باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی گزارش می دهد؛

۵ هزار تومان، چاشنی مخارج سنگین سفر‌های داخلی و خارجی/ آیا سفر به طرقبه و شاندیز گران است؟

مقصد شمار زیادی از گردشگران داخلی و خارجی به خراسان رضوی منطقه توریستی طرقبه شاندیز است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، منطقه گردشگری طرقبه_شاندیز از جمله مکان‌های گردشگری برای ایرانی‌ها و خارجی هاست، این منطقه در صدر جستجوی گردشگرانی است که خراسان رضوی را برای سفر انتخاب کرده اند، گردشگران در جستجوی خود برای این سفر با زیبایی‌ها و جاذبه‌های منطقه طرقبه شاندیز آشنا شده و برای استفاده از این موهبت طبیعی عازم این منطقه می‌شوند.
 
۵ هزار تومان، چاشنی مخارج سنگین سفر‌های داخلی و خارجی/ آیا سفر به طرقبه و شاندیز گران است؟
 
خیلی از این افراد که برای نخستین بار مسافر این منطقه هستند شاید کمی متعجب شوند که در زمان ورود به بعضی از روستا‌های گردشگری باید مبلغی را بپردازند و برخی از آن‌ها نیز معترض اقدام دهیاری‌های این روستا‌ها می‌شوند.

شهرستان طرقبه و شاندیز که دارای ۴۰ روستا است، ۷ روستای آن به منطقه گردشگری تبدیل شده و پذیرای گردشگران داخلی و خارجی است، این افراد موظف هستند برای بهره مندی از طبیعت برخی از این روستا‌ها مبلغی را در بدو ورود بپردازند، این امر موضوعی شده تا رسانه‌های استان برای یافتن پاسخ چرایی آن وارد شوند تا جوابی بیابند برای دغدغه کسانی که مایل به پرداخت این هزینه‌ها نیستند.
 
۵ هزار تومان، چاشنی مخارج سنگین سفر‌های داخلی و خارجی/ آیا سفر به طرقبه و شاندیز گران است؟


حرف قانون

برای ورود به برخی روستا‌های گردشگری طرقبه شاندیز از هر خودروی شخصی مسافران، ۵ هزار تومان گرفته می‌شود که این رقم باتوجه به پایین بودن آن، این سوال را ایجاد می‌کند که جمع شدن این رقم از ۳۰ میلیون و ۲۰۰ هزار خودرویی که در سال ۱۳۹۷ وارد این مناطق شده است، کجا‌ها هزینه می‌شود؟

در این رابطه سید حسن حسینی شهردار طرقبه شاندیز در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد می‌گوید: برابر قانون پسماند در شوراها، دهیاری روستا‌ها این اجازه را دارند که در بحث مدیریت اجرایی هزینه‌ای برای پسماند‌های غیرصنعتی از تولیدکنندگان زباله دریافت کنند.

او ادامه می‌دهد: اگرچه سیستم نظارتی شهرستان با این کار موافق نیست، اما انجام این امر به اهالی شورا بستگی دارد، شورا در بخشداری شهرستان متشکل از یک مقام حقوقی، بخشدار و نماینده مردم در شورای اسلامی شهرستان است که آن‌ها مطابق قانون وضوابط جاری کشور عمل می‌کنند و اگر مغایرتی با قانون نداشته باشد آن قانون اجرایی می‌شود.

حسینی می‌افزاید: از هر خودروی شخصی حداکثر ۵ هزارتومان گرفته می‌شود که این مبلغ، صرف جمع آوری پسماند و ارائه خدمات به مسافران   از قبیل ایجاد پارکینگ و سرویس بهداشتی می شود.
 
۵ هزار تومان، چاشنی مخارج سنگین سفر‌های داخلی و خارجی/ آیا سفر به طرقبه و شاندیز گران است؟
 

از قول تا عمل 

شهردار طرقبه شاندیز با بیان اینکه خدمات پیش بینی شده تا کنون در این مناطق گردشگری هنوز رضایتمندانه نیست بیان می‌کند: گذاشتن سطل زباله در مسیر گردشگران و یا تعبیه محل‌هایی برای اسکان از جمله خدماتی است که قرار است برای مسافران پیاده شود.

او با اشاره به اهمیت بحث فرهنگسازی در جهت جمع آوری زباله به وسیله خود گردشگران، می‌گوید: زمانی که گردشگر وارد مناطق گردشگری طرقبه شاندیز می‌شود به آن‌ها کیسه زباله داده می‌شود و اگر در هنگام برگشت تا سقف یک کیلو زباله‌های تولیدی خود را جمع کرده وبرگرداند، یک سوم وجه دریافتی از آن‌ها به او بازگردانده می‌شود.

حسینی در رابطه به جذب گردشگر در منطقه تفریحی طرقبه شاندیز می‌افزاید: ساخت خانه‌های بومگردی برای مسافران خارجی و داخلی که تاکنون ۱۶ خانه بر اساس مولفه‌های استاندارد ساخته شده، شکستن ترافیک و دسترسی طرقبه و شاندیز از داخل شهر، حفظ طبیعت بکر، استفاده از ۷ رودخانه و ارائه غذای باکیفیت به گردشگران از جمله این اقدامات به شمار می‌رود.

او ادامه می‌دهد: بنا داریم گردشگران این منطقه را به بیش از ۶۰ میلیون نفر برسانیم و به همین منظور جشنواره‌های مختلف گیلاس، آلبالو و توت خشک را برگزار کرده ایم.
 
۵ هزار تومان، چاشنی مخارج سنگین سفر‌های داخلی و خارجی/ آیا سفر به طرقبه و شاندیز گران است؟


راهنمایان محلی

اهمیت موضوع وجه دریافتی از گردشگران منطقه توریستی طرقبه شاندیز ما را بر آن داشت تا گفت و گویی نیز با رئیس اداره میراث فرهنگی این شهرستان داشته باشیم.

علی‌اکبراحمد‌زاده رئیس اداره میراث فرهنگی طرقبه شاندیز در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، با بیان اینکه مبالغی که در روستا‌ها از گردشگران گرفته می‌شود، صرف ارائه خدماتی می‌شود که برای آن‌ها لازم است لذا اقدامی مناسب محسوب می‌شود و در غیر اینصورت نارضایتی گردشگران را به همراه دارد، می‌افزاید: خدماتی همچون دفع زباله، ساخت سرویس بهداشتی و استراحتگاه برای گردشگران از جمله این اقدامات در جهت ارائه خدمت به گردشگر است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری طرقبه شاندیز با بیان اینکه یکی از موضوعاتی که ما در اداره میراث فرهنگی برای سامان‌دهی به وضعیت گردشگری انجام می‌دهیم بحث تربیت لیدر و راهنمایان محلی است، ادامه می‌دهد: از موارد دیگری که می‌توان از محل گرفتن پول از گردشگران انجام داد برای ساماندهی، تربیت، ایجاد کار و اشتغال برای جوانان روستا‌های دارای جاذبه گردشگری است.
 
۵ هزار تومان، چاشنی مخارج سنگین سفر‌های داخلی و خارجی/ آیا سفر به طرقبه و شاندیز گران است؟

او می‌گوید: جوانان حاضر در این روستا‌ها می‌توانند با شرکت در کلاس‌های آموزشی که با تلاش میراث فرهنگی و گردشگری فراهم می‌شود به فراگیری اطلاعات و آموزش‌های لازم در بحث لیدر و راهنمای گردشگر اقدام کنند و بعد از اتمام دوره آموزشی در ورودی‌های روستا‌ها و همراه با کارت حاوی مشخصات به عنوان لیدر و راهنما در ایامی که حضور گردشگر در این روستا‌ها زیاد است، حاضر شوند، در این راستا می‌توانند راهنمایی و اطلاعات لازم را از روستا و مکان‌های دیدنی آن در اختیار گردشگر بگذارند.

او تصریح می‌کند: این جوانان با انجام این کار هم دارای شغل می‌شوند و هم رضایت گردشگران از جهت هزینه‌هایی که در ورودی روستا‌ها متقبل می‌شوند تامین می‌شود.

احمد‌زاده بیان می‌کند: این طرح باعث می‌شود تعدادی جوان به صورت قانونی، خدمات به گردشگران ارائه می‌کنند و بر اساس سیستم قانونی و اداری خیلی خوب است، یک قسمت از مبلغی که در ورودی این روستا‌ها از گردشگران جمع‌آوری می‌شود در این بحث و جهت هزینه خدماتی که این جوانان ارائه می‌کنند به آن‌ها اختصاص یابد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری طرقبه شاندیز می‌افزاید: ثبت‌نام از جوانان روستا‌ها را شروع کردیم و بعد از اینکه به حد نصاب برسند برای آن‌ها دوره‌های آموزشی را برگزار می‌کنیم.
 
۵ هزار تومان، چاشنی مخارج سنگین سفر‌های داخلی و خارجی/ آیا سفر به طرقبه و شاندیز گران است؟

این طرح مانع از حضور گردشگر در روستا‌های هدف گردشگری است

یوسف بیدخوری سرپرست معاونت گردشگری اداره میراث فرهنگی خراسان رضوی هم در بارهع این طرح معتقد است : این که ما بیاییم و برای کسب درآمد برای روستا از ورود گردشگر پولی دریافت کنیم، روش مناسبی نیست و این مسئله خود مانع از حضور گردشگر به روستا‌های هدف گردشگری می‌شود.
 
او با اشاره به این نکته که متاسفانه هنوز زمینه جذب درآمد در روستا‌های ما تعبیه نشده، تصریح می کند:چون شورا‌ها و دهیاران ما تجربه درآمد‌زایی را ندارند از همین رو برای حل مسئله کسب درآمد و حل مشکلات شان، سراغ آسان‌ترین و راحت‌ترین راه حل رفته‌اند.
 
سرپرست معاونت گردشگری اداره میراث فرهنگی خراسان رضوی می گوید: این راه حل روش قشنگی برای حل معضلات روستا نیست و مطمئن هستیم به گردشگری آسیب می‌زند و مانع رونق گردشگری در این روستا‌ها می‌شود.
 
بید خوری با تاکید بر این که ما اعتراض خودمان را در این خصوص اعلام کرده‌ایم، گفت: این طرح مورد تایید حوزه گردشگری نیست و در طولانی مدت به نفع مقاصد و روستا‌های هدف گردشگری نمی‌تواند باشد.
 
انتهای پیام//ف. ح

گزارشگر؛ فاطمه حسن زاده

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.