صدای پای پاییز می‌آید، دانش آموزان آماده تحصیل اند، مدارس چطور؟

صدای پای پاییز به زودی به گوش می‌رسد و با آمدن ماه مهر، فصل نو شدن دانش آموزان امروز، که نامشان آینده سازان فردای جامعه است نیز آغاز می‌شود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، دانش آموزان با نواخته شدن زنگ مهر، سال تحصیلی خود را آغاز کرده و در این مدت سرما و گرمای هوا را تجربه می‌کنند، البته برخی اوقات این تجربه‌ها بسیار تلخ و غم انگیز است.

وجود مدارس ناایمن در مناطق مختلف گیلان

علی دقیق، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس گیلان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، با بیان اینکه استان از لحاظ استانداردسازی گرمایشی عملکرد و کارنامه بسیار مطلوبی دارد، گفت: استاندارد سازی تجهیزات گرمایشی و مقاوم سازی فضا‌های آموزشی در اولویت کاری ما قرار دارد.

او از وجود مدارس ناایمن در استان خبر داد و افزود: مدارس ناایمن گیلان به ۳ دسته تقسیم می‌شود.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس گیلان گفت: در استان گیلان روستا‌هایی وجود دارد که از نعمت گاز برخوردارند، اما دارای بخاری نفتی هستند، که تعداد مدارس این منطقه ۱۳۸ واحد آموزشی با ۳۰۳ کلاس درس است.

علی دقیق افزود: همچنین مدارسی در روستا‌هایی وجود دارد که از نعمت گاز محروم اند و به ناچار برای تجهیزات گرمایشی از بخاری‌های نفتی استفاده می‌کنند که تعداد مدارس آن ۱۳۷ واحد با ۲۰۹ کلاس درس است.

وجود بخاری‌های گازی و شوفاژ‌های فرسوده بلای جان مدارس گیلان

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس گیلان، از وجود بخاری‌های گازی غیر ایمن در استان خبر داد و گفت: در حال حاضر ۶۵ مدرسه با ۳۲۹ کلاس درس در استان وجود دارد که با بخاری‌های گازی غیر ایمن برای گرمایش دانش آموزان استفاده می‌شود.

علی دقیق، با بیان اینکه ۲۴۴ مدرسه با هزار ۷۴۷ کلاس درس دارای شوفاژ فرسوده گازی هستند افزود: تعداد مدارس دارای شوفاژ گازوئیلی فرسوده استان نیز به ۶ مدرسه با ۱۸ کلاس درس است.


جمع آوری بخاری‌های نفتی از روستا‌هایی که از نعمت گاز برخوردارند

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز استان گیلان گفت: سیاست نوسازی کشور و تاکید استان این است که باید بخاری‌های نفتی در مدارس روستایی که از نعمت گاز برخوردارند قبل از مهرماه و آغاز سال تحصیلی جمع آوری شود.

تحقق شعار کلاس گرم، مدرسه ایمن در مدارس گیلان

علی دقیق، به شعار کلاس گرم، مدرسه ایمن اشاره کرد و گفت: کلاس گرم، مدرسه ایمن شعاری است که به صورت جدی در حال پیگیری هستیم تا خدای نکرده شاهد حوادث ناگوار نباشیم.

او با بیان اینکه اغلب مدارس ناایمن در مناطق کوهستانی و صعب العبور وجود دارد، افزود: استانداردسازی تجهیزات گرمایشی و مقاوم سازی فضا‌های آموزشی تعدادی از مدارس در حال اجراست و مابقی مدارس ناایمن نیز به محض تامین اعتبارات انجام می‌شود.

حذف مدارس خشتی، چوبی و کانکسی

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز استان گیلان، از شناسایی مدارس، خشتی، چوبی و کانکسی در مناطق کوهستانی، صعب العبور و عشایری خبر داد و گفت: برای نوسازی و مقام سازی مدارس، در تلاش هستیم تا مدارس، خشتی، چوبی و کانکسی را از چرخه آموزشی حذف و به جای آن ساختمان‌های آموزشی استاندارد با تجهیزات مناسب احداث کنیم.

اصلاح سیستم گرمایش مدارس تالش

علی دقیق، مدیرکل نوسازی و تجهیزات مدارس استان گیلان، از اصلاح سیستم گرمایش مدارس تالش تا دو سال آینده خبر داد و گفت: تامین و تجهیز فضای آموزشی مناسب، در ارتقای سطح علمی دانش آموزان موثر است و از همه ظرفیت‌ها برای خدمت به آینده سازان جامعه بهره می‌گیریم.

سید عیسی مهدوی، فرماندار تالش هم،به خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، گفت: این شهرستان به نوسازی و ساخت مدارس جدید نیازمند است و بخش حویق از نظر مراکز و زیرساخت‌های آموزشی، از بخش‌های محروم تالش است.

او افزود: با وجود استعداد‌ها و موفقیت‌های چشمگیر تالش در کنکور و مسابقات علمی، از نظر زیر ساخت‌های آموزشی شرایط خوبی نداریم و رفع نیازها، تهیه تجهیزات و اصلاح سیستم گرمایش مدارس ضرورت دارد.

فرماندار تالش، به تهیه زمین برای ساخت مدارس با مشارکت خیران و مکان یابی برای مدارس تخریب شده اشاره و تصریح کرد: شهرستان تالش ۳۲هزار دانش آموز دارد که در ۴۵۰ مدرسه مشغول به تحصیل هستند.

تجهیز مدارس گیلان برای استقبال از دانش آموزان

نادر جهان آرای، مدیرکل آموزش و پرورش گیلان هم در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: تجهیز و آماده سازی مدارس در حال انجام است و در تلاشیم تا با آماده سازی مدارس، سال تحصیلی خوب و بدون دغدغه را پیش رو داشته باشیم.

او، تعداد دانش آموزان مقاطع سه گانه تحصیلی در مدارس گیلان را حدود ۳۹۳هزار نفر اعلام کرد و افزود: در سال تحصیلی جدید ۲۶هزار و ۴۸۵معلم و فرهنگی در ۵هزار ۳۹۷مدرسه کار آموزش، تعلیم و تربیت این دانش آموزان را آغاز خواهند کرد.

همه مدارس در روستا‌های جلگه‌ای از نعمت گاز بهره‌مند هستند

حسین اکبر، مدیر عامل شرکت گاز گیلان به خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، گفت: هیچ روستایی در مناطق جلگه‌ای استان وجود ندارد که از نعمت گاز برخوردار نباشند،  به همه روستا‌های مناطق جلگه‌ای استان گاز رسانی شده است و همه مدارس در روستا‌های جلگه‌ای از نعمت گاز بهره‌مند هستند.

او، با بیان اینکه تعدادی از روستا‌هایی که در مناطق کوهستانی و صعب العبور استان وجود دارد که از نعمت گاز محروم اند، افزود: گاز رسانی در مناطق کوهستانی و صعب العبور در حال انجام است و به محض پایان عملیات گازرسانی، ابتدا به مساجد و مدارس منطقه گاز رسانی خواهد شد.

حسین اکبر، با بیان اینکه گازرسانی در مناطق کوهستانی و صعب العبور اشکورات رودسر هم در دست مطالعه است، تصریح کرد: هم اکنون ۹۸ درصد خانوار‌های شهری و روستایی استان از نعمت گاز بهره‌مند هستند و مجموع مشترکان گاز در گیلان به یک میلیون و ۶۵ هزار مشترک افزایش یافته است.

حوادث ناگوار جبران پذیر نیست

امیدواریم با تخصیص اعتبارات و مشارکت خیران هرچه زودتر مدارس ناایمن استان به مدارس مقاوم و ایمن تبدیل شود تا دانش آموزان بدون دغدغه و نگرانی بابت بخاری‌های نفتی و تجهیزات گرمایشی غیر ایمن فقط به تحصیل و آموزش مشغول باشند و شاهد آتش‌سوزی مدرسه روستای شفت، آتش‌سوزی مدرسه روستای سفیلان، آتش‌سوزی مدرسه درودزن، آتش‌سوزی خوابگاه مدرسه زاهدان، آتش‌سوزی خوابگاه چابهار، آتش‌سوزی مدرسه سلماس، آتش‌سوزی مدرسه شین‌آباد، آتش‌سوزی مدرسه خرمشهر، آتش‌سوزی مدرسه هشترود، آتش سوزی مدرسه زاهدان نباشیم، زیرا حوادث ناگوار جبران پذیر نیست.

فوت و مصدومیت دانش‌آموزان  و معلمان به دلیل وجود بخاری های نفتی

آتش‌سوزی مدرسه روستای شفت سال ۷۶ آتش‌سوزی به علت وزش شدید باد و بلند شدن بخاری از روی زمین اتفاق افتاد، معلم فداکار این دانش‌ آموزان جان خودش را به خطر انداخت و آن‌ها را نجات داد، حسن امیدزاده سال‌ها رنج ناشی از سوختگی را تحمل کرد و سرانجام سال گذشته در سن ۵۸ سالگی در گذشت.

آتش‌سوزی مدرسه روستای سفیلان سال ۸۳ حادثه به دلیل آتش‌گرفتن بخاری نفتی، تنها منبع گرمایشی کلاس بود، مصدومیت ۱۳ دانش‌آموز و فوت یک معلم، آتش‌سوزی مدرسه درودزن سال ۸۵ علت حادثه آتش‌گرفتن بخاری نفتی بود. مصدومیت ۸ دانش‌آموز، آتش‌سوزی خوابگاه مدرسه زاهدان سال ۸۹ به دلیل اتصال سیم‌های برق، خوابگاه مدرسه شبانه‌روزی «چاه رحمان» نصرت‌آباد زاهدان آتش گرفت و دانش آموزان در خواب غافلگیر شدند، اینها نمونه ای از خسارات جبران ناپذیر بخاری های نفتی  در مدارس است.

 

 


انتهای پیام/م.ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.