باشگاه خبرنگاران جوان بررسی می‌کند؛

دستمزد ۸۰ میلیونی فیلمنامه نویسان چقدر ضمانت اجرایی دارد؟

دو فیلمنامه نویس درباره چالش‌های پرداخت دستمزد فیلمنامه‌نویسان طبق نرخ‌های تعیین شده، توضیحاتی ارائه دادند.

دستمزد ۸۰ میلیونی فیلمنامه نویسان چقدر ضمانت اجرایی دارد؟به گزارش خبرنگار حوزه سینما  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، نرخ دستمزد فیلمنامه نویسان به تازگی تعیین و رسانه‌ای شده است. در خصوص چگونگی پرداخت این دستمزد‌ها (۸۰ میلیون تومان) و اینکه آیا در این حوزه همه چیز طبق قانون پیش می‌رود، با دو نویسنده (فیلمنامه نویس) که یکی رئیس شورای مرکزی کانون فیلمنامه‌نویسان است گفتگویی انجام دادیم. در ادامه آن را بخوانید؛

خودسیانی: امیدوارم دور زدن قانون کمرنگ شود

کریم خودسیانی نویسنده فیلم «کاتیوشا» درباره نرخ جدید دستمزد فیلمنامه‌نویسان به خبرنگار ما گفت: اگر همکاران ما به این قانون تمکین کنند و به عنوان نویسنده زیربار عقد قرارداد با هر مبلغی نروند، خیلی خوب است.

او افزود: از طرفی دیگر، تهیه کنندگان و سرمایه گذاران هم باید طبق قانون پیش بروند؛ چون قطعاً می‌دانند فیلمنامه رکن اصلی هر اثری است و خوب یا بد شدن کیفیت فیلم و سریال بستگی به متن دارد.

این نویسنده اظهار کرد: متأسفانه این امور هم مانند برخی دیگر از صنوف جامعه، طبق قانون تعیین شده پیش نمی‌رود و معمولاً دستمزد فیلمنامه نویسان پایین‌تر از نرخ تعیین شده پرداخت می‌شود.

او افزود: نکته جالب اینجاست همان مصاحبه شونده‌هایی که می‌گویند ضعف اصلی سینمای ما، فیلمنامه است، پای قرارداد چانه زنی کرده و برای کم کردن آن با قدرت پیش می‌روند!

خودسیانی در پایان گفت: امیدوارم دور زدن قانون در پرداخت دستمزد نویسنده‌ها، کمرنگ‌ و به این بخش بیشتر توجه شود.

سجاده‌چی: کاهش دستمزد فیلمنامه‌نویسان به رویه تبدیل شده است

مهدی سجاده چی نویسنده فیلم «سوفی و دیوانه» و رئیس شورای مرکزی کانون فیلمنامه‌نویسان هم گفت: به طور کلی این قانون هم مانند برخی دیگر از امور اقتصادی، رعایت نمی‌شود؛ بعضی نرخ‌ها بالاتر از مقدار تعیین شده و تعدادی پایین‌تر تعیین و پرداخت می‌شود.

او افزود: در کل تعیین و تبادل دستمزد تابع شرایط دو طرف قرارداد است؛ اما وظیفه ما به عنوان صنف تأمین حداقل رفاه برای اعضاست. پس تلاش می‌کنیم کاری کارشناسی شده انجام شود و قیمت‌هایی تعیین کنیم که دارای کف و پایه باشد.

این نویسنده ادامه داد: از آنجا که هیچ ضمانت اجرایی از سوی سفارش دهنده وجود ندارد، تلاش می‌کنیم از ظرفیت رسانه‌ها برای هرچه عادلانه‌تر شدن این جریان بهره ببریم و با تعیین دستمزد‌ها، یادآوری کنیم که اگر قیمت عادلانه فیلمنامه‌ها رعایت شود، به انصاف نزدیک‌تر می‌شویم.

رئیس شورای مرکزی کانون فیلمنامه‌نویسان افزود: در حوزه سینما تهیه کنندگان بخش خصوصی و دولتی به این نتیجه رسیدند که در شروع تولید هرچه از دستمزد‌ها کم کرده و نسبت به آن سخت گیری کنند، در همه بخش‌ها می‌توانند این رویکرد را اعمال کنند و در نهایت به نفعشان تمام می‌شود. متاسفانه این به یک عرف و رویه تبدیل شده است. دریغ از اینکه ارزش فرهنگی، مادی و معنوی فیلمنامه به عنوان رکن اصلی یک اثر را پایین می‌آورند و نتیجه اش کاهش سطح کیفی فیلم هاست.

سجاده چی در پایان گفت: جالب و قابل تامل اینجاست که میلیارد‌ها تومان برای یک فیلم هزینه می‌شود، اما تعرفه فیلمنامه با دیگر ارکان فیلم هماهنگ نیست و انگار تمام چانه زنی‌ها را اینجا اعمال می کنند.

انتهای پیام/ 

 

برچسب ها: سینمای ایران ، حقوق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
نیما
۱۲:۳۲ ۱۵ مرداد ۱۳۹۸
من واقعا متاسفم