‌ها فرزندان خود را براساس آموزه‌های دینی تربیت کرده باشند، مراسم عقد و ازدواجشان نیز رنگ و بوی دینی خواهد داشت و از اسراف و چشم و هم‌چشمی به دور است.

یکی از سردفتران ازدواج در رشت، مهریه «سکه طلا به تعداد سال تولد عروس» را عجیب‌ترین مهریه‌ای دانست که برخی از زوجین انتخاب می‌کنند و یادآور شد: زوج‌هایی نیز بوده‌اند که تنها با یک شاخه گل به عنوان مهریه زندگی صمیمانه خود را آغاز کرده‌اند.

بهشتی با بیان اینکه تجربه نشان داده مهریه‌های نجومی هیچ نقشی در تداوم یک زندگی ندارد، گفت: نخستین اصلی که جوانان در هنگام ازدواج باید مد نظر قرار دهند، صداقت است. در واقع صداقت در گفتار و کردار زندگی را پایدار می‌کند؛ نه سکه‌های طلا و لذا می‌توان گفت که بی‌صداقتی ریشه بسیاری از اختلافات است که در نهایت طلاق را رقم می‌زند.

وی اعتماد دوطرفه را دومین اصل در ازدواج پایدار دانست و تصریح کرد: بی‌اعتمادی زن به شوهر و شوهر به زن موجب می‌شود فضای زندگی مشترک گرمای خود را از دست دهد و مقدمات طلاق عاطفی را فراهم کند.

یکی از سردفتران ازدواج در رشت، اصل سوم را گذشت دانست که مهم‌تر از تفاهم است و متذکر شد: جوانانی که در خانواده خود صداقت، اعتماد و گذشت را فرا گرفته باشند، به مراتب زندگی مشترک عاقلانه‌ای خواهند داشت که یک ازدواج عاشقانه را برای آنان رقم می‌زند لذا برای اینکه جامعه به سمت طلاق به ویژه طلاق در سال‌های اولیه ازدواج نرود باید از خانواده‌ها شروع کنیم.

بهشتی، ازدواج حضرت امیرالمومنین (ع) و فاطمه زهرا (س) را نمونه کامل یک ازدواج الهی، مومنانه، عاقلانه، صادقانه و عاشقانه دانست و خاطرنشان کرد: پدیده طلاق در خانواده‌هایی که از الگو‌های دینی در زندگی و تربیت فرزندان پیروی می‌کنند عمومیت ندارد و اخلاق و گذشت مشهود است.

منبع ایسنا

انتهای پیام/پ

 

ابتکاری جدید در یک دفترخانه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.