در تیتر امشب مطرح شد؛

جزئیات سامانه اعلام روزانه قیمت واقعی کالاها

سامانه اعلام قیمت واقعی کالاها بهترین راهکار برای واقعی شدن قیمت‌ها است و درصورتی که نرخ گذاری‌ها بر اساس واقعیت‌های بازار باشد، کارکرد این سامانه مفید خواهد بود.

جزئیات سامانه اعلام روزانه قیمت واقعی کالاهابه گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، صفایی سخنگوی اتاق اصناف در برنامه تیتر امشب درباره راه اندازی سامانه اعلام قیمت واقعی کالا‌ها به صورت روزانه گفت: این سامانه به پایش قیمت‌ها کمک می‌کند و با هدف کاهش تخلفات صنفی ایجاد شده است. با وجود اینکه بیشتر اصناف قیمت واقعی اقلام خود را اعلام می کنند، اما متاسفانه حدد ۳ درصد واحد‌های صنفی، متخلف هستند.

وی ادامه داد: بهترین راهکار برای اینکه قیمت‌ها را واقعی کنیم، تشکیل همین سامانه است و درصورتی که نرخ گذاری‌ها بر اساس واقعیت‌های بازار باشد، کارکرد این سامانه مفید خواهد بود.

صفایی درباره کمبود بازرس برای بررسی تخلفات صنفی تصریح کرد: وقتی زیرساخت‌های لازم نداریم به ناچار باید بازرسی‌ها را از حضوری محور به سمت شکایت محور ببریم البته برای این نوع بازرسی هم زیرساخت لازم به دلیل کمبود بودجه فراهم نیست.

وی تصریح کرد: صندوق مکانیزه فروش در مجلس تصویب و برای تایید نهایی به شورای نگهبان ارجاع شد که اشکالاتی بر شیوه اجرا گرفته شده است بنابراین باید فرایند آن در کمیته وزارت صنعت معدن و تجارت و سازمان امور مالیاتی تعیین شود تا برای تصویب به ریاست جمهوری و دولت ارجاع شود.


بیشتر بخوانید: برخورد قضائی با کالا‌هایی که برچسب قیمتی ندارند


در ادامه تابش رئیس سازمان حمایت درباره عملکرد سامانه اعلام قیمت کالا به صورت روزانه گفت: این سامانه در فاز اول حداقل و حداکثر قیمت و همچنین قیمت عرف ۱۰۰ قلم کالا را به صورت روزانه به اطلاع مردم می‌رساند. مردم می توانند از طریق اپلیکیشن‌های موجود و سامانه ۱۲۴ از طریق وب سامانه را رصد کنند.

وی ادامه داد: در آینده کالا‌های دیگر به این سامانه اضافه می‌شود. خدمات پس از فروش نیز در در قالب یک سامانه یکپارچه به مردم ارائه می‌شود. با شفافیتی که برای مصرف کنندگان ایجاد می‌کنیم مردم می‌توانند با استفاده از این سامانه خرید خود را مدیریت کنند.

رئیس سازمان حمایت با بیان اینکه این سامانه یک خدمت جدید است، گفت: اعلام قیمت‌ها در این سامانه در دو بخش  انجام می‌شود، بخش اول کالا‌هایی که ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌گیرند و قیمت مصوب دارند که شامل ۲۵ قلم کالای اساسی می شود. بخش دوم مابقی کالا‌ها که  اعلام قیمت آن‌ها  از سوی واحد صنفی در سامانه ۱۲۴ انجام می‌گیرد.

وی افزود: کارکرد سامانه اعلام روزانه کالا‌ها  اینست که حداکثر و حداقل  قیمت‌ها را می‌سنجد که با عرف مطابقت داشته باشد در غیر این صورت بازرسین ما برای بررسی موضوع حضور پیدامی کنند.

این مقام مسئول ادامه داد: ما قیمت را از مبدا تا مقصد دنبال می‌کنیم. تخلف افزایش قیمت‌ها الزاما  از سوی واحد صنفی نیست ممکن است از حوزه تامین و یا واحد تولیدی باشد که از تیررس نظارت بازرسین ما در امان نیست.

تابش تاکید کرد: تولید کننده باید ادله و منطق برای افزایش قیمت داشته باشد. ملاک برای ما قیمت عرف سامانه است. اگر مصرف کننده از قیمت واقعی کالا اطلاع داشته باشد دیگر نسبت به خرید با قیمت‌های بالاتر اقدام نمی‌کند.

او افزود: این سامانه به صورت آزمایشی اجرایی شده است و به تدریج آماده و کامل‌تر خواهد شد بر این اساس درج قیمت ۱۰۰ قلم کالا الزامی و باید با قیمت عرف سامانه ۱۲۴ یکی باشد.

تابش درباره صندوق‌های مکانیزه گفت: تنظیم بازار از تامین کالا شروع می‌شود و در مرحله دوم، حوزه بازرسی مطرح می‌شود بنابراین هرچه تامین دقیق‌تر و بهتر باشد بازرسی‌ها با مشکلات کمتری انجام می‌شود.

رئیس سازمان حمایت تصریح کرد: سامانه جامع تجارت نیز در وزارت صمت عملیاتی شده و در حال فعالیت است، اما برای اجرای کامل آن باید سامانه‌های دیگر در دستگاه‌های اجرایی نیز از طریق وب به سامانه جامع وصل و تبادل اطلاعات انجام شود.

در ادامه باستانی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ارتباط تلفنی گفت: یکی از مبانی دولت الکترونیک ، ایجاد شفافیت و به روزرسانی  سامانه های رصد قیمت ها  است اما تا زمانی که زمینه اجرای سامانه جامع تجارت الکترونیک فراهم نباشد، تحقق اهداف این سامانه ها با مشکل مواجه می شود.

او افزود: سامانه جامع تجارت تکلیف قانونی وزارت صمت است که هشت سال از زمان ایجاد آن می گذرد اما هنوز تکمیل نشده است و باید دستگاه های باقی مانده به این سامانه متصل شوند و همکاری لازم را داشته باشند در غیر اینصورت باید معرفی شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۳ ۱۴ مرداد ۱۳۹۸
دیروز رنگ خریدم قیمت روی قوطی 5 هزار ولی فروشنده 8000تومان پول گرفت با 124 تماس گرفتم کسی جواب نداد
Iran (Islamic Republic of)
مهاجر
۱۲:۵۲ ۱۴ مرداد ۱۳۹۸
سلام. بخدا اینها همش حرفه .بازار از دست دولت مردان در رفته .شاید هم براشون مهم نیست مردم .شیر و لبنیات و گوشت .... نخورن. یه بررسی کنین ببینید چقدر از مردم دیگه میوه و لبنیات و گوشت نمیخورند. شما وظیفه شرعی دارین دردها را منتقل کنید .
اگه دولت واقعا صداقت داشت اول خودش فشار روی مردم و تولید بریدند تا کمک بشه به ارزانی. مانند قیمت در پرواز برق .ماه به ماه شدن قبضها. مالیات گذاف. عوارض شهرداریها و صدور جواز کسب و کار ووووو
United States of America
ناشناس
۰۰:۴۷ ۱۴ مرداد ۱۳۹۸
خوبه سپاس
آخرین اخبار