در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

متقی: کنش تهاجمی آمریکا فقط مربوط به ایران نیست/ ترامپ روحیه استثمار گرایی دارد

گفت‌و‌گوی ویژه خبری امشب سیزدهم مردادماه با موضوع مصداق‌های افول جایگاه آمریگا برگزار شد.

متقی: کنش تهاجمی آمریکا فقط مربوط به ایران نیستبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، مصداق‌های افول جایگاه آمریکا امشب با حضور ابراهیم متقی عضو هیات علمی دانشگاه و هادی محمدی کارشناس مسایل سیاسی بررسی قرار گرفت.

متقی با اشاره به اینکه کنش تهاجمی آمریکا فقط مربوط به ایران نیست گفت: نگرانی در اروپا نسبت به امریکا وجود دارد.

وی با بیان اینکه رییس جمهوری مانند ترامپ قادر به اجماع سازی نبست افزود: اجماع سازی مربوط به زمام دارانی است که نگاهشان مربوط به چند جانبه گرایی باشد ترامپ به قواعد بین الملل توجه ندارد.

این عضو هیات علمی دانشگاه با اشاره به اینکه آلمان صراحتا اعلام کرد که در بحث مربوط به ائتلاف سازی برای امنیت تردد کشتی رانی در ائتلاف مشارکت نمی‌کند اظهار کرد:آمریکا تمایلی به چندجانبه گرایی ندارد و نظام بین الملل در وضعیت تعادل به دنبال ایجاد نقش آفرینی است.

متقی با اشاره به اینکه جامعه بین الملل هیچ تمایلی به پذیرش همکاری در چارچوب یک جانبه گرایی ندارد گفت: در سال ۲۰۰۱ و ۲۰۰۳ سیاست‌های آمریکا پیامد‌هایی را برای اقتصاد این کشور به وجود آورد.

وی با اشاره به اینکه جنگ در افغانستان ۱۸ سال طول کشید؛ افزود: جنگ افغانستان طولانی‌ترین، جنگ در طول تاریخ و حیات سیاسی و بین المللی آمریکا است، آمریکا قابلیت نظامی ویژه‌ای در جهان دارد، اما این قدرت نظامی نمی‌تواند در جنگ‌های منطقه‌ای موثر باشد.

متقی با اشاره به اینکه جنگ به معنای نابود کردن نیست افزود: پیروزی و غلبه یعنی شما بر اراده جمعی غلبه پیدا کنید.

این عضو هیات علمی دانشگاه با بیان اینکه آمریکا دچار ضعف در اراده شده است که در هیچ دورانی به این صورت نبود عنوان کرد: ترامپ با تیم پرماجراجویش حرف‌های تهاجمی می‌زند، او اگر بخواهد در برابر زدن پهپاد آمریکا در خلیج فارس جایی را هدف قرار دهد مطمئنا ایران اقدام متقابل انجام می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه آیا اروپا تمایل به گسترش جنگ دارد، آیا آمریکا در شرایط موجود تمایل به گسترده شدن جنگ در خلیج فارس دارد افزود: آمریکا در چنین شرایطی نمی‌تواند اجماع و جنگ به راه بیندازد.

وی با بیان اینکه اوباما می‌گفت با جهان می‌خواهد به صورت چند جانبه گرا عمل کند؛ ادامه داد: اندیشه‌های باراک اوباما شبیه اندیشه‌های ویلسون است لذا این دو در تاریخ یک صد ساله آمریکا دو رئیس جمهور بودند که دکترا داشتند و رویکرد نئو لیبرالی داشتند.

متقی با بیان اینکه امروزه سازمان ملل ضعیف‌تر شده است گفت: وزراء‌ی خارجه کشور‌ها وقتی در اجلاسیه اقتصاد توسعه جهانی شرکت می‌کنند شاهد اعمال محدودیت‌ها هستیم یعنی امریکا می‌خواهد خود را فراتر از حاکمیت سازمان ملل متحد قدرت برتر معرفی کند.

وی با اشاره به اینکه ترامپ روحیه استثمار گرایی دارد و می‌خواهد آن را به زبان عامیانه بگوید تصریح کرد: تیپ شخصیتی مانند ترامپ نمی‌تواند در امریکا باقی بماند او می‌خواهد خود را مانند جکسون نشان دهد جکسون شکل واقعی و ترامپ شکل مضحک است لذا در حافظه تاریخی امریکا اشخاصی مانند ترامپ باقی نمی‌ماند؛ ناسیونالیست‌های آمریکا قدرت را برای خود و اقتصاد را برای شهروندانشان می‌خواهد.

هادی محمدی کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه ماهیت سیاست امریکا مربوط به ترامپ نیست افزود: قوه عاقله‌ای به ارزیابی جایگاه امریکا در عرصه جهانی می‌پردازد امریکا در سطح جهانی نمی‌تواند پایداری خود را به عنوان قدرت برتر حفظ کند.

وی با اشاره به اینکه ترامپ به دنبال اجماع برای تقسیم هزینه‌ها است؛ گفت: برخی از متحدانش حاضر نیستند هزینه محاسبات ترامپ را بپردازند. در حقیقت  ترامپ ائتلاف تک نفره در عرصه جهانی دارد.

این کارشناس مسایل سیاسی با اشاره به اینکه امریکا غول بزرگ اقتصادی نظامی است، اما با ابزار‌های کوچک به راحتی شکست می‌خورد گفت: امریکا متوجه شده است که در یمن و سوریه به نتیجه نمی‌رسد لذا به دنبال تولید ثروت است به طوری که به دنبال فروش تسلیحات است.

محمدی با اشاره به کارکرد سیاست ترامپ افزود: او سیاست خارجی را عمدتا تجاری سازی می‌بیند به طوری که همه چیز به کسب درآمد خلاصه می‌شود و منطق همکاری را به شکل سلسله مراتبی نمی‌بیند لذا کشور‌های دیگر در شرایط غیر عادی با امریکا قرار گرفته اند و محاسباتشان مانند گذشته نیست.

وی با بیان اینکه هزار و پانصد داعشی در شرق فرات در پایین حسکه نگهداری می‌شود گفت: مهمترین اولویت امریکا در سطح منطقه این است که اروپا را با خود همراه کند.

محمدی با اشاره به اینکه سوریه مظهر و نماد شکل گیری جنگ نیابتی از طریق ان جی او‌های افراطی ایدئولوژیک است گفت: امریکا باید به نحوی حریف‌های خود را مدیریت کند، تولید ناخالص امریکا از بیست و پنج درصد به پانزده درصد رسیده است و این موضوع در اینده برای امریکا چالش ایجاد می‌کند.

این عضو هیات علمی دانشگاه با اشاره به اینکه در شرایط بحران کنش عملیات از طرف بازیگران امکان پذیر نیست گفت: فروش تجهیزات بخشی از سیاست آمریکا در طی دوران گذشته است، کشور‌های منطقه که نفت و هویت دارند در فضای ملیتاریسم امریکای انگیزه کنش گری پیدا می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه آمریکا و متحدانش بعد از جنگ یمن به این نتیجه رسیدند که پیروزی امکان پذیر نیست؛ گفت: لذا سیاست‌های امریکا ماهیت خوشه‌ای داشته و اندیشه استثمار گرایی در تفکر زمام داران امریکا و مردمانش وجود دارد. 

انتهای پیام/  

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار