هفتمین نمایشگاه «ایران نوشت» افتتاح شد/انتقاد رئیس سازمان تبلیغات از بی توجهی به شخصیت‌های ایرانی در نوشت افزار‌ها

هفتمین نمایشگاه «ایران نوشت» صبح امروز در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، هفتمین نمایشگاه «ایران نوشت» صبح امروز در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان افتتاح شد. این نمایشگاه که از امروز آغاز شده تا ۲۵ مرداد ماه برپاست.

در این مراسم صادقی نیابکی مدیر کل صنایع غیر فلزی وزارت صمت از حمایت این وزارتخانه از تولید نوشت افزار ایرانی اسلامی صحبت و کرد گفت: تواقفی در وزارت صمت برای حمایت از شما تولید کنندگان نوشت افزار ایرانی اسلامی وجود ندارد و باید مقدورات کشور را در نظر بگیرید اما با کمال افتخار آماده هستیم از این بخش از تولید کشور حمایت کنیم.

وی افزود: سابقه آشنایی من با دوستان مجمع نوشت افزار ایرانی اسلامی به شش سال پیش برمی گردد که کار مقدماتی و ابتدایی را در زمینه تولید نوشت افزار آغاز کردند. امروز خوشبختانه نه تنها تعداد و مشارکت افزوده شد بلکه به تولید محتوا و بيان دیدگاه هایی که مبتنی بر مبانی ارزشی ماست افزوده شده است.

مدیر کل صنایع غیر فلزی وزارت صمت با اشاره به درونگرا بودن، درون زا بودن و مردمی بودن به عنوان فاکتورهای مهم در تولید ملی اشاره و بیان کرد: محصولی که جزء تولید ملی است براساس مزیت های داخل کشور تولید می شود. چون محصولات تولید ملی برون زاست اهمیت زیادی دارد که براساس مبانی، ارزش ها و مواد اولیه داخل عرضه  شود.

نیابکی با بیان اینکه علاوه بر تولید نیاز جامعه ۸۰ میلیونی، بهتر است هم محصول و هم مبانی ارزشی مان را صادر کنیم، گفت:نکته سوم مردمی بودن محصولات تولید ملی است. چهار پنج جوان انقلابی وارد عرصه تولید نوشت افزار ایرانی اسلامی شده اند. این جوان ها بدون هیچ حمایتی و براساس دانسته ها، داشته ها و علایقشان وارد عرصه شده اند.

صادقی نیابکی با بیان اینکه محصولات فرهنگی و محصولاتی که به جامعه تاثیر گذار ما معرفی می‌شود، باید مفاهیم داشته باشد تا هم بر دانش معارفی ما و هم بر دانش نوین تولید محصول مبتنی باشد اشاره و تصریح کرد: محصولات ما در زمینه نوشت افزار باید قابلیت رقابت داشته باشد. با جهش قیمت ارز، تولید ملی ارزشمند شد امروز که نرخ ارز به قیمتی معقول و با ثبات رسیده تولید ملی هم اهمیت پیدا کرده است.

وی افزود:شرکت هایی در حوزه نوشت افزار کالایشان را با فناوری نانو و آنتی باکتریال تولید می کنند که به نگاهی هوشمندانه در زمینه سیاست گذاری و ترویج این کالاها و محصولات نیاز داریم.

فاضل نظری مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در مراسم افتتاحیه نمایشگاه نوشت‌افزار گفت: انصافا چشم اسفندیار تعالی کشور ما فرهنگ است یعنی اگر صدمه‌ای به پیکره ایران شریف بخورد از حوزه دیگر نیست بلکه از سوی فرهنگ است، باید از فرهنگ صیانت کنیم و آن را توسعه دهیم از آن محافظت کردیم واگر صیانت نکنیم فرهنگمان را از دست می‌دهیم.

نظری:باید در حوزه فرهنگ و تغییر ذائقه مردم قدم های موثری برداشت

وی از افرادی که به خودرو نیاز ندارند اما آن را می خرند تا قیمت خودرو افزایش یاید، گفت: یک اصل اقتصادی به دلیل عامل فرهنگی ما زیر سوال می رود. این یک معضل است و ریشه اش را باید در فرهنگ جستجو کرد. اگر کسی کالایی را به ما رایگان بدهد و بگوید قهرمان زندگی فرزندتان باشد به راحتی قبول نمی کنیم چه اتفاقی افتاده است ما برای این کار پول می پردازیم اگر اسم این شبیخون فرهنگی نیست چیست باید در حوزه فرهنگ و تغییر ذائقه مردم قدم های موثری برداشته شود.

مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ادامه داد:طبیعی است اگر برای شخصیت هایی که قهرمان دنیای کودکان و نوجوانان ما هستند نمونه ایرانی ساخته نشود نمونه غربی جایگزینش می شود اگر نوشت افزار تولید شود اما جهان خیالی کودک که خود را در لباس آن می بیند نباشد موفقیت امکان‌پذیر نیست.

وی با بیان اینکه باور کنیم می توانیم موتورهای داخلی را ایجاد کنیم، گفت: بسیاری از بخش ها در این جهش کارشان را درست انجام نمی دهند مجوز پخش یک اسباب‌بازی را در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نمی دهیم بعد انیمیشن آن در یک نهاد فرهنگی دیگر ساخته می‌شود این به معنای تکثر سلیقه ها نیست این به معنای ناهماهنگی معیارها در نهاد های فرهنگی مختلف است.

حمایت سازمان تبلیغات اسلامی از نوشت افزار های ایرانی اسلامی

در این مراسم حجت الاسلام و المسلمین قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به حمایت این سازمان از تولید نوشت افزار ایرانی اسلامی اظهار کرد: ما در آن بخشی که به سازمان تبلیغات اسلامی بازمی گردد از نوشت افزار های ایرانی اسلامی حمایت می کنیم و از حمایت دریغ نخواهیم کرد این کار الگویی برای پیشرفت ایرانی اسلامی ماست.

وی افزود: ما یک مختصات خاص و ویژه ای داریم و پیشرفت در الگوی ایرانی اسلامی مسئله ماست آن روزی که این الگو مشعشع شود و آن را عرضه کنیم دور نخواهد بود. یک جلوه از آن در همین نمایشگاه نوشت افزار ایرانی اسلامی دیده می‌شود دلایل مضاعفی برای اهمیت تولید نوشت افزار وجود دارد. درصد کمی از بازار ۳۵درصدی نوشت افزار ایرانی اسلامی به شخصیت های ایرانی اختصاص دارد ما حتی به بهینه و اقتصادی بودن استفاده از این شخصیت ها و تولید نوشت افزار ایرانی اسلامی توجه نکردیم.

وی افزود: غیر از هویت ایرانی اسلامی به ملزومات تولید نوشت افزار ایرانی اسلامی نیاز داریم بالای ۵۰ درصد مادر ها نوشت افزار کودکان را انتخاب می‌کنند. این مسئله در چرخه توزیع اهمیت دارد اگر به آن توجه شود از ابزار بومی مثل مساجد و هیئت ها می توان برای ترویج استفاده از نوشت افزار ایرانی اسلامی بیشتر استفاده کرد.

در این مراسم سعید حسینی مدیر عامل مجمع نوشت افزار ایرانی اسلامی با اشاره به اینکه بیش از ۱۰۰ تولید کننده، نوشت افزار با طرح ایرانی اسلامی تولید می کنند، گفت: این کار باید در حوزه های دیگر هم انجام شود به نوعی این جریان در حال به تثبیت رسیدن است امروز فضای نوشت افزار تغییر کرده است و تولید کنندگان محصولاتشان را با برند ایرانی حتی با خط فارسی عرضه می کنند. در نمایشگاه امسال محصولاتی عرضه شده است که برای اولین بار در ایران تولید شده است با ذائقه سازی و ساختن کاراکترها می توانیم فضای بچه های کشور را تحت تاثیر قرار بدهیم که این مدل را می توان در قسمت های دیگر هم توسعه داد.

در پایان مراسم از نوشت افزار هایی با طرح ایرانی اسلامی رونمایی و از خانواده شهید مجید قربانخوانی تقدیر شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار